Nederlands 2 (B-ODISEE-OAK97A)

3 studiepuntenNederlands21 urenTweede semesterTweede semester
Van Severen Lieve (coördinator) |  Van Severen Lieve
Kernteam Kleuteronderwijs Aalst

Ik beoordeel zelfstandig rijke teksten voor kleuters in functie van domeinoverschrijdende doelen en activiteiten en ik verantwoord waarom deze teksten geschikt zijn.

Ik ontwerp zelfstandig een (herhaalde) (voor)lees- of vertelactiviteit van een rijke tekst met aandacht voor differentiatie afgestemd op de vooropgestelde, domeinoverschrijdende doelen en de lees- en luisterstrategieën en ik verantwoord mijn didactische keuzes.

Ik beschrijf het tweede taalverwervingsproces en de beïnvloedende factoren volgens actuele inzichten. 

Ik beheers een actueel didactisch model om rijke en begrijpelijke woordenschat bij kleuters aan te brengen, ik pas dit didactisch model toe op een casus en ik verantwoord mijn didactische keuzes.

Ik ontwerp zelfstandig een taalbeschouwingsactiviteit voor kleuters afgestemd op de vooropgestelde doelen en ik verantwoord mijn didactische keuzes.

 

 

 

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Nederlands 2 (B-ODISEE-OAK97a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht21 urenTweede semesterTweede semester
Van Severen Lieve
Kernteam Kleuteronderwijs Aalst

Tweede taalverwervingsproces

Didactiek (herhaald) interactief voorlezen en vertellen van rijke teksten voor kleuters:

  • beoordelen en selecteren van geschikte, rijke teksten
  • domeinoverschrijdende doelen en activiteiten
  • lees- en luisterstrategieën
  • differentiatie

Didactiek woordenschatontwikkeling

Didactiek taalbeschouwing

Digitaal leren - Interactievormen - Oefeningen/opdrachten

Evaluatieactiviteiten

Nederlands 2 (B-ODISEE-O73522)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Schriftelijk examen

Zelfde examenmodaliteit in EP3 als in EP2.