Doelstellingen
Ik creëer een positief leer- en leefklimaat voor de leerlingen via het inzetten van concrete strategieën.
Ik neem proactief leiding over het leer- en leefklimaat om het welbevinden en de leerkansen te vrijwaren.
Ik selecteer en formuleer concreet en waarneembare doelstellingen rekening houdend met de beginsituatie en ontwerp van daaruit passende leer- en ontwikkelingsactiviteiten die in de klascontext aangeboden worden.
Ik ontwerp, realiseer onder begeleiding doelgericht krachtige leeractiviteiten vanuit actuele en relevante bronnen, alsook vakinhoudelijk en didactisch kennis en inzichten.
Ik voer alle administratieve taken op lesniveau stipt en correct uit.
Ik reflecteer op een gestructureerde wijze vanuit groeigerichte feedback.
Vormingsdoelen:
relationele gerichtheid, verantwoordelijkheidszin, leergierigheid, kritische ingesteldheid, enthousiasme en speelsheid.
Voorwaarden:
correct mondeling en schriftelijk taalgebruik.
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Praktijk 2 (B-ODISEE-OAL02b)
Inhoud
DAGONDERWIJS:
Raadpleeg de stagewebsite voor meer details over de invulling en organisatie van het OPO Praktijk 2:
- voor dagonderwijs: http://stage.odisee.be/onderwijs/baloaalst
- voor afstandsonderwijs (HAO): http://stage.odisee.be/baloaalsthao
Ondersteunend aan stage worden leergroepmomenten en individuele coachingsgesprekken ingericht. Deze vinden plaats op de campus, online of op de stageschool, dit voorafgaand, tijdens en/of na elke stageperiode.
Aanwezigheid is daarbij verplicht. Voor- en naverwerkingstaken worden geacht uitgevoerd te zijn. Bij afwezigheid kan een vervangtaak zijn voorzien.
Onder begeleiding leer- en onderwijsactiviteiten ontwerpen en deze onder begeleiding uitvoeren.
HOGER AFSTANDSONDERWIJS (HAO):
Raadpleeg de stagewebsite voor meer details over de invulling en organisatie van het OPO Praktijk 2:
- voor afstandsonderwijs (HAO): http://stage.odisee.be/baloaalsthao
Ondersteunend aan stage worden leergroepmomenten en individuele coachingsgesprekken ingericht. Deze vinden plaats op de campus, online of op de stageschool, dit voorafgaand, tijdens en/of na elke stageperiode.
Onder begeleiding leer- en onderwijsactiviteiten ontwerpen en deze onder begeleiding van de mentor uitvoeren.
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=35715
Zie stagewebsite:
- voor dagonderwijs: http://stage.odisee.be/onderwijs/baloaalst
- voor afstandsonderwijs (HAO): http://stage.odisee.be/onderwijs/baloaalsthao
Eindtermen, leerplannen, cursussen vakdidactiek.
Gebruik maken van Toledo als communicatiemiddel voor de stage.
Handleidingen bij werk− en leerboeken gebruikt in de basisschool.
Verzameling lesvoorbereidingen in het leercentrum en op Toledo.
Toelichting werkvorm
DAGONDERWIJS:
Zie stagewebsite:
- voor dagonderwijs: http://stage.odisee.be/onderwijs/baloaalst
In de leergroep werken we aan: inhoudelijke expertise, professionele identiteit, academische vaardigheden, verbondenheid. We doen dit via verschillende werkvormen, o.a.
stagevoorbereiding in de leergroep op de campus of online, participerende observatie in de stageklas, oefenlessen, co-teaching met mentor en effectieve stage.
Effectieve stage OPO Praktijk 2
Periode 1: 1 dag (min. 200 minuten actieve lestijd)
Periode 2: 2 dagen (min. 500 minuten actieve lestijd)
Periode 3: 2 dagen (min. 500 minuten actieve lestijd)
De werkvorm voor deze component kan in de loop van het academiejaar omwille van wijzigende omstandigheden worden bijgestuurd, met groter accent op digitale werkvormen en aanbod.
HOGER AFSTANDSONDERWIJS (HAO):
Zie stagewebsite:
- voor afstandsonderwijs (HAO): http://stage.odisee.be/onderwijs/baloaalsthao
Tijdens contactmomenten worden volgende vaardigheden: inhoudelijke expertise, professionele identiteit, academische vaardigheden, verbondenheid geduid. We doen dit via verschillende werkvormen, o.a.
stagevoorbereiding op de campus of online, participerende observatie in de stageklas en effectieve stage.
Effectieve stage OPO Praktijk 2 HAO:
4 dagen stagedagen waar in de voormiddag 4 lestijden van 50 min. les wordt gegeven die door de student zijn voorbereid.
's namiddag's wordt er participerend geobserveerd.
Evaluatieactiviteiten
Praktijk 2 (B-ODISEE-O73688)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
DAGONDERWIJS en HOGER AFSTANDSONDERWIJS (HAO):
De studenten krijgen tijdens de actieve stage een aantal stagebezoeken van hun leergroepbegeleider/docenten. Van deze bezoeken krijgen de studenten telkens een schriftelijk evaluatieverslag en een mondelinge bespreking. Ook de mentor van de stageklas vult een schriftelijk evaluatieformulier in.
Aan het eind van het semester wordt een cijfer toegekend aan de stage. Hiermee wordt uitgedrukt in welke mate de student voldoet aan de eisen. Na afloop van de stage volgt een syntheseverslag opgemaakt op basis van stageverslagen van docenten, mentor, kwaliteit van de stagemap en reflecties van de student. Dit syntheseverslag geeft weer in welke mate de student voldoet aan de verwachtingen voor dit OPO, waar er sterke punten zijn en waar werkpunten liggen. Bij een onvoldoende voor dit OPO beschrijft het syntheseverslag ook de vastgestelde tekorten. Ook het schriftelijk werk en de vormingsdoelen zijn van groot belang voor de evaluatie van de stage. Dit verslag wordt besproken in een vergadering met alle docenten die bij dit OPO betrokken zijn.
Aanwezigheid is vereist op alle activiteiten georganiseerd in het kader van het OPO Praktijk 2. Ongewettigde afwezigheid kan aanleiding geven tot een tekort voor het OPO.
De student moet slagen voor elke LUK. Als dat niet het geval is, dan slaagt hij niet voor Praktijk 2.
Een onvoldoende halen voor de vormingsdoelen, kan leiden tot niet slagen voor Praktijk 2.
Het ontbreken van een volledig ondertekende stageovereenkomst leidt tot niet slagen voor Praktijk 2.
Correct mondeling en schriftelijk taalgebruik zijn voorwaarden om te kunnen slagen voor Praktijk 2.
Ontvreemden of achterhouden van didactisch materiaal uit het leercentrum, de stageschool, of van een medestudent is een uiting van een ernstig attitudeprobleem en kan leiden tot niet slagen voor Praktijk 2.
Als bij de aanvang van de actieve stage blijkt dat het stagerooster en/of de stagemap niet volledig is en/of inhoudelijk onvoldoende is uitgewerkt, kan geen stage worden toegestaan en slaagt de student niet voor Praktijk 2.
Dit OPO is niet tolereerbaar
Toelichting bij herkansen
Er is geen tweede examenkans.