Wiskunde 1 (B-ODISEE-OAL89A)

Doelstellingen
1: Ik beheers de inhoudelijke expertise met betrekking tot meetkunde, cijferen en maal- en deeltafels op niveau van het leren van lagereschoolleerlingen.
2: Ik formuleer denkwijzen, instructies en gerichte vragen, gericht op de concepten en principes met betrekking tot meetkunde, cijferen en maal- en deeltafels, met gebruik van de juiste vakterminologie, wat leidt tot een heldere en begrijpelijke communicatie van wiskundige concepten aangepast aan het begripsniveau van lagereschoolleerlingen.
3: Ik ontwerp zelfstandig functionele en motiverende leermiddelen en –activiteiten met betrekking tot meetkunde, cijferen en maal- en deeltafels, volgens de didactische krachtlijnen van wiskunde.
4: Ik ontwerp zelfstandig functionele, gestructureerde en inhoudelijk rijke bordschema's met betrekking tot meetkunde, cijferen en maal- en deeltafels, volgens de didactische krachtlijnen van wiskunde.
5: Ik verantwoord de keuze van bestaand didactisch materiaal in leeractiviteiten, met betrekking tot meetkunde, cijferen en maal- en deeltafels, vanuit een kritische houding, en kan dit indien nodig aanpassen, wat leidt tot het verbeteren van de leerervaring en het bereiken van leerdoelen.
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OO3024 : HAO Wiskunde 1.1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OAL41A : Wiskunde 1.1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Wiskunde 1 (B-ODISEE-OAL89a)




Inhoud
1) Didactische krachtlijnen:
- CSA model
- Handelingsniveaus van Galperin
- Inzichtelijke aanpak
- Belang van correct wiskundig verwoorden
- Automatiseren - memoriseren
- Inductief werken
- Gebruik van verhoudingstabellen
2) Meetkunde:
- Basisbegrippen
- Vormleer
- Meetkundige relaties
- Ruimtelijke oriëntatie
- Toepassingen
3) Cijferen:
- Optellen en aftrekken (ook met kommagetallen)
- Vermenigvuldigen en delen (ook met kommagetallen)
- Typische fouten bij cijferen
4) Bewerkingen:
- De maal-en deeltafels
- Modellen voor vermenigvuldigen
- Vermenigvuldigen en delen boven de tafels
Toelichting werkvorm
Werkvorm bij dagstudenten: college.
Werkvorm bij HAO-studenten: contactmoment en zelfstudie.
Evaluatieactiviteiten
Wiskunde 1 (B-ODISEE-O73546)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Toelichting bij herkansen
Hier gelden de modaliteiten van de eerste zittijd.