Onderwijskunde kleuteronderwijs 2.2 (B-ODISEE-OAK11A)

Doelstellingen
http://public.hubrussel.be/ancor/ectskerndoel/pages/OPOKerndoel.aspx?OID=16053&OPLID=284
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Van de studenten wordt verwacht dat ze de competenties van onderwijskunde 1.1. en 1.2. en 2.1. verworven hebben.
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Onderwijskunde kleuteronderwijs 2.2 (B-ODISEE-OAK11a)




Inhoud
Deel 1: Taakgericht werken in de kleuterklas
- Zelfsturing
- Executieve functies
- Werkhouding
- Contractwerk
- Werkblaadjes
- Stappenplannen
- Zelfcontrolemiddelen
Deel 2: De sociaal-emotionele ontwikkeling
- Relationele vaardigheden
- Omgaan met gevoelens en behoeften
- Inlevingsvermogen
- Seksuele vorming bij kleuters
Toelichting werkvorm
De theorie wordt uitgebreid beschreven in de cursus. De info (filmpjes en PPT) op Toledo kan de studenten steunen bij het doornemen en verwerken hiervan.
De studenten weten waar ze moeten op focussen aan de hand van de leerdoelen in de cursus.
De studenten moeten soms delen ter voorbereiding van de les doornemen of ter verwerking. Er wordt een actieve inbreng verwacht van elke student.
De werkvorm voor dit OPO kan in de loop van het academiejaar omwille van wijzigende omstandigheden n.a.v. de coronacrisis worden gewijzigd, met groter accent op digitale werkvormen en aanbod.
Evaluatieactiviteiten
Onderwijskunde kleuteronderwijs 2.2 (B-ODISEE-O70015)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Dit OPO is niet tolereerbaar.
Toelichting bij herkansen
Idem aan EP2.