Actieve stage in Vlaanderen alternatief traject 3 (B-ODISEE-OAK88A)

12 studiepuntenNederlandsBeide semestersBeide semesters
Vanmol Steven (coördinator) |  Van Avermaet Dorine |  Van Rentergem Dorien |  Vanmol Steven
Kernteam Kleuteronderwijs Aalst

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling. 

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

12 sp. Actieve stage in Vlaanderen alternatief traject 3 (B-ODISEE-OAK92a)

12 studiepuntenNederlandsWerkvorm: StageBeide semestersBeide semesters
Van Avermaet Dorine |  Van Rentergem Dorien |  Vanmol Steven
Kernteam Kleuteronderwijs Aalst

Zie stagewebsite: http://stage.odisee.be/onderwijs/bakoaalst

De bedoeling van de stage in het derde jaar is dat de student het eigen leerproces in handen neemt en via zelfgestuurd leren (a.d.h.v. een portfolio) aantoont dat de verschillende basiscompetenties ontwikkeld zijn. De student volgt dus de eigen persoonlijke en professionele groei nauwgezet op.

Bezinning
Studenten krijgen op de bezinningsdagen de kans om stil te staan bij de eigen persoonlijke identiteit en na te denken over hun professionele identiteit.

Zie stagewebsite: http://stage.odisee.be/onderwijs/bakoaalst

De stage wordt via een opbouw van een introductiedag, startdagen, (participerende) observatie, voorbereiding, workshops en terugkommomenten georganiseerd. 

 

Effectieve stage

periode 1: 2 weken
periode 2: 2 weken

De werkvorm voor dit OPO kan in de loop van het academiejaar omwille van wijzigende omstandigheden n.a.v. de coronacrisis worden gewijzigd, met groter accent op digitale werkvormen en aanbod.

Evaluatieactiviteiten

Actieve stage in Vlaanderen alternatief traject 3 (B-ODISEE-O73099)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Procesevaluatie

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Als bij de aanvang van de actieve stages blijkt dat het dagschema / weekschema en / of de stagemap niet volledig is en / of inhoudelijk onvoldoende is uitgewerkt, kan geen stage worden toegestaan en krijgt de student een onvoldoende als beoordelingsscore.

Na afloop van de stage volgt een syntheseverslag opgemaakt op basis van stageverslagen van docenten, mentoren en reflecties van de student. Dit syntheseverslag geeft weer in welke mate de student voldoet aan de verwachtingen voor dit OPO, waar er sterke punten zijn en waar werkpunten liggen. Bij een onvoldoende voor dit OPO beschrijft het syntheseverslag ook de vastgestelde tekorten. Ook het schriftelijk werk (stagevoorbereidingen, portfolio, agenda, ...) en de attitudes zijn van groot belang voor de evaluatie van de stage. Dit verslag wordt besproken in een vergadering met alle docenten die bij dit OPO betrokken zijn.
Aanwezigheid is vereist op alle activiteiten georganiseerd in het kader van het OPO stage (o.a. ook bezinning). Ongewettigde afwezigheid kan aanleiding geven tot een tekort voor het OPO.
Het ontbreken van een volledig ondertekende stageovereenkomst leidt tot een onvoldoende (-) op Attitudes.
Ontvreemden of achterhouden van didactisch materiaal uit de mediatheek, de stageschool, of van een medestudent is een uiting van een ernstig attitudeprobleem en kan leiden tot een tekort voor het OPO. 

Aantal stagebezoeken
Actieve stage 3: stageperiode 1 = 2 bezoeken en stageperiode 2 = 1 of 2 bezoek(en) 


Om te slagen voor het OPO wordt verwacht van de student dat hij voor elk van de functionele gehelen van basiscompetenties en attituden een voldoende haalt. Een onvoldoende (-) op één van de functionele gehelen, taal of attitudes kan leiden tot een tekort voor het OPO. 

Dit OPO is niet tolereeraar. 

Er is geen tweede examenkans.

Er is geen tweede examenkans.