Praktijk 1 (B-ODISEE-OAL01B)

3 studiepuntenNederlandsEerste semesterEerste semester
Vermassen Gerda (coördinator) |  De Ridder Simon |  Van Gerwen Katrien |  Van den Broeck Tine |  Vandenabeele Ineke |  Vermassen Gerda  | MinderMeer
Kernteam Lager onderwijs Aalst

Ik creëer met ondersteuning van de mentor en door actieve deelname aan het klasgebeuren, een positief leer- en leefklimaat voor de leerlingen. 

Ik breng de beginsituatie van de klascontext in kaart a.d.h.v. kijkwijzers met focus op het creëren van een krachtige leeromgeving.   

Ik ontwerp onder begeleiding leer- en ontwikkelingsactiviteiten in de klascontext vanuit de beoogde doelen en rekening houdend met het welbevinden van de leerlingen en voer deze onder begeleiding uit.  

Ik voer opgelegde administratieve taken stipt en correct uit. 

Vormingsdoelen: 

relationele gerichtheid, verantwoordelijkheidszin, leergierigheid, enthousiasme en speelsheid

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Praktijk 1 (B-ODISEE-OAL01b)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: StageEerste semesterEerste semester
De Ridder Simon |  Van Gerwen Katrien |  Van den Broeck Tine |  Vandenabeele Ineke |  Vermassen Gerda
Kernteam Lager onderwijs Aalst

DAGONDERWIJS:

Raadpleeg de stagewebsite voor meer details over de invulling en organisatie van het OPO Praktijk 1: 
- voor dagonderwijs: http://stage.odisee.be/onderwijs/baloaalst

Ondersteunend aan stage worden leergroepmomenten en individuele coachingsgesprekken ingericht. Deze vinden plaats op de campus, online, of op de oefenschool, dit voorafgaand, tijdens en/of na elke stageperiode. Aanwezigheid is daarbij verplicht. Voor- en naverwerkingstaken worden geacht uitgevoerd te zijn. Bij afwezigheid kan een vervangtaak zijn voorzien.                                                                                                                                                                      

Observaties in oefenscholen en opgenomen lessen analyseren vanuit didactisch en pedagogisch perspectief. Dit gebeurt vanuit een kijkwijzer. 
Trainen van vaardigheden, o.m.: interactief voorlezen, instructies geven, vragen stellen, een lesvoorbereiding opstellen, bordgebruik, lichaamshouding (stemgebruik en expressie).
Onder begeleiding leer- en onderwijsactiviteiten ontwerpen en deze onder begeleiding uitvoeren.

AFSTANDSONDERWIJS (HAO):

Raadpleeg de stagewebsite voor meer details over de invulling en organisatie van het OPO Praktijk 1: 
- voor afstandsonderwijs (HAO): http://stage.odisee.be/baloaalsthao

Ondersteunend aan stage worden leergroepmomenten en individuele coachingsgesprekken ingericht. Deze vinden plaats op de campus, online of op de stageschool, dit voorafgaand, tijdens na de stage. Aanwezigheid is daarbij verplicht.                                                                                                                                                                      

Observaties in de stageschool en opgenomen lessen analyseren vanuit didactisch en pedagogisch perspectief. Dit gebeurt vanuit een kijkwijzer. 
Volgende vaardigheden worden getraind tijdens de stage: interactief voorlezen, instructies geven, vragen stellen, een lesvoorbereiding opstellen, bordgebruik, lichaamshouding (stemgebruik en expressie).
Leer- en onderwijsactiviteiten voorzien en deze onder begeleiding van de mentor uitvoeren.

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=35714

Zie stagewebsite: 
- voor dagonderwijs: http://stage.odisee.be/onderwijs/baloaalst 
- voor afstandsonderwijs (HAO): http://stage.odisee.be/onderwijs/baloaalsthao

Eindtermen, leerplannen, cursussen vakdidactiek.
Gebruik maken van Toledo als communicatiemiddel voor de stage.

Handleidingen bij werk− en leerboeken gebruikt in de basisschool.
Verzameling lesvoorbereidingen in mediatheek en op Toledo.

DAGONDERWIJS:

Zie stagewebsite: 
- voor dagonderwijs: http://stage.odisee.be/onderwijs/baloaalst 

In de leergroep werken we aan: inhoudelijke expertise, professionele identiteit, academische vaardigheden, verbondenheid.  We doen dit via verschillende werkvormen, o.a.                                                                                                        

- training didactische vaardigheden (bv. voorlezen)
- participerende observatie in de oefenschool
- demolessen mentor
- onderwijsactiviteiten (kennismakingsspel, voorlezen, ...)
- groepsgericht reflecteren over de uitgevoerde onderwijspraktijk 
De stage wordt in de leergroepen voorbereid, met intense begeleiding. De student is verplicht aanwezig op de campus/online op de vastgestelde begeleidingsmomenten, op de observatiedagen in de stageklas en op de effectieve stagedagen. De student kan ondersteuning vragen aan de leergroepbegeleider, de vakdocenten en de mentor bij het voorbereiden van de lessen. Coaching kan ook online verlopen via teamsgesprekken.

