Nederlands 1 (B-ODISEE-OAK96A)

Doelstellingen
Ik beoordeel zelfstandig verhalen en poëzie voor kleuters en ik verantwoord waarom deze teksten geschikt zijn.
Ik ontwerp zelfstandig een interactieve voorlees- of vertelactiviteit van een verhaal of gedicht voor kleuters afgestemd op de vooropgestelde doelen en de lees- en luisterstrategieën en ik verantwoord mijn didactische keuzes.
Ik ontwerp zelfstandig het aanbod, de inrichting, de leesopdrachten en de leerkrachtbegeleiding van de boekenhoek afgestemd op de vooropgestelde doelen en ik verantwoord mijn didactische keuzes.
Ik leg het eerste taalverwervingsproces uit, ik situeer bij een casus op welk taalniveau een kleuter zich bevindt en ik verantwoord mijn keuze op basis van talige kenmerken.
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Nederlands 1 (B-ODISEE-OAK96a)




Inhoud
Eerste taalverwerving:
- Taalverwervingsproces
- Talige kenmerken per taalontwikkelingsniveau
Interactief voorlezen en vertellen van verhalen en poëzie voor kleuters:
- beoordelen en selecteren van geschikte, rijke teksten
- interactieve voorlees- en vertelactiviteiten ontwerpen
Boekenhoek
- aanbod
- inrichting
- leesopdrachten
- leerkrachtbegeleiding
Toelichting werkvorm
Digitaal leren - Interactievormen - Oefeningen/opdrachten
Evaluatieactiviteiten
Nederlands 1 (B-ODISEE-O73521)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Schriftelijk examen
Toelichting bij herkansen
Zelfde examenmodaliteit in EP3 als in EP1