Wiskunde 2.1 (B-ODISEE-OAL09A)

Doelstellingen
http://public.hubrussel.be/ancor/ectskerndoel/pages/OPOKerndoel.aspx?OID=16096&OPLID=248
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Alle basiskennis en didactiek van wiskunde 1.1 en wiskunde 1.2 moet toegepast kunnen worden.
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Wiskunde 2.1 (B-ODISEE-OAL09a)




Inhoud
Hoofdstuk 1: Didactische krachtlijnen
- Betekenisvolle situaties
- Concreet - schematisch - abstract (CSA - model)
- Handelingsniveaus van Galperin
- Inzichtelijke aanpak
- Belang van correct wiskundig verwoorden
- Automatiseren - memoriseren
- Inductief werken
- Differentiatie
Hoofdstuk 2: Getallen en bewerkingen
Breuken
- Getalverzamelingen: Rationale getallen
- Breukbegrip
- Verschijningsvormen van breuken
- Soorten breuken
- Breuken vereenvoudigen
- Breuken vergelijken
- Breuken gelijknamig maken
- Relatie breuk - procent - kommagetal
- Bewerkingen met breuken
Kommagetallen
- Begrippen
- Leerlijn
- Aanbreng
- CSA
- Bewerkingen met kommagetallen
Cijferen
- Inleiding
- Optellen en aftrekken
- Vermenigvuldigen
- Delen
- Typische fouten bij cijferen
- Controlestrategieën
Schattend rekenen
De rekenmachine
Hoofdstuk 3: Meetkunde: Ruimtefiguren
Ruimtefiguren
- ruimtefiguren
- Ontwikkeling van ruimtefiguren
Hoofdstuk 4: Meten en metend rekenen
- Wat is meten?
- Opeenvolgende fasen in de meetleerlijn
- Kwalitatief meten
- Kwantitatief meten met natuurlijke maten
- Kwantitatief meten met standaardmaten
Hoofdstuk 5: geïntegreerde oefeningen
- Mengsels
- Tabellen en grafieken
Toelichting werkvorm
Het grootste deel van de tijd wordt er interactief gedoceerd.
Oefeningen worden per twee, in groepswerk of in een coöperatieve werkvorm aangepakt.
Evaluatieactiviteiten
Wiskunde 2.1 (B-ODISEE-O70053)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Dit OPO is niet tolereerbaar.
Toelichting bij herkansen
Geen tolerantie mogelijk.