Gezondheidseducatie en -beleid op school 3 (B-ODISEE-OAL54A)

3 studiepuntenNederlands23 urenBeide semestersBeide semesters
Schockaert Lena (coördinator) |  Schockaert Lena
Kernteam Lager onderwijs Aalst

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Gezondheidseducatie en -beleid op school 3 (B-ODISEE-OAL54a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht23 urenBeide semestersBeide semesters
Schockaert Lena
Kernteam Lager onderwijs Aalst

De cursus omvat inhouden met betrekking tot milieu, gezondheidseducatie en duurzaamheid.

Cursorisch worden een aantal thema's uitgediept :

  • Wat verstaan we onder veiligheid fysieke schoolomgeving
  • Infrastructuur binnen en buiten de klas

                   Wat verstaan we onder veiligheid sociale schoolomgeving

  • Diversiteit
  • Leerlingen met gezondheidsproblemen

              Speciale aandacht voor diabetes : spreker is reeds gecontacteerd

              Kinderziekten in opmars

              Vaccinaties. Hoe kan een school mee campagnes hieromtrent ondersteunen ?

  • Hoe werken aan een gezonder leven voor kinderen

              Gezonde voeding, hygiëne, Sport

              Leerlijn alcohol, tabak en drugs

 

  • Gezondheidsbeleid op school

             https://www.gezondleven.be/sectoren/gezonde-school

 

Exemplarisch worden diverse onderwerpen inhoudelijk en didactisch uitgediept via groepswerk.

De cursorische inhouden worden via blended learning aangebracht. Dit omvat hoorcolleges, kennisclips, on line lessen via teams en opdrachten.

Studenten maken een keuze uit verschillende aangereikte thema's die inhoudelijk en didactisch uitgewerkt moeten worden. Dit gebeurt onder begeleiding van de betrokken docent.

Evaluatieactiviteiten

Gezondheidseducatie en -beleid op school 3 (B-ODISEE-O70617)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Dit OPO wordt geëvalueerd op basis van  individuele taken , aanwezigheid  en participatie tijdens de lesmomenten. Al deze deelevaluaties dienen ingediend te worden binnen dezelfde examenperiode. Het niet indienen van een van deze deelopdrachten leidt tot een NA voor het volledige OPO.

De puntenverdeling gebeurt als volgt:

 

100 %  op  taken en participatie

 

De student herneemt in EP3 alleen die onderdelen van het OLA/OPO waarvoor hij nog niet slaagde. Deelscores zijn beschikbaar bij de betrokken docent.
Bij een eventueel tekort voor het OLA/OPO na EP3, vervallen deze deelvrijstellingen binnen het OLA/OPO. Het volledige OPO/OLA moet m.a.w. opnieuw worden afgelegd in een volgend academiejaar.