Wereldoriëntatie 1 (B-ODISEE-OAK02B)

Doelstellingen
1. Ik beheers de inhoudelijke expertise met betrekking tot de mens in relatie met zijn omgeving om vanuit de concrete werkelijkheid ervaringen op basisniveau op te doen.
2. Ik beheers de inhoudelijke expertise inzake duurzame ontwikkeling met focus op eigen persoonlijk leven als burger op basisniveau.
3. Ik verantwoord de keuze van bestaand didactisch materiaal in leeractiviteiten op basis van de didactiek wereldoriëntatie met betrekking tot inhouden inzake de mens in relatie met zijn omgeving op basisniveau in functie van de te bereiken leerdoelen.
4. Ik ontwerp zelfstandig didactisch materiaal en leeractiviteiten met betrekking tot inhouden inzake de mens in relatie met zijn omgeving op basisniveau via de didactiek wereldorïentatie in functie van de te bereiken leerdoelen.
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Wereldoriëntatie 1 (B-ODISEE-OAK02b)




Inhoud
- Planten en zwammen in de herfst
- Het weer en de hemellichamen
- Educatie voor duurzame ontwikkeling: duurzame ontwilkeling en duurzaam leven
- Basisprincipes van wereldoriëntatie
- Natuur in de klas
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=35302
Aanvullende bijlagen worden op Toledo gepubliceerd.
Toelichting werkvorm
- College
- Practicum
- Zelfstudie
Evaluatieactiviteiten
Wereldoriëntatie 1 (B-ODISEE-O73526)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De evaluatie gebeurt op basis van een schriftelijk examen.
Er wordt van de studenten verwacht dat ze een aantal opdrachten uitvoeren gedurende het semester. Deze opdrachten worden niet ingediend, maar in het schriftelijk examen kunnen hier vragen over gesteld worden.
Het gaat om deze opdrachten:
- oefenen op het determineren van bomen + beschrijven van de bladkenmerken
- nauwkeurig opvolgen van de evolutie van een loofboom gedurende het semester
- exploratietocht in de herfst
Deze opdrachten vindt de student op Toledo.
Toelichting bij herkansen
De leerstof voor EP3 is dezelfde als voor EP1.