HAO Onderwijskunde kleuteronderwijs 1.2 (B-ODISEE-OAK77A)

6 studiepuntenNederlands6 urenTweede semesterTweede semester
Van Keer Filip (coördinator) |  De Ridder Simon |  Van Keer Filip |  Van Rentergem Dorien |  Van Severen Lieve
Kernteam Kleuteronderwijs Aalst

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. HAO Didactiek 1.2 (B-ODISEE-OAK77a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College3 urenTweede semesterTweede semester
Van Keer Filip
Kernteam Kleuteronderwijs Aalst

De volgende inhouden komen aan bod : 

  • de leerkracht als didacticus : didactische principes bij aanbod en dagschema
  • de leerkracht als organisator : klasmanagment
  • de leerkracht als begeleider en opvoeder : leerkrachtstijl
  • de leerkracht als zorgleerkracht : niveaudifferentiatie
  • de leerkracht als evaluator : procesgericht kijken naar kleuters
  • Hoekenklassieker : bouw/constructie

Dit opleidingsonderdeel behoort tot het oude programma en kan uitsluitend worden opgenomen door studenten die het OPO vroeger reeds hebben gevolgd. Voor dit OPO wordt één contactmoment en één coachingsmoment georganiseerd.

 

1 sp. HAO Krachtig begeleiden 1.2 (B-ODISEE-OAK71z)

1 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht1 urenTweede semesterTweede semester
Van Rentergem Dorien |  Van Severen Lieve
Kernteam Kleuteronderwijs Aalst

Je leert het denkkader van 'Krachtig begeleiden' kennen en toepassen.  De volgende inhouden komen aan bod :

· Waarom krachtig begeleiden?

· Basisvoorwaarden voor krachtig begeleiden: schep een positief en veilig leefklimaat, geef betekenisvolle opdrachten, en zet in op taalaanbod, taalruimte en feedback.

- De interactiehand: de hand en elke vinger van de interactiehand staan voor verschillende interactievaardigheden.

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=29293

+ aanvullende documenten op Toledo.

Dit opleidingsonderdeel behoort tot het oude programma en kan uitsluitend worden opgenomen door studenten die het OPO vroeger reeds hebben gevolgd. Voor dit OPO wordt één contactmoment en één coachingsmoment georganiseerd. 

Opgelet: voorafgaand aan het contactmoment moet een online test gemaakt worden.

De werkvorm voor dit OLA kan in de loop van het semester omwille van wijzigende omstandigheden n.a.v. de coronacrisis worden gewijzigd, met groter accent op digitale werkvormen en aanbod.

2 sp. HAO Digitaal begeleiden 1.2 (B-ODISEE-OAK70z)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum2 urenTweede semesterTweede semester
De Ridder Simon
Kernteam Kleuteronderwijs Aalst

  • Introductie media in het onderwijs (leerplan, zin, hulpbronnen, gamification).
  • Mediawijsheid (op eigen niveau en kleuterniveau).
  • Gebruik van allerlei media in de kleuterklas (oude en nieuwe media).

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=29294

-E-cursus 
-audiovisueel materiaal 
-materiaal op leeromgeving

 

De student neemt de leerinhoud op Toledo door. 

De werkvorm voor dit OLA kan in de loop van het semester omwille van wijzigende omstandigheden n.a.v. de coronacrisis worden gewijzigd, met groter accent op digitale werkvormen en aanbod.

Dit opleidingsonderdeel behoort tot het oude programma en kan uitsluitend worden opgenomen door studenten die het OPO vroeger reeds hebben gevolgd. Voor dit OPO wordt één contactmoment en één coachingsmoment georganiseerd. 

Evaluatieactiviteiten

HAO Onderwijskunde kleuteronderwijs 1.2 (B-ODISEE-O72186)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk, Praktijkexamen
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
OAK77a - HAO Didactiek 1.21-20/20 puntenschaal
OAK71z - HAO Krachtig begeleiden 1.21-20/20 puntenschaal
OAK70z - HAO Digitaal begeleiden 1.21-20/20 puntenschaal

OLA Didactiek : een schriftelijk examen

OLA Krachtig begeleiden : een mondeling examen

OLA Digitaal begeleiden : mondeling examen + opdrachten.  Het niet of laattijdig indienen van één of meerdere taken leidt automatisch tot NA.

Het OPO-cijfer wordt vastgelegd door een gewogen rekenkundig gemiddelde van de 3 OLA's (op basis van de studiepunten).  Een tekort op 1 OLA, lager dan een 9/20, kan niet gecompenseerd worden door de scores op de andere OLA's en leidt dus tot een tekort op OPO-niveau (max 9/20).  Indien er voor 2 OLA's een score wordt gehaald lager dan een 10/20 leidt dit sowieso tot een tekort voor het volledige OPO.

Dit OPO is niet tolereerbaar.

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • OAK77a - HAO Didactiek 1.2 (binnen en over academiejaar)
  • OAK71z - HAO Krachtig begeleiden 1.2 (binnen en over academiejaar)
  • OAK70z - HAO Digitaal begeleiden 1.2 (binnen en over academiejaar)

OLA 'Krachtig begeleiden' : een schriftelijk examen.

OLA ‘Digitaal begeleiden’ : De student herneemt in EP3 alleen die onderdelen van het OLA waarvoor hij nog niet slaagde. Deelscores zijn beschikbaar bij de betrokken docent.
Bij een eventueel tekort voor het OLA na EP3, vervallen deze deelvrijstellingen binnen het OLA. Het volledige OLA moet m.a.w. opnieuw worden afgelegd in een volgend academiejaar.