Didactiek 2.1 (B-ODISEE-OAL16A)

3 studiepuntenNederlands23 urenEerste semesterEerste semester
Jansegers Els (coördinator) |  Callebaut Geert |  Jansegers Els
Kernteam Lager onderwijs Aalst

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

 

 

Onderwijsleeractiviteiten

2 sp. Didactiek 2.1 (B-ODISEE-OAL16a)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College15 urenEerste semesterEerste semester
Jansegers Els
Kernteam Lager onderwijs Aalst

  • Onderwijs op maat
  • Huiswerkbeleid
  • Leren leren 
  • Differentiatie/ brede basiszorg
  • Procesgericht kijken naar onderwijskwaliteit
  • Zeven factoren die betrokkenheid verhogen
  • Werk maken van een uitdagende, krachtige leeromgeving

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=22295

 

Verplichte leermiddelen

Boek: Laevers, F.,Heylen, L., e.a. Ervaringsgericht werken in het basisonderwijs met 6- tot 12-jarigen. Basiswerkvormen voor een krachtige leeromgeving. Lannoo Campus - CEGO 2019, EAN: 9789401461948, eerste druk

ZILL - Leerplan Zin in Leven, Zin in Leren

Cursusmateriaal

Ondersteunende PPT en tekstmaterialen op leeromgeving

Doorheen de colleges wordt er gebruik gemaakt van gevarieerde werkvormen als doceren, onderwijsleergesprekken, individuele opdrachten, groepsopdrachten, presentaties groepsopdrachten, observatie, zelfstandig en in groep verwerken van literatuur, begeleide zelfstudie.

 

De werkvorm voor dit OLA kan in de loop van het academiejaar omwille van wijzigende omstandigheden worden aangepast, met groter accent op digitale werkvormen en aanbod.

 

1 sp. E-learning 2.1 (B-ODISEE-OAL97z)

1 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht8 urenEerste semesterEerste semester
Callebaut Geert
Kernteam Lager onderwijs Aalst

In dit deel gaan we verder in op de essentiele elementen voor een mediabewust onderwijs.

-webdesign

-presentatiesoftware

-Whizzkids

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=22296

Er wordt gebruik gemaakt van een online leeromgeving, gecombineerd met Toledo.

Digitaal leren - Oefeningen/opdrachten - Samenwerkend leren/Collaboratief leren

Er wordt een keuzetaak voorzien in combinatie met deelname aan Whizzkids.

Evaluatieactiviteiten

Didactiek 2.1 (B-ODISEE-O70060)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
OAL16a - Didactiek 2.11-20/20 puntenschaal
OAL97z - E-learning 2.11-20/20 puntenschaal

OLA Didactiek 2.1

Mondeling examen (100%)

Tijdens het mondelinge examen inhoudelijke vragen kunnen beantwoorden over de doelstellingen, de visie en het begrippenkader van deze OLA.

De link met de praktische uitwerking en uitvoering in de lagere school moeten daarbij steeds aangetoond worden.

Het mondeling examen is gebaseerd op de doelstellingen van de cursus. De student krijgt voor het examen 10 minuten schriftelijke voorbereidingstijd.

Er mag tijdens het mondelinge examen geen leermateriaal gebruikt worden.

E-learning 2.1:

Voor het OLA E-learning 2.1 is er een opdracht, geen examen

Het OPO is tolereerbaar.

Een tekort voor één van beide OLA kan leiden tot een tekort voor het OPO.

-          Een tekort voor 1 OLA (8 of 9): leidt tot een 8 of 9 voor het OPO. 

-          Een tekort voor 1 OLA (7 of minder): leidt tot een 7 of minder voor het OPO.

-          Een tekort voor 2 OLA (zelfs vanaf 9 én 9): leidt tot een 7 of minder voor het OPO.

 

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • OAL16a - Didactiek 2.1 (binnen en over academiejaar)
  • OAL97z - E-learning 2.1 (binnen en over academiejaar)

De student herneemt in EP3 alleen die onderdelen van het OLA/OPO waarvoor hij nog niet slaagde. Deelscores zijn beschikbaar bij de betrokken docent.
Bij een eventueel tekort voor het OLA/OPO na EP3, vervallen deze deelvrijstellingen binnen het OLA/OPO. Het volledige OPO/OLA moet m.a.w. opnieuw worden afgelegd in een volgend academiejaar.