Wereldoriëntatie 1 (B-ODISEE-OAK02B)

3 studiepuntenNederlands21 urenEerste semesterEerste semester
Steeman Marie-Rose (coördinator) |  Steeman Marie-Rose
Kernteam Kleuteronderwijs Aalst

1.       Ik beheers de inhoudelijke expertise met betrekking tot de mens in relatie met zijn omgeving om vanuit de concrete werkelijkheid ervaringen op basisniveau op te doen.

2.       Ik beheers de inhoudelijke expertise inzake duurzame ontwikkeling met focus op eigen persoonlijk leven als burger op basisniveau. 

3.       Ik verantwoord de keuze van bestaand didactisch materiaal in leeractiviteiten op basis van de didactiek wereldoriëntatie met betrekking tot inhouden inzake de mens in relatie met zijn omgeving op basisniveau in functie van de te bereiken leerdoelen. 

4.       Ik ontwerp zelfstandig didactisch materiaal en leeractiviteiten met betrekking tot inhouden inzake de mens in relatie met zijn omgeving op basisniveau via de didactiek wereldorïentatie in functie van de te bereiken leerdoelen.

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Wereldoriëntatie 1 (B-ODISEE-OAK02b)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht21 urenEerste semesterEerste semester
Steeman Marie-Rose
Kernteam Kleuteronderwijs Aalst

  • Planten en zwammen in de herfst
  • Het weer en de hemellichamen
  • Educatie voor duurzame ontwikkeling: duurzame ontwilkeling en duurzaam leven
  • Basisprincipes van wereldoriëntatie
  • Natuur in de klas

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=35302

Aanvullende bijlagen worden op Toledo gepubliceerd.

  • College
  • Practicum
  • Zelfstudie

Evaluatieactiviteiten

Wereldoriëntatie 1 (B-ODISEE-O73526)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De evaluatie gebeurt op basis van een schriftelijk examen.

Er wordt van de studenten verwacht dat ze een aantal opdrachten uitvoeren gedurende het semester. Deze opdrachten worden niet ingediend, maar in het schriftelijk examen kunnen hier vragen over gesteld worden.

Het gaat om deze opdrachten:

  • oefenen op het determineren van bomen + beschrijven van de bladkenmerken
  • nauwkeurig opvolgen van de evolutie van een loofboom gedurende het semester
  • exploratietocht in de herfst

Deze opdrachten vindt de student op Toledo.

De leerstof voor EP3 is dezelfde als voor EP1.