Natuurbeleving: kinderen en natuur in de kijker 3 (B-ODISEE-OAL51A)

Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=16970&OPLID=248
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Er is geen specifieke voorkennis vereist.
Basiskennis uit de vakken wereldoriëntatie bezitten de studenten reeds.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Natuurbeleving: kinderen en natuur in de kijker 3 (B-ODISEE-OAL51a)




Inhoud
Ontwikkelen van een visie rond natuur- en milieueducatie.
Relevante literatuur raadplegen.
Diensten, centra en organisaties met een natuureducatief aanbod leren kennen.
Vaardigheden oefenen in functie van uitwerken en begeleiden van natuurexploratie met kinderen.
Duurzame ontwikkeling en milieuzorg : basisprincipes en aansluitende educatieve projecten.
Aanwenden van vernieuwende inzichten (natuurbeleving, natuureducatie, groene speelplaatsen,...) in de praktijk.
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=24247
Aanvullend studiemateriaal wordt geplaatst op Toledo:
- Presentaties met beeldmateriaal.
- Bijlagen met teksten en achtergrondinformatie.
- Werkbundel natuurpaden Het lab van Floralie + PowerPoint.
- Etc.
Toelichting werkvorm
Bijwonen van contactmomenten en presentaties rond natuur- en milieueducatie en milieuzorg op school.
Bijwonen van en actief participeren aan natuurpaden.
Een natuurpad begeleiden.
Deelnemen aan activiteiten waarin vaardigheden aangeleerd en geoefend worden ifv het uitwerken en begeleiden van een natuurexploratie met kinderen.
Uitvoeren van zelfstandige opdrachten betreft de behandelde onderwerpen en thema's in functie van de klaspraktijk.
De werkvorm voor dit OLA kan in de loop van het academiejaar omwille van wijzigende omstandigheden met groter accent op digitale werkvormen en aanbod.
Evaluatieactiviteiten
Natuurbeleving: kinderen en natuur in de kijker 3 (B-ODISEE-O70614)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Per thema/onderwerp krijgen de studenten een opdracht toegewezen.
Deze bundelen ze in een persoonlijk uitgewerkt portfolio.
Aan alle onderdelen moet worden deelgenomen om een eindcijfer te kunnen krijgen.
Dit OPO is tolereerbaar.
Toelichting bij herkansen
De punten behaald met de opdrachten voor het OPO worden behouden. Studenten die een onvoldoende gehaald hebben op één van de opdracht(en), of die deze opdracht(en) niet ingediend hebben kunnen een vervangopdracht(en) maken voor examenperiode 3.