Nederlands 2 (B-ODISEE-OAK97A)

Doelstellingen
Ik beoordeel zelfstandig rijke teksten voor kleuters in functie van domeinoverschrijdende doelen en activiteiten en ik verantwoord waarom deze teksten geschikt zijn.
Ik ontwerp zelfstandig een (herhaalde) (voor)lees- of vertelactiviteit van een rijke tekst met aandacht voor differentiatie afgestemd op de vooropgestelde, domeinoverschrijdende doelen en de lees- en luisterstrategieën en ik verantwoord mijn didactische keuzes.
Ik beschrijf het tweede taalverwervingsproces en de beïnvloedende factoren volgens actuele inzichten.
Ik beheers een actueel didactisch model om rijke en begrijpelijke woordenschat bij kleuters aan te brengen, ik pas dit didactisch model toe op een casus en ik verantwoord mijn didactische keuzes.
Ik ontwerp zelfstandig een taalbeschouwingsactiviteit voor kleuters afgestemd op de vooropgestelde doelen en ik verantwoord mijn didactische keuzes.
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Nederlands 2 (B-ODISEE-OAK97a)




Inhoud
Tweede taalverwervingsproces
Didactiek (herhaald) interactief voorlezen en vertellen van rijke teksten voor kleuters:
- beoordelen en selecteren van geschikte, rijke teksten
- domeinoverschrijdende doelen en activiteiten
- lees- en luisterstrategieën
- differentiatie
Didactiek woordenschatontwikkeling
Didactiek taalbeschouwing
Toelichting werkvorm
Digitaal leren - Interactievormen - Oefeningen/opdrachten
Evaluatieactiviteiten
Nederlands 2 (B-ODISEE-O73522)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Schriftelijk examen
Toelichting bij herkansen
Zelfde examenmodaliteit in EP3 als in EP2.