Schoolbeleid 3.2 (B-ODISEE-OAL58A)

Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=16980&OPLID=248
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Schoolbeleid 3.2 (B-ODISEE-OAL58a)




Inhoud
Deel 1 : Structuren/organisatie en hedendaags beleid
- Onderwijsbeleid :
- geschiedenis van het onderwijs + koppeling hedendaags onderwijsbeleid
- staatsstructuur + werking parlementaire democratie en besluitvorming binnen onderwijs
- organisatie en structuur van het onderwijs
- actuataak : vanuit functioneel geheel 10 : actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen i.v.m. onderwijs onderscheiden en kritisch benaderen
- Personeelsbeleid :
- statuut + arbeidsvoorwaarden
- problematiek van de startende leerkracht : aanvangsbegeleiding binnen het basisonderwijs op niveau van scholengemeenschappen (CoDi's)
- kennismaking met vakvereniging (COV)
- Kwaliteitszorg :
- interne kwaliteitszorg met functionerings- en evaluatiegesprekken
- externe kwaliteitszorg, inspectie basisonderwijs
Deel 2 : Inhoudelijke verdieping ‘schoolbeleid’
Duurzaamheid en educatie voor duurzame ontwikkeling binnen 'schoolbeleid'.
Milieuzorg op school (MOS): hoe kan een school werken aan sustainable development goals (Djapo).
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=24261
Digitaal aanbod op leeromgeving toledo
Inhoudsrelevante websites
Klasse, tijdschrift voor het Vlaams onderwijs
Aanbevolen studiemateriaal:
- Tijdschriften voor het (basis)onderwijs i.v.m. onderwijsorganisatie en - beleid en onderwijsvernieuwing.
Toelichting werkvorm
Een variatie aan werkvormen moet garanderen dat de studenten kansen krijgen om voldoende basisinhouden te verwerven (hoorcollege, voordrachten, discussieseminarie en groepswerk).
De werkvorm voor dit OPO kan in de loop van het academiejaar omwille van wijzigende omstandigheden n.a.v. de coronacrisis worden gewijzigd, met groter accent op digitale werkvormen en aanbod.
Evaluatieactiviteiten
Schoolbeleid 3.2 (B-ODISEE-O70620)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Open boek examen:
- 60% vragen over de besproken leerinhouden
- 40 % vragen over de actualiteitsopdracht
- deelname workshop Djapo en MOS zijn verplicht om te kunnen slagen voor het OPO schoolbeleid.
Toelichting bij herkansen
Idem tweede examenperiode.