5 Circulair bouwen (B-ODISEE-OAH00Y)

Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=21694&OPLID=276
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. 5 Circulair bouwen: Innovatief toekomstgericht bouwen (B-ODISEE-OAH01z)




Inhoud
Algemeen kader
De studenten gaan in groepsverband ondernemend te werk rond een innovatief thema in de bouw. Ze leggen zelf de nodige contacten met het werkveld en met experten, maken zelf een planning en werkverdeling op, analyseren de gekozen problematiek en presenteren een eindrapport. Elke groep lanceert een probleemstelling/doelstelling/oplossing dat onderbouwd is en maken het kenbaar elk op de wijze van hun keuze.
Volgende onderwerpen komen aan bod:
- Inleiding tot circulair bouwen
- Invloed van materialen: milieu-impact (inleiding tool TOTEM)
- Invloed verwerkingswijze: demonteerbaarheid (inleiding tool Losmaakbaarheid 2.0)
- de onderwerpen zijn niet limitatief en accentenverschijvingen zijn mogelijk in functie van lopend onderzoek.
Het domein waarrond wordt gewerkt is elk academiejaar verschillend en wordt kenbaar gemaakt tijdens de voorstelling van de keuzevakken waar ook dit opleidingsonderdeel deel van uitmaakt.
Toelichting werkvorm
Tijdens de eerste 3 sessies wordt via hoorcolleges de nodige basis via interactieve hoorcolleges gegeven.
Vervolgens werken de studenten individueel en/of in groep aan een concrete case. Tijdens deze sessies kan er feedback aan docenten gevraagd worden.
Deze leeractiviteit wordt ook aangeboden in hoger afstandsonderwijs (HAO).
Hiervoor gelden afwijkende modaliteiten. De studenten zullen de basisleerstof zelfstandig moeten studeren en de case zelfstandig moeten uitwerken. Tijdens geplande online contactmomenten zijn de docenten beschikbaar voor het verstrekken van bijkomende toelichtingen en het beantwoorden van vragen.
Evaluatieactiviteiten
5 Circulair bouwen (B-ODISEE-O73469)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Voor de evaluatie wordt rekening gehouden met:
- De medewerking tijdens de contactmomenten;
- De procesevaluatie m.b.t. de concrete case (verwerking van feedback);
- Het eindresultaat, onder de vorm van een presentatie, van de uitwerking van de case.
Voor HAO-studenten gelden dezelfde evaluatie-modaliteiten.
Toelichting bij herkansen
De evaluatiemodaliteiten tijdens de herkansing zijn afwijkend: er wordt een mondeling examen ingericht.
Dit geldt zowel voor DAG- als voor HAO-studenten.