Stage in Vlaanderen regulier traject 3 (B-ODISEE-OAK36A)

24 studiepuntenNederlandsBeide semestersBeide semesters
Vanmol Steven (coördinator) |  De Jonge Barbara |  Van Avermaet Dorine |  Van Kerckhove Myrthe |  Van Rentergem Dorien |  Vanmol Steven  | MinderMeer
Kernteam Kleuteronderwijs Aalst

A. Volgtijdelijkheid     
 
- Bachelor in onderwijs: kleuteronderwijs / / Stage 1 
- Bachelor in onderwijs: kleuteronderwijs / / Stage 2
 
B. Competenties    
 
De student moet over voldoende theoretische bagage beschikken om Stage in Vlaanderen 3 aan te vatten. Concreet wil dit zeggen dat de student voor minimaal 54 studiepunten van opleidingsfase 2 geslaagd moet zijn of de overeenkomstige tolerantie opnemen. 
 

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

20 sp. Actieve stage regulier traject 3 (B-ODISEE-OAK36a)

20 studiepuntenNederlandsWerkvorm: StageBeide semestersBeide semesters
De Jonge Barbara |  Van Avermaet Dorine |  Van Kerckhove Myrthe |  Van Rentergem Dorien |  Vanmol Steven
Kernteam Kleuteronderwijs Aalst

Zie stagewebsite

De bedoeling van de stage in het derde jaar is dat de student het eigen leerproces in handen neemt en via zelfgestuurd leren (a.d.h.v. een portfolio) aantoont dat de verschillende basiscompetenties ontwikkeld zijn. De student volgt dus de eigen persoonlijke en professionele groei nauwgezet op.

Bezinning
Studenten krijgen op de bezinningsdagen de kans om stil te staan bij de eigen persoonlijke identiteit en na te denken over hun professionele identiteit.

Zie stagewebsite.  

 

De stage wordt via een opbouw van een introductiedag, startdagen, (participerende) observatie, voorbereiding, workshops en terugkommomenten georganiseerd. 

 

Effectieve stage

periode 1: 2 weken 


periode 2 (ingroeistage): 6 weken 
 

De werkvorm voor dit OLA kan in de loop van het academiejaar omwille van wijzigende omstandigheden n.a.v. de coronacrisis worden gewijzigd, met groter accent op digitale werkvormen en aanbod.

4 sp. Differentiatiestage regulier traject 3 (B-ODISEE-OAK89z)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: StageBeide semestersBeide semesters
Van Rentergem Dorien
Kernteam Kleuteronderwijs Aalst

Zie stagewebsite

 

Differentiatiestage 

  • Keuze voor versterken

De studenten die een stage doen in de gewone kleuterklas hebben de competenties van Stage 2 verworven maar kunnen extra oefentijd in de kleuterklas benutten om sterker te staan in de ingroeistage.

Studenten die een stage doen in een kleuterklas (eventueel met extra uitdagingen zoals stedelijke context, graadsklas,…) willen hun competenties in de kleuterklas versterken.

 

  • Keuze voor verdiepen 

De studenten die een verdiepingstraject volgen, beheersen de competenties van Stage 2  in een ruim voldoende mate en kiezen ervoor om een nieuw werkveld te verkennen. Deze keuze wordt bepaald door eigen interesses, een vastgestelde nood aan extra oefenkansen voor het verwerven van bepaalde competenties, bijzondere talenten,…

Studenten kunnen zich verdiepen in een nieuwe context. Ze hebben de kans om andere of aangrenzende werkterreinen van de kleuteronderwijzer te verkennen. Het gaat hier om een initiatiestage. De studenten maken een bewuste en persoonlijke keuze. Dit betekent dat de student het engagement aangaat om zich persoonlijk te verdiepen of zich te specialiseren.

Zie stagewebsite

De stage wordt via een opbouw van een introductiedag, startdagen, (participerende) observatie, voorbereiding en terugkommomenten georganiseerd. 

Effectieve stageperiode: 2 weken
Opgelet: voor bepaalde keuzemogelijkheden binnen de keuzestage wijkt de periode af met een duurtijd tot 3 weken, in overleg student-mentor/docent.

De werkvorm voor dit OLA kan in de loop van het academiejaar omwille van wijzigende omstandigheden n.a.v. de coronacrisis worden gewijzigd, met groter accent op digitale werkvormen en aanbod.

Evaluatieactiviteiten

Stage in Vlaanderen regulier traject 3 (B-ODISEE-O70513)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Procesevaluatie

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
OAK36a - Actieve stage regulier traject 31-20/20 puntenschaal
OAK89z - Differentiatiestage regulier traject 31-20/20 puntenschaal

Als bij de aanvang van de actieve stages blijkt dat het dagschema / weekschema en / of de stagemap niet volledig is en / of inhoudelijk onvoldoende is uitgewerkt, kan geen stage worden toegestaan en krijgt de student een onvoldoende als beoordelingsscore.

Na afloop van de stage volgt een syntheseverslag opgemaakt op basis van stageverslagen van docenten, mentoren en reflecties van de student. Dit syntheseverslag geeft weer in welke mate de student voldoet aan de verwachtingen voor dit OPO, waar er sterke punten zijn en waar werkpunten liggen. Bij een onvoldoende voor dit OPO beschrijft het syntheseverslag ook de vastgestelde tekorten. Ook het schriftelijk werk (stagevoorbereidingen, portfolio, agenda, ...) en de attitudes zijn van groot belang voor de evaluatie van de stage. Dit verslag wordt besproken in een vergadering met alle docenten die bij dit OPO betrokken zijn.
Aanwezigheid is vereist op alle activiteiten georganiseerd in het kader van het OPO stage (o.a. ook bezinning). Ongewettigde afwezigheid kan aanleiding geven tot een tekort voor het OPO.
Het ontbreken van een volledig ondertekende stageovereenkomst leidt tot een onvoldoende (-) op Attitudes.
Ontvreemden of achterhouden van didactisch materiaal uit de mediatheek, de stageschool, of van een medestudent is een uiting van een ernstig attitudeprobleem en kan leiden tot een tekort voor het OPO. 

Aantal stagebezoeken
Actieve stage 3: stage 1 = 2 bezoeken en ingroei = 1 of 2 bezoek(en) 
Differentiatiestage 3: 1 bezoek

Om te slagen voor het OPO wordt verwacht van de student dat hij voor elk van de functionele gehelen van basiscompetenties en attituden een voldoende haalt. Dat bewijst de student in de eerste plaats in het OLA Actieve stage 3. Ten aanzien van het OLA Differentiatiestage 3 weegt dit zwaarder door: 

  • Actieve stage 3: 80% 
  • Differentiatiestage 3: 20%

Een tekort voor Differentiatiestage 3 kan gecompenseerd worden door de langere periode van de ingroeistage binnen Actieve stage 3.

Een onvoldoende (-) op één van de functionele gehelen, taal of attitudes kan leiden tot een tekort voor het OPO. 

Dit OPO is niet tolereeraar. 

Er is geen tweede examenkans.
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • OAK36a - Actieve stage regulier traject 3 (over academiejaar)
  • OAK89z - Differentiatiestage regulier traject 3 (over academiejaar)

Er is geen tweede examenkans.