Didactiek 2.1 (B-ODISEE-OAL16A)

Doelstellingen
http://public.hubrussel.be/ancor/ectskerndoel/pages/OPOKerndoel.aspx?OID=16103&OPLID=248
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
2 sp. Didactiek 2.1 (B-ODISEE-OAL16a)




Inhoud
- Onderwijs op maat
- Huiswerkbeleid
- Leren leren
- Differentiatie/ brede basiszorg
- Procesgericht kijken naar onderwijskwaliteit
- Zeven factoren die betrokkenheid verhogen
- Werk maken van een uitdagende, krachtige leeromgeving
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=22295
Verplichte leermiddelen
Boek: Laevers, F.,Heylen, L., e.a. Ervaringsgericht werken in het basisonderwijs met 6- tot 12-jarigen. Basiswerkvormen voor een krachtige leeromgeving. Lannoo Campus - CEGO 2019, EAN: 9789401461948, eerste druk
ZILL - Leerplan Zin in Leven, Zin in Leren
Cursusmateriaal
Ondersteunende PPT en tekstmaterialen op leeromgeving
Toelichting werkvorm
Doorheen de colleges wordt er gebruik gemaakt van gevarieerde werkvormen als doceren, onderwijsleergesprekken, individuele opdrachten, groepsopdrachten, presentaties groepsopdrachten, observatie, zelfstandig en in groep verwerken van literatuur, begeleide zelfstudie.
De werkvorm voor dit OLA kan in de loop van het academiejaar omwille van wijzigende omstandigheden worden aangepast, met groter accent op digitale werkvormen en aanbod.
1 sp. E-learning 2.1 (B-ODISEE-OAL97z)




Inhoud
In dit deel gaan we verder in op de essentiele elementen voor een mediabewust onderwijs.
-webdesign
-presentatiesoftware
-Whizzkids
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=22296
Er wordt gebruik gemaakt van een online leeromgeving, gecombineerd met Toledo.
Toelichting werkvorm
Digitaal leren - Oefeningen/opdrachten - Samenwerkend leren/Collaboratief leren
Er wordt een keuzetaak voorzien in combinatie met deelname aan Whizzkids.
Evaluatieactiviteiten
Didactiek 2.1 (B-ODISEE-O70060)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
OAL16a - Didactiek 2.1 | 1-20/20 puntenschaal |
OAL97z - E-learning 2.1 | 1-20/20 puntenschaal |
OLA Didactiek 2.1
Mondeling examen (100%)
Tijdens het mondelinge examen inhoudelijke vragen kunnen beantwoorden over de doelstellingen, de visie en het begrippenkader van deze OLA.
De link met de praktische uitwerking en uitvoering in de lagere school moeten daarbij steeds aangetoond worden.
Het mondeling examen is gebaseerd op de doelstellingen van de cursus. De student krijgt voor het examen 10 minuten schriftelijke voorbereidingstijd.
Er mag tijdens het mondelinge examen geen leermateriaal gebruikt worden.
E-learning 2.1:
Voor het OLA E-learning 2.1 is er een opdracht, geen examen
Het OPO is tolereerbaar.
Een tekort voor één van beide OLA kan leiden tot een tekort voor het OPO.
- Een tekort voor 1 OLA (8 of 9): leidt tot een 8 of 9 voor het OPO.
- Een tekort voor 1 OLA (7 of minder): leidt tot een 7 of minder voor het OPO.
- Een tekort voor 2 OLA (zelfs vanaf 9 én 9): leidt tot een 7 of minder voor het OPO.
Toelichting bij herkansen
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- OAL16a - Didactiek 2.1 (binnen en over academiejaar)
- OAL97z - E-learning 2.1 (binnen en over academiejaar)
De student herneemt in EP3 alleen die onderdelen van het OLA/OPO waarvoor hij nog niet slaagde. Deelscores zijn beschikbaar bij de betrokken docent.
Bij een eventueel tekort voor het OLA/OPO na EP3, vervallen deze deelvrijstellingen binnen het OLA/OPO. Het volledige OPO/OLA moet m.a.w. opnieuw worden afgelegd in een volgend academiejaar.