Lichamelijke opvoeding 1 (B-ODISEE-OAK05B)

Doelstellingen
Ik toon de waarde en de fundamenten van bewegen vanuit het belang van een harmonische ontwikkeling en brede bewegingszorg bij jonge kinderen aan.
Ik toon aan dat ik op verschillende manieren leerinhouden en een organisatie doelgericht kan inzetten, wat leidt tot actieve bewegingskansen doorheen de dag.
Ik slaag erin om leerinhouden en -ervaringen te structureren tot een samenhangend geheel, wat leidt tot een bewegingsactiviteit.
Ik bekijk vanuit een reflectief vermogen naar aangereikte kaders en observaties in de praktijk.
Ik gebruik een passende vaktaal en didactische organisatie die de lerende tot een verdere ontwikkeling stimuleert.
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OO3062 : Motorische ontwikkeling 1.1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OO3077 : HAO Motorische ontwikkeling 1.1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Lichamelijke opvoeding 1 (B-ODISEE-OAK05b)




Inhoud
Wat is bewegen en waarom is het belangrijk bij kleuters?
In dit onderdeel ga we dieper in op de grote bewegingsdrag van jonge kinderen en de verschillende percepties die daarover bestaan.
Motorische ontwikkeling van kleuters
Hierbij worden de ontwikkelingslijnen en ontwikkelingsstappen van verschillende vaardigheden en vanuit de brede basiszorg bekeken.
Het vierluik voor bewegen – waar kunnen kleuters bewegen?
Doorheen de dag maar ook op vastgelegde tijdstippen kunnen bewegingskansen aan kleuters geboden worden. In dit onderdeel komen beweegkansen tijdens ontmoetingsmomenten en tijdens zelfstandig spel (in de klas) aan bod. Vanuit spontaan en vrij spel wordt tenslotte ook gekeken welke begeleide bewegingsspelen (loop – en reactiespelen, tikspelen en samenwerkingsspelen) er mogelijk zijn in de bewegingsles zelf.
Didactische opbouw en fasering van een les bewegingsopvoeding
Om tot een goede bewegingsles te komen, moet oefenstof samengebracht worden in een logische opbouw rekening houdend met verschillende didactische principes. In dit onderdeel wordt deze fasering van een les bewegingsopvoeding besproken en ervaren.
Vanuit een korte observatieopdracht wordt daarnaast ook kritisch gekeken naar activiteiten/handleidingen om een goede les bewegingsopvoeding op te bouwen.
Toelichting werkvorm
DAGONDERWIJS:
Deel theorie: hoorcolleges en nabespreking van de praktische sessies.
Deel praktijk: praktijklessen met daarin actieve toepassingen van de verschillende componenten van de motorische competentie op kleuterniveau.
HOGER AFSTANDSONDERWIJS:
Contactmoment met daarin een praktische sessie. Na deze praktische sessie volgt een nabespreking met duiding van de theorie.
Evaluatieactiviteiten
Lichamelijke opvoeding 1 (B-ODISEE-O73530)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Schriftelijk examen, 100% van het totaalcijfer voor dit OPO.
Toelichting bij herkansen
Voor EP 3 gelden dezelfde modaliteiten.