Didactiek 2.2 (B-ODISEE-OAL17A)

Doelstellingen
http://public.hubrussel.be/ancor/ectskerndoel/pages/OPOKerndoel.aspx?OID=16104&OPLID=248
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
2 sp. Didactiek 2.2 (B-ODISEE-OAL17a)




Inhoud
Werk maken van een krachtige onderwijsleeromgeving (hoekenwerk, contractwerk, werkwinkel, takenbord, routeplanner, coöperatief leren, filosoferen met kinderen).
Breed evalueren.
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=22297
Cursusmateriaal: Coöperatief leren, filosoferen met kinderen, breed evalueren.
PPT's op Toledo
Bijkomende tekstmaterialen op Toledo
Boek: Laevers, F.,Heylen, L., e.a. Ervaringsgericht werken in het basisonderwijs met 6- tot 12-jarigen. Basiswerkvormen voor een krachtige leeromgeving. Lannoo Campus - CEGO 2019, EAN: 9789401461948, eerste druk (zie semester 1)
Toelichting werkvorm
Er wordt gebruik gemaakt van gevarieerde werkvormen als doceren, onderwijsleergesprek, discussies, individuele en groepsopdrachten, presentatie groepsopdracht, zelfstandig en in groep verwerken van literatuur en begeleide zelfstudie (ook/ aanvullend vanuit Teams).
1 sp. E-learning 2.2 (B-ODISEE-OAL96z)




Inhoud
Twee kernelementen worden ten gronde behandeld:
-coderen en breder bekeken 'computational thinking'
-stop motion
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=22298
De combinatie wordt gemaakt tussen Toledo en een online cursus.
Toelichting werkvorm
Digitaal leren - Oefeningen/opdrachten
Er wordt voorzien in inleidende lessen , gevolgd door practica met didactische uitwerking van de inhouden.
Evaluatieactiviteiten
Didactiek 2.2 (B-ODISEE-O70061)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
OAL17a - Didactiek 2.2 | 1-20/20 puntenschaal |
OAL96z - E-learning 2.2 | 1-20/20 puntenschaal |
OLA Elearning 2.2
Geen examen maar verschillende verplichte taken.
OLA Didactiek 2.2
Mondeling examen (100%)
Tijdens het mondelinge examen worden er inhoudelijke vragen gesteld over de visie en het begrippenkader uit de cursus. De doelstellingen die opgenomen zijn in de cursus zijn hiervoor de leidraad.
De student krijgt vóór het examen schriftelijke voorbereidingstijd (10’) – gesloten boek.
Nadien volgt het mondelinge examen (10’). De student zal op dat moment gevraagd worden om de visie en het begrippenkader uit de cursus uit te leggen. Vervolgens moet de student deze kaders/inhouden in verband brengen met concrete (les)activiteiten uit de basisschool. Om deze verbanden toe te lichten en te illustreren, mag de student gebruik maken van twee meegebrachte voorbereidingen (dan pas erbij te halen).
De student kiest zelf welke twee lesvoorbereidingen hij van thuis meebrengt naar het examen (leergebied, lesactiviteit, onderwerp, klasgroep, … zijn vrij te kiezen), maar moet hiermee kunnen aantonen dat hij:
coöperatief en gedifferentieerd kan werken, aandacht heeft voor zelfsturing, planning, diverse organisatievormen en voor filosoferen met kinderen.
Deze twee lesvoorbereidingen worden ingezet als hulpmiddel om theorie te concretiseren.
Behalve twee lesvoorbereidingen mag er tijdens het mondelinge examen geen leermateriaal gebruikt worden.
Het OPO is tolereerbaar.
Een tekort voor één van beide OLA kan leiden tot een tekort voor het OPO.
- Een tekort voor 1 OLA (8 of 9): leidt tot een 8 of 9 voor het OPO.
- Een tekort voor 1 OLA (7 of minder): leidt tot een 7 of minder voor het OPO.
- Een tekort voor 2 OLA (zelfs vanaf 9 én 9): leidt tot een 7 of minder voor het OPO.
Toelichting bij herkansen
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- OAL17a - Didactiek 2.2 (binnen en over academiejaar)
- OAL96z - E-learning 2.2 (binnen en over academiejaar)
De student herneemt in EP3 alleen die onderdelen van het OLA/OPO waarvoor hij nog niet slaagde. Deelscores zijn beschikbaar bij de betrokken docent.
Bij een eventueel tekort voor het OLA/OPO na EP3, vervallen deze deelvrijstellingen binnen het OLA/OPO. Het volledige OPO/OLA moet m.a.w. opnieuw worden afgelegd in een volgend academiejaar.