Schoolbeleid 3.2 (B-ODISEE-OAL58A)

3 studiepuntenNederlands23 urenTweede semesterTweede semester
Rottiers Sofie (coördinator) |  Rottiers Sofie
Kernteam Lager onderwijs Aalst

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Schoolbeleid 3.2 (B-ODISEE-OAL58a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht23 urenTweede semesterTweede semester
Rottiers Sofie
Kernteam Lager onderwijs Aalst

Deel 1 : Structuren/organisatie en hedendaags beleid

  • Onderwijsbeleid :
    • geschiedenis van het onderwijs + koppeling hedendaags onderwijsbeleid
    • staatsstructuur + werking parlementaire democratie en besluitvorming binnen onderwijs
    • organisatie en structuur van het onderwijs
    • actuataak : vanuit functioneel geheel 10 :  actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen i.v.m. onderwijs onderscheiden en kritisch benaderen

  • Personeelsbeleid :
    • statuut + arbeidsvoorwaarden  
    • problematiek van de startende leerkracht : aanvangsbegeleiding binnen het basisonderwijs op niveau van scholengemeenschappen (CoDi's)
    • kennismaking met vakvereniging (COV)

  • Kwaliteitszorg :
    • interne kwaliteitszorg met functionerings- en evaluatiegesprekken
    • externe kwaliteitszorg, inspectie basisonderwijs

 Deel 2 : Inhoudelijke verdieping ‘schoolbeleid’

Duurzaamheid en educatie voor duurzame ontwikkeling binnen 'schoolbeleid'.

Milieuzorg op school (MOS): hoe kan een school werken aan sustainable development goals (Djapo).



https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=24261

Digitaal aanbod op leeromgeving toledo

Inhoudsrelevante websites

Klasse, tijdschrift voor het Vlaams onderwijs

Aanbevolen studiemateriaal:

- Tijdschriften voor het (basis)onderwijs i.v.m. onderwijsorganisatie en - beleid en onderwijsvernieuwing.

Een variatie aan werkvormen moet garanderen dat de studenten kansen krijgen om voldoende basisinhouden te verwerven (hoorcollege, voordrachten, discussieseminarie en groepswerk).

De werkvorm voor dit OPO kan in de loop van het academiejaar omwille van wijzigende omstandigheden n.a.v. de coronacrisis worden gewijzigd, met groter accent op digitale werkvormen en aanbod.

Evaluatieactiviteiten

Schoolbeleid 3.2 (B-ODISEE-O70620)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Open boek examen:

- 60% vragen over de besproken leerinhouden

- 40 % vragen over de actualiteitsopdracht

- deelname workshop Djapo en MOS zijn verplicht om te kunnen slagen voor het OPO schoolbeleid.

Idem tweede examenperiode.