Frans 3 (B-ODISEE-OAK58A)

Doelstellingen
http://public.hubrussel.be/ancor/ectskerndoel/pages/OPOKerndoel.aspx?OID=9583&OPLID=284
Begintermen
A. Volgtijdelijkheid
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
B. Competenties
Degelijke basisbeheersing Frans verworven in het secundair onderwijs.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Frans 3 (B-ODISEE-OAK58a)




Inhoud
- Talensensibilisering en taalinitiatie in de basisschool.
- Muzisch Frans met jonge kinderen.
- Kennismaking met functioneel didactisch materiaal voor taalinitiatie Frans.
- Training van de mondelinge communicatieve taalvaardigheden met nadruk op de luister-, spreek- en leesvaardigheid.
- Uitbreiding van de woordenschat aan de hand van een selectie hoofdstukken uit Vocaction, 12 champs lexicaux.
- Oefeningen i.v.m. de verschillende aspecten van een correcte uitspraak.
Toelichting onderwijstaal
Frans en Nederlands.
Toelichting werkvorm
- leergesprekken voor de duiding en achtergrond bij talensensibilisering en taalinitiatie;
- leergesprekken voor de voorstelling van de didactische methodes voor taalinitiatie Frans in de basisschool;
- ludieke, creatieve en muzische doe-activiteiten als werkvormen om het taalleerproces te ondersteunen;
- groepswerk als voorbereiding op de microteaching;
- oefenpracticum met o.a. partnerwerk tijdens de mondelinge oefeningen;
- partnerwerk tijdens de realisatie van de opdracht mondelinge taalvaardigheid Frans.
De werkvorm voor dit OLA kan in de loop van het academiejaar omwille van wijzigende omstandigheden worden gewijzigd, met groter accent op digitale werkvormen en aanbod.
Evaluatieactiviteiten
Frans 3 (B-ODISEE-O71286)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
1. Micro-teaching tijdens de contacturen (groepsactiviteit).
De studenten brengen op interactieve manier een aantal muzische activiteiten om Frans aan te leren aan jonge kinderen.
2. Verslag over een bijgewoonde/gerealiseerde taalinitiatieactiviteit.
3. Realisatie van een opdracht i.v.m. mondelinge taalvaardigheid (partnerwerk).
Presentatie van het werkstuk voor de klasgroep met reflecties en nabeschouwingen.
4. Test woordenschat over behandelde hoofdstukken uit Vocaction, 12 champs lexicaux.
5. Permanente evaluatie waarbij de actieve deelname van elke student afzonderlijk wordt bekeken.
Dit keuze-OPO is tolereerbaar.
Toelichting bij herkansen
- Paper 'Taalinitiatie': voorstelling methode en uitwerking activiteiten
- Verslag 'Frans in de kleuterschool': observatie online taalinitiatieactiviteiten
- Paper Jeux de rôle/Théâtre de marionnettes/Livres d'enfant
- Oefening Vocaction