Doelstellingen
Ik toon aan dat ik het leergebied muzische vorming en de daarbij horende muzische domeinen kan kaderen binnen een harmonische ontwikkeling van jonge kinderen.
Ik toon aan dat ik de bouwstenen binnen de verschillende muzische domeinen kan toepassen in een muzische activiteit.
Ik toon aan inzicht te hebben in de muzische ontwikkeling van kleuters.
Ik toon aan dat ik groei in het eigen muzisch-creatieve potentieel door de muzische domeinen te verkennen.
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Muzische vorming 1 (B-ODISEE-OAK99a)




Inhoud
Introductie: wat is muzische opvoeding?
Je maakt kennis met wat muzische opvoeding bij jonge kinderen betekent en wat het betekent om muzisch te werken. En waarom is het zo belangrijk om aan te brengen bij jonge kinderen? Aan de hand van verschillende praktijkvoorbeelden ontdek je wat muzische vorming inhoudt en welke muzische domeinen er allemaal zijn.
Muzisch werken in het verloop van een dag.
Binnen dit onderdeel nemen we je mee in verschillende rijke muzische ervaringen op zang, dans, beeld en drama niveau om te illustreren hoe je dit aan bod kan laten komen doorheen de dag. Zo ontdek je welke mogelijkheden er zijn om kleuters muzisch zich te laten uitdrukken.
Bouwstenen van de muzische domeinen
Wat zijn de bouwstenen van elk domein? Wat vertellen die bouwstenen en waarom zijn deze begrippen in de kunsten belangrijk? Aan de hand van praktijkvoorbeelden verken je de bouwstenen die je kan hanteren in muzische activiteiten.
Muzische ontwikkeling bij jonge kinderen
De ontwikkeling die een kind op muzisch vlak doorloopt, is leeftijd en kind afhankelijk. Aan de hand van praktijkvoorbeelden en theoretische duiding doorlopen we voor de verschillende domeinen deze groeilijnen.
Eigen muzisch – creatief potentieel ontdekken door de muzische domeinen te verkennen
In dit laatste onderdeel laten we je (verder) kennismaken met je eigen lichaam, met je eigen stem wat betreft de basis voor zangtechnieken en met materialen om muzische activiteiten bij kleuters te ondersteunen. Hier wordt de focus gelegd op wat goed belevingsonderwijs binnen de muzische domeinen is.
Toelichting werkvorm
College(s) met actieve werkvormen waarbij muzisch werken en bouwstenen binnen de domeinen geduid en ervaren worden.
Evaluatieactiviteiten
Muzische vorming 1 (B-ODISEE-O73524)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Voor dit OPO bestaat de evaluatie uit twee verschillende deelevaluaties:
- Deel 1: Schriftelijke deel: 70% van het totaalcijfer
- Deel 2: Mondelinge deel (toonmoment): 30% van het totaalcijfer
De student dient beide delen af te leggen om te slagen voor dit OPO. Een NA op één van de deelevaluaties leidt tot een NA op OPO niveau. Binnen het academiejaar zijn de cijfers voor de verschillende delen overdraagbaar. Overheen academiejaren is de overdracht van deelpunten niet mogelijk.
Toelichting bij herkansen
De student herneemt in EP 3 alleen die onderdelen van het OPO waarvoor hij nog niet slaagde. Deelscores zijn beschikbaar bij de betrokken docent.
Bij een eventueel tekort voor het OPO na EP3, vervallen deze deelvrijstellingen binnen het OPO. Het volledige OPO moet m.a.w. opnieuw worden afgelegd in een volgend academiejaar.