De student vult LINK per stageperiode aan en respecteert hierbij de aangegeven deadlines. 
Alle praktijkopdrachten staan beschreven op de stagewebsite.
 
Effectieve stage OPO Praktijk 1: 
Periode 1: 1 dag (1 actieve lestijd van 50 min. godsdienst of Nederlands))
Periode 2: 1 dag (1 actieve lestijd van 50 min. wiskunde of muzo)


Voor de studenten in dagonderwijs staan de participerende observatiedagen en de stagedagen ingepland in de jaarkalender. 
De werkvorm voor deze component kan in de loop van het academiejaar omwille van wijzigende omstandigheden  worden bijgestuurd, met groter accent op digitale werkvormen en aanbod.
 

HOGER AFSTANDSONDERWIJS (HAO):

Zie stagewebsite: 
- voor afstandsonderwijs (HAO): http://stage.odisee.be/onderwijs/baloaalsthao

Tijdens contactmomenten worden  volgende verwachtingen voor praktijk 1: inhoudelijke expertise, professionele identiteit, academische vaardigheden, verbondenheid geduid.  We doen dit via verschillende werkvormen, o.a.                                                                                                        
- participerende observatie in de stageschool
- groepsgericht reflecteren over de uitgevoerde onderwijspraktijk 

De student is verplicht aanwezig op de campus/online op de vastgestelde begeleidingsmomenten, op de observatiedagen in de stageklas en op de effectieve stagedagen. De student kan ondersteuning vragen aan de leergroepbegeleider, de vakdocenten en de mentor bij het voorbereiden van de lessen. Coaching kan ook online verlopen via teamsgesprekken.

De student vult LINK per stageperiode aan en respecteert hierbij de aangegeven deadlines. 
Alle praktijkopdrachten staan beschreven op de stagewebsite.
 
Effectieve stage OPO Praktijk 1 HAO:  drie voormiddagen

Eerste voormiddag: voorlezen (uitvoeren vóór 15/11)

Tweede voormiddag: assisteren van de mentor in team teaching (uitvoeren tussen 15/11 en 1/12)

Derde voormiddag: 3 lessen geven die op Toledo staan en in samenwerking met docenten zijn voorbereid (uitvoeren tussen 1/12 en 15/12)

 

 

Evaluatieactiviteiten

Praktijk 1 (B-ODISEE-O73687)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Procesevaluatie

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAALGeslaagd / Niet geslaagd

DAGONDERWIJS en AFSTANDSONDERWIJS (HAO):

Aan het eind van het semester wordt de student beoordeeld met een geslaagd/niet geslaagd-score. Hiermee wordt uitgedrukt of de student de vooropgestelde doelen heeft bereikt. Die score wordt toegekend op basis van: 
- Een stagebezoek van de leergroepbegeleider/docent (dagonderwijs) of een trialoog (student/stageplaats/leergroepbegeleider) (afstandsonderwijs). Hiervan krijgt de student na de mondelinge bespreking een schriftelijk evaluatieverslag. 
- Het schriftelijk evaluatieformulier van de mentor van de stageklas.
- Het schriftelijk werk van de student. 
- De attitudes (zie vormingsdoelen) die de student gedurende het hele stagetraject toont, zowel in de leergroepwerking als op de stageschool. 

Op basis van bovenstaande informatie wordt een syntheserapport gemaakt.  Dit rapport wordt besproken in een vergadering met alle docenten die bij dit OPO betrokken zijn. De student moet een voldoende behalen voor alle leeruitkomsten om te kunnen slagen voor Praktijk 1.  
Een onvoldoende voor de vormingsdoelen kan leiden tot het niet slagen voor OPO Praktijk 1.

Aanwezigheid is vereist op alle activiteiten georganiseerd in het kader van het OPO Praktijk 1. Ongewettigde afwezigheid kan aanleiding geven tot niet slagen voor OPO Praktijk 1.

Het ontbreken van een volledig ondertekende stageovereenkomst leidt tot niet slagen voor het OPO. 

Ontvreemden of achterhouden van didactisch materiaal uit het leercentrum, de stageschool, of van een medestudent is een uiting van een ernstig attitudeprobleem en kan leiden tot niet slagen voor het OPO. 
Als bij de aanvang van de actieve stage blijkt dat het stagerooster en/of de stagemap niet volledig is en/of inhoudelijk onvoldoende is uitgewerkt, kan geen stage worden toegestaan en is de student niet geslaagd voor dit OPO.

Dit OPO is niet tolereerbaar. 

Het OPO Praktijk 1 kan herkanst worden binnen het OPO Praktijk 2.