HAO Vakdidactiek 1.2 (B-ODISEE-OAK79A)

6 studiepuntenNederlands6 urenTweede semesterTweede semester
Van Severen Lieve (coördinator) |  Grimmonprez Joke |  Steeman Marie-Rose |  Van Severen Lieve
Kernteam Kleuteronderwijs Aalst

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

2 sp. HAO Wiskundige ontwikkeling 1.2 (B-ODISEE-OAK79a)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht2 urenTweede semesterTweede semester
Grimmonprez Joke
Kernteam Kleuteronderwijs Aalst

Wiskunde:

1. Logisch denken

theoretische achtergrond

toepassingen in de kleuterklas

2. Computationeel denken

theoretische achtergrond

3. Getallenkennis

inzichten op niveau van de studenten

getalbegrip bij kleuters

4. Basiskennis wiskunde

Begeleide zelfstudie

Dit opleidingsonderdeel behoort tot het oude programma en kan uitsluitend worden opgenomen door studenten die het OPO vroeger reeds hebben gevolgd. Voor dit OPO wordt één contactmoment en één coachingsmoment georganiseerd. 

De werkvorm voor dit OLA kan in de loop van het academiejaar omwille van wijzigende omstandigheden n.a.v. de coronacrisis worden gewijzigd, met groter accent op digitale werkvormen en aanbod.

2 sp. HAO Ontwikkeling van wereldoriëntatie 1.2 (B-ODISEE-OAK67z)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum2 urenTweede semesterTweede semester
Steeman Marie-Rose
Kernteam Kleuteronderwijs Aalst

Wereldoriëntatie:

Lente in de plantenwereld: achtergrond + mogelijke activiteiten in lente

Vogels: achtergrond + didactiek

Werodidactiek: waarnemen

Begeleide zelfstudie

Dit opleidingsonderdeel behoort tot het oude programma en kan uitsluitend worden opgenomen door studenten die het OPO vroeger reeds hebben gevolgd. Voor dit OPO wordt één contactmoment en één coachingsmoment georganiseerd. 

De werkvorm voor dit OLA kan in de loop van het semester omwille van wijzigende omstandigheden n.a.v. de coronacrisis worden gewijzigd, met groter accent op digitale werkvormen en aanbod.

2 sp. HAO Taalkundige ontwikkeling 1.2 (B-ODISEE-OAK66z)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum2 urenTweede semesterTweede semester
Van Severen Lieve
Kernteam Kleuteronderwijs Aalst

De studenten krijgen inzicht in de taalverwerving van kleuters. Ze leren hoe ze de taal van kleuters kunnen stimuleren door middel van taalactiviteiten, zoals spelen met poëzie in de kleuterklas, een gesprek voeren met behulp van een praatplaat, een verhaal vertellen en een taalspel spelen. We analyseren ook kritisch de voorbereiding en uitvoering van deze activiteiten. Ten slotte leren studenten hoe ze kleuters kunnen warm maken voor boeken, bv. via de boekenhoek en de luisterhoek.

Begeleide zelfstudie

Dit opleidingsonderdeel behoort tot het oude programma en kan uitsluitend worden opgenomen door studenten die het OPO vroeger reeds hebben gevolgd. Voor dit OPO wordt één contactmoment en één coachingsmoment georganiseerd. 

De werkvorm voor dit OLA kan in de loop van het semester omwille van wijzigende omstandigheden n.a.v. de coronacrisis worden gewijzigd, met groter accent op digitale werkvormen en aanbod.

Evaluatieactiviteiten

HAO Vakdidactiek 1.2 (B-ODISEE-O72192)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Ontwerp/Product

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
OAK79a - HAO Wiskundige ontwikkeling 1.21-20/20 puntenschaal
OAK67z - HAO Ontwikkeling van wereldoriëntatie 1.21-20/20 puntenschaal
OAK66z - HAO Taalkundige ontwikkeling 1.21-20/20 puntenschaal

Algemeen:

Het OPO-cijfer wordt vastgelegd door een gewogen rekenkundig gemiddelde van de 3 OLA's (op basis van de studiepunten), behalve: 

  • Wie 2 of meer punten tekort heeft, eventueel verspreid over de verschillende OLA, slaagt niet voor het OPO Vakdidactiek 1.2.
  • Wie 3 of meer punten tekort heeft, eventueel gespreid over de verschillende OLA, behaalt voor het OPO een niet tolereerbaar cijfer.

 

Niet indienen van een opdracht leidt tot NA voor het betreffende OLA.

Een NA op één of meer OLA's leidt tot een NA op OPO-niveau.

Het OPO Vakdidactiek 1.2 is niet tolereerbaar.

 

Wereldoriëntatie:

  • schriftelijk examen

Taalkundige ontwikkeling:

  • schriftelijk examen
  • Een deel van het schriftelijk examen is open boek. Dit openboekexamen heeft betrekking op het taalverwervingsproces bij kinderen. Bij het gesloten boekexamen zijn geen leermaterialen toegelaten.

Wiskundige ontwikkeling:

  • schriftelijk examen
  • één in te dienen opdracht

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • OAK79a - HAO Wiskundige ontwikkeling 1.2 (binnen en over academiejaar)
  • OAK67z - HAO Ontwikkeling van wereldoriëntatie 1.2 (binnen en over academiejaar)
  • OAK66z - HAO Taalkundige ontwikkeling 1.2 (binnen en over academiejaar)

Wereldoriëntatie:

De examenmodaliteit in EP3 is dezelfde als deze van EP2.

Taalkundige ontwikkeling:

De examenmodaliteit in EP3 is dezelfde als deze van EP2.

Wiskundige ontwikkeling:

Schriftelijk examen.

De student herneemt in EP3 die onderdelen van het OLA waarvoor hij nog niet slaagde. Deelscores zijn beschikbaar bij de betrokken docent. Bij een NA in EP2 moeten alle onderdelen hernomen worden.

Bij een eventueel tekort voor het OLA na EP3, vervallen deze deelvrijstellingen binnen het OLA. Het volledige OLA moet m.a.w. opnieuw worden afgelegd in een volgend academiejaar.