Didactiek 2.2 (B-ODISEE-OAL17A)

3 studiepuntenNederlands23 urenTweede semesterTweede semester
Jansegers Els (coördinator) |  Callebaut Geert |  Jansegers Els
Kernteam Lager onderwijs Aalst

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

 

 

Onderwijsleeractiviteiten

2 sp. Didactiek 2.2 (B-ODISEE-OAL17a)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht15 urenTweede semesterTweede semester
Jansegers Els
Kernteam Lager onderwijs Aalst

Werk maken van een krachtige onderwijsleeromgeving (hoekenwerk, contractwerk, werkwinkel, takenbord, routeplanner, coöperatief leren, filosoferen met kinderen).

Breed evalueren.

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=22297

Cursusmateriaal: Coöperatief leren, filosoferen met kinderen, breed evalueren.

PPT's op Toledo

Bijkomende tekstmaterialen op Toledo

Boek: Laevers, F.,Heylen, L., e.a. Ervaringsgericht werken in het basisonderwijs met 6- tot 12-jarigen. Basiswerkvormen voor een krachtige leeromgeving. Lannoo Campus - CEGO 2019, EAN: 9789401461948, eerste druk (zie semester 1)

Er wordt gebruik gemaakt van gevarieerde werkvormen als doceren, onderwijsleergesprek, discussies, individuele en groepsopdrachten, presentatie groepsopdracht, zelfstandig en in groep verwerken van literatuur en begeleide zelfstudie (ook/ aanvullend vanuit Teams).

 

 

1 sp. E-learning 2.2 (B-ODISEE-OAL96z)

1 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht8 urenTweede semesterTweede semester
Callebaut Geert
Kernteam Lager onderwijs Aalst

Twee kernelementen worden ten gronde behandeld:

-coderen en breder bekeken 'computational thinking'

-stop motion

 

 

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=22298

De combinatie wordt gemaakt tussen Toledo en een online cursus.

Digitaal leren - Oefeningen/opdrachten

Er wordt voorzien in inleidende lessen , gevolgd door practica met didactische uitwerking van de inhouden.

Evaluatieactiviteiten

Didactiek 2.2 (B-ODISEE-O70061)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
OAL17a - Didactiek 2.21-20/20 puntenschaal
OAL96z - E-learning 2.21-20/20 puntenschaal

OLA Elearning 2.2

Geen examen maar verschillende verplichte taken.

OLA Didactiek 2.2

Mondeling examen (100%)

Tijdens het mondelinge examen worden er inhoudelijke vragen gesteld over de visie en het begrippenkader uit de cursus. De doelstellingen die opgenomen zijn in de cursus zijn hiervoor de leidraad.

De student krijgt vóór het examen schriftelijke voorbereidingstijd (10’) – gesloten boek.

Nadien volgt het mondelinge examen (10’). De student zal op dat moment gevraagd worden om de visie en het begrippenkader uit de cursus uit te leggen. Vervolgens moet de student deze kaders/inhouden in verband brengen met concrete (les)activiteiten uit de basisschool. Om deze verbanden toe te lichten en te illustreren, mag de student gebruik maken van twee meegebrachte voorbereidingen (dan pas erbij te halen).

De student kiest zelf welke twee lesvoorbereidingen hij van thuis meebrengt naar het examen (leergebied, lesactiviteit,  onderwerp, klasgroep, … zijn vrij te kiezen), maar moet hiermee kunnen aantonen dat hij:   

coöperatief en gedifferentieerd kan werken, aandacht heeft voor zelfsturing, planning, diverse organisatievormen en voor filosoferen met kinderen.

Deze twee lesvoorbereidingen worden ingezet als hulpmiddel om theorie te concretiseren.

Behalve twee lesvoorbereidingen mag er tijdens het mondelinge examen geen leermateriaal gebruikt worden. 

 

Het OPO is tolereerbaar.

Een tekort voor één van beide OLA kan leiden tot een tekort voor het OPO.

-          Een tekort voor 1 OLA (8 of 9): leidt tot een 8 of 9 voor het OPO. 

-          Een tekort voor 1 OLA (7 of minder): leidt tot een 7 of minder voor het OPO.

-          Een tekort voor 2 OLA (zelfs vanaf 9 én 9): leidt tot een 7 of minder voor het OPO.

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • OAL17a - Didactiek 2.2 (binnen en over academiejaar)
  • OAL96z - E-learning 2.2 (binnen en over academiejaar)

De student herneemt in EP3 alleen die onderdelen van het OLA/OPO waarvoor hij nog niet slaagde. Deelscores zijn beschikbaar bij de betrokken docent.
Bij een eventueel tekort voor het OLA/OPO na EP3, vervallen deze deelvrijstellingen binnen het OLA/OPO. Het volledige OPO/OLA moet m.a.w. opnieuw worden afgelegd in een volgend academiejaar.