56 Bachelorproef: Praktijkgericht onderzoek en stage in Vlaanderen (B-ODISEE-OAH00S)

21 studiepuntenNederlands22 urenBeide semestersBeide semestersUitgesloten voor examencontractUitgesloten voor creditcontract
Craeye Bart (coördinator) |  Craeye Bart |  Van Langenhove Filip |  Van der Meersch Stijn
Kernteam Bouw Aalst

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

21 sp. 56 Bachelorproef: Praktijkgericht onderzoek en stage in Vlaanderen (B-ODISEE-OAH01r)

21 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Bachelorproef22 urenBeide semestersBeide semesters
Craeye Bart |  Van Langenhove Filip |  Van der Meersch Stijn
Kernteam Bouw Aalst

In de loop van het voorafgaand academiejaar maakt de student zijn interesse kenbaar in een onderzoeksvraag, geformuleerd hetzij op eigen initiatief, hetzij na raadpleging van een onderzoeker/collega docent van onderzoekskern DUBiT. Indien van toepassing, legt de student zelf de nodige contacten met externe partijen. De hogeschool zorgt, indien nodig, voor de contractuele afhandeling.

De Bachelorproef: Onderzoek wordt uitgewerkt in 2 fasen:

  • Bij aanvang van het academiejaar wordt het onderzoek voorbereid via o.m. literatuurstudie, die het onderzoek afbakent en het verloop ervan concretiseert;
  • Na overleg en goedkeuring in samenspraak