Stage in Vlaanderen 2 (B-ODISEE-OAL18A)

12 studiepuntenNederlandsBeide semestersBeide semestersUitgesloten voor examencontractUitgesloten voor creditcontract
Vermassen Gerda (coördinator) |  Callaert Jasmin |  De Groote Michèle |  De Ridder Simon |  Jansegers Els |  Michiels Daisy |  Van den Broeck Tine |  Vandenabeele Ineke |  Vercauteren Katrijn  | MinderMeer
Kernteam Lager onderwijs Aalst

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

12 sp. Stage in Vlaanderen 2 (B-ODISEE-OAL18a)

12 studiepuntenNederlandsWerkvorm: StageBeide semestersBeide semesters
Callaert Jasmin |  De Groote Michèle |  De Ridder Simon |  Jansegers Els |  Michiels Daisy |  Van den Broeck Tine |  Vandenabeele Ineke |  Vercauteren Katrijn  | MinderMeer
Kernteam Lager onderwijs Aalst

De studenten lopen één week stage in een klas van de tweede graad, in een klas van de derde graad en een klas van de eerste graad.
Voorafgaand aan elke stageperiode zijn er observatiemomenten en enkele dagen teamteaching vanuit het ondersteuningsmodel met de mentor gepland.
De rol van de mentor en student wisselen tijdens de momenten teamteaching met elkaar af nl. ondersteuner of lesgever.
Tijdens de stage gaan we ook teamteaching met de mentor vooropstellen vanuit het ondersteunings- en coachingsmodel. De mentor ondersteunt de student. De student werkt de lesvoorbereidingen uit, bespreekt deze met de mentor, geeft aan waar de mentor kan ondersteunen maar is zelf verantwoordelijk voor de uitvoering van de lessen, alle klassikale momenten waaronder het geven van instructies, de totale klaswerking, enz.
De mentoren van de stagescholen en de leergroepbegeleiders van de opleiding bepalen samen de inhoud van de stagelessen, zich situerend binnen de eindtermen van de basisschool.
Alle leergebieden van de basisschool komen aan bod tijdens de stages in de verschillende graden van de basisschool.

Alle praktijkopdrachten en verwachtingen staan beschreven op de stagewebsite.

 

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=22299

De stagewebsite, eindtermen, leerplannen en cursussen vakdidactiek  en didactiek 2.1 en 2.2.

Eindtermen en leerplannen van de verschillende netten 

Gebruikmaken van Toledo als communicatiemiddel voor de stage.

Handleidingen bij werk- en leerboeken gebruikt in de basisschool.

Verzameling lesvoorbereidingen in mediatheek en op Toledo.

De stage wordt zelfstandig voorbereid. De student kan ondersteuning vragen aan de leergroepbegeleider, de vakdocenten en de mentor bij het voorbereiden van de lessen. Coaching kan live maar ook online verlopen via videogesprekken.  
De student maakt met de mentor duidelijke afspraken over de gevraagde ondersteuning.
De student vult LINK per stageperiode aan en respecteert hierbij de aangegeven deadlines. Per stageperiode doorloopt de student de verschillende fases in MC (MyCompass) en werkt deze digitale reflectietool systematisch per stageperiode uit (voor, tijdens en na de stageperiode).
De student loopt stage in de lagere school. Voor de stage observeert de student in de stageklas en loopt hij een aantal dagen stage volgens het ondersteuningsmodel, in teamteaching. De student ondersteunt de mentor en de mentor ondersteunt ook de student bij het geven van de lessen.
Na de observatie en de teamteaching is een stagevoorbereidingsperiode voorzien. Tijdens deze voorbereidingsperiode kan de student beroep doen op de ondersteuning van vakdocenten, leergroepbegeleiders en stagementoren. De student dient de voorbereidingen ten laatste drie lesdagen voor aanvang van de stageperiode in, ter nazicht bij de vakdocenten, leergroepbegeleider en mentoren. Tijdens de stage geeft de student zelfstandig les maar kan hij daarbij ondersteuning vragen van de mentor (cfr. ondersteuningsmodel teamteaching). Na de stage zijn een stagenawerking en/of een coachingsgesprek voorzien waar de klemtoon ligt op reflectie en begeleiden van studenten.

De werkvorm voor dit OLA kan in de loop van het academiejaar omwille van wijzigende omstandigheden worden aangepast, met groter accent op digitale werkvormen en aanbod.

Evaluatieactiviteiten

Stage in Vlaanderen 2 (B-ODISEE-O70062)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Verslag, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten, Portfolio, Procesevaluatie

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Als bij de aanvang van de actieve stages blijkt dat de stagemap (OneDrive), Link en MyCompass niet in orde is (zie afspraken stagewebsite) en/of inhoudelijk onvoldoende is uitgewerkt, kan beslist worden dat de student geen actieve stage kan lopen en krijgt de student een onvoldoende als beoordelingsscore.

Na afloop van stage 2 volgt een syntheseverslag opgemaakt op basis van stageverslagen van de leergroepbegeleider, vakdocenten, mentoren, de kwaliteit van de lesvoorbereidingen.

De student moet met de lesvoorbereidingen aantonen dat er aandacht is voor zelfsturing, planning, coöperatief en gedifferentieerd werk of aanbod, diverse praktische organisatievormen als bijvoorbeeld hoekenwerk, contractwerk, de gespreksvorm filosoferen met kinderen, e.a.

De student moet voor, tijdens en na de stageperiode LINK, de reflectieverslagen in MyCompass degelijk uitgewerkt en aangevuld hebben. Dit syntheseverslag geeft weer in welke mate de student voldoet aan de verwachtingen voor dit OPO, waar er sterke punten (talenten) zijn en waar werkpunten liggen.

Bij een onvoldoende voor dit OPO beschrijft het syntheseverslag ook de vastgestelde tekorten. Het syntheseverslag geeft bij wijze van begeleiding ook een indicatie over de verdere ontwikkelingsmogelijkheden van de student binnen de leerlijn stage.
Betrokken aanwezigheid is vereist op alle activiteiten of georganiseerde leergroepmomenten (leergroep stagevoorbereiding, leergroep stagenawerking, COtt-momenten, coachingsgesprekken, stage) georganiseerd in het kader van het OPO stage.
Ongewettigde afwezigheid kan aanleiding geven tot een tekort voor het OPO.
Attitudes vormen een belangrijk element in de evaluatie van de stage.
Ontvreemden of achterhouden van didactisch materiaal uit de mediatheek, de stageschool, of van een medestudent is een uiting van een ernstig attitudeprobleem en kan leiden tot een tekort voor het OPO. 
Een score zwak of zeer zwak op taal of op één of meer functionele gehelen in het syntheseverslag kan aanleiding geven tot een tekort voor het OPO stage 2.
De eisen gesteld voor OPO stage in de verschillende opleidingsfasen liggen vast in het document: gedragsindicatoren voor de leraar in opleiding volgens de basiscompetenties.

Dit OPO is niet tolereerbaar.

De eindscore voor het OPO Stage is niet het resultaat van een rekenkundige benadering van de deelscores voor de onderscheiden functionele gehelen. Het is wél de uitkomst van deliberatie binnen het opleidingsteam, waarbij rekening wordt gehouden met de opeenvolgende prestaties voor het OPO, het niveau van professioneel functioneren, de evolutie daarin en verder de groei in de attitudes.

Er is geen tweede examenkans.