Praktijk 1 (B-ODISEE-OAK11B)

3 studiepuntenNederlandsEerste semesterEerste semester
Vanmol Steven (coördinator) |  Van Rentergem Dorien |  Vanmol Steven |  Wijnant Evelien
Kernteam Kleuteronderwijs Aalst

Ik ontwerp onder begeleiding leer- en ontwikkelingsactiviteiten in de klascontext vanuit de beoogde doelen en onderwijskundige, vakdidactische en vakinhoudelijke kaders en voer deze onder begeleiding uit. 
Ik breng de beginsituatie van mijn stageklas in kaart aan de hand van kijkwijzers met focus op het creëren van een krachtige leeromgeving (startniveau). 
Ik creëer met ondersteuning van de mentor en door actieve deelname aan het klasgebeuren een veilig en positief leef- en leerklimaat voor de kleuters (startniveau). 
Ik neem initiatief en verantwoordelijkheid in de stagecontext.

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
JPOD05 : HAO Didactische oefeningen 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Praktijk 1 (B-ODISEE-OAK11b)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: StageEerste semesterEerste semester
Van Rentergem Dorien |  Vanmol Steven |  Wijnant Evelien
Kernteam Kleuteronderwijs Aalst

Raadpleeg de stagewebsite voor meer details over de invulling en organisatie van het OPO Praktijk 1: 
- voor dagonderwijs: http://stage.odisee.be/onderwijs/bakoaalst
- voor afstandsonderwijs (HAO): http://stage.odisee.be/bakoaalsthao

Ondersteunend aan stage worden leergroepmomenten en individuele begeleidingsgesprekken ingericht. Deze vinden plaats op de campus, online, op de oefenschool (enkel voor dagstudenten) of op de stageplaats, dit voorafgaand, tijdens en/of na elke stageperiode. Aanwezigheid is daarbij verplicht. Voor- en naverwerkingstaken worden geacht uitgevoerd te zijn. Bij afwezigheid kan een vervangtaak zijn voorzien. 

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=35313

Zie stagewebsite: 
- voor dagonderwijs: http://stage.odisee.be/onderwijs/bakoaalst 
- voor afstandsonderwijs (HAO): http://stage.odisee.be/onderwijs/bakoaalsthao

Observatie-opdrachten, Powerpointpresentaties, sjablonen en documenten zijn beschikbaar op Toledo. 

Zie stagewebsite: 
- voor dagonderwijs: http://stage.odisee.be/onderwijs/bakoaalst 
- voor afstandsonderwijs (HAO): http://stage.odisee.be/onderwijs/bakoaalsthao

In de leergroep werken we aan: inhoudelijke expertise, professionele identiteit, academische vaardigheden, verbondenheid.  We doen dit via verschillende werkvormen, o.a. 

  • Observaties/basisactiviteiten in oefenscholen (enkel dagstudenten), stagescholen, enzovoort. Na het uitvoeren van de observaties wordt een schriftelijk verslag gemaakt en besproken. 
  • Leergroepmomenten waarin we reflecteren op de ervaringen bij het uitvoeren van activiteiten met kleuters. 
  • Stagevoorbereidingsmomenten voorafgaand aan de stage waarin studenten elkaar actief ondersteunen om zich samen optimaal voor te bereiden op hun stage. 
  • Effectieve stagedagen in de kleuterklas die de studenten de kans bieden om waardevolle praktijkervaring op te doen en zo vaardigheden in het lesgeven verder te ontwikkelen. 


Effectieve stage OPO Praktijk 1

  • periode 1: 1 dag
  • periode 2: 1 dag
  • periode 3: 1 dag

De studenten in afstandsonderwijs (HAO) kunnen deze drie stagedagen ook combineren met de observatiedagen. Voor de studenten in dagonderwijs staan de participerende observatiedagen apart ingepland in de jaarkalender. 

De werkvorm voor deze component kan in de loop van het academiejaar omwille van wijzigende omstandigheden n.a.v. de coronacrisis worden gewijzigd, met groter accent op digitale werkvormen en aanbod.
 

Evaluatieactiviteiten

Praktijk 1 (B-ODISEE-O73536)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Procesevaluatie

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAALGeslaagd / Niet geslaagd

Aan het eind van het semester wordt de student beoordeeld met een pass/fail-score. Hiermee wordt uitgedrukt of de student de vooropgestelde doelen heeft bereikt. Die score wordt toegekend op basis van: 

  • Een stagebezoek van de leergroepbegeleider/docent (dagonderwijs) of een evaluatiegesprek (met student en/of stageplaats) (afstandsonderwijs). Hiervan krijgt de student na de mondelinge bespreking een schriftelijk evaluatieverslag. 
  • Het schriftelijk evaluatieformulier van de mentor van de stageklas.
  • Het schriftelijk werk van de student. 
  • De attitudes die de student gedurende het hele stagetraject toont, zowel in de leergroepwerking als op de stageschool. 

Op basis van bovenstaande informatie wordt een syntheseverslag geschreven. Dit verslag wordt besproken in een vergadering met alle docenten die bij dit OPO betrokken zijn.  Een onvoldoende (-) op één van de functionele gehelen, taal of attitudes kan leiden tot een tekort voor het OPO. 

Aanwezigheid is vereist op activiteiten georganiseerd in het kader van het OPO Praktijk 1. Ongewettigde afwezigheid kan aanleiding geven tot een tekort voor het OPO.

Het ontbreken van een volledig ondertekende stageovereenkomst leidt tot een onvoldoende (-) op Attitudes.

Ontvreemden of achterhouden van didactisch materiaal uit de mediatheek, de stageschool, of van een medestudent is een uiting van een ernstig attitudeprobleem en kan leiden tot een tekort voor het OPO. 

Als bij de aanvang van de actieve stage blijkt dat het dagschema en/of de stagemap niet volledig is en/of inhoudelijk onvoldoende is uitgewerkt, kan geen stage worden toegestaan en krijgt de student een onvoldoende als beoordelingsscore.

Dit OPO is niet tolereerbaar. 

Er is mogelijkheid tot een tweede examenkans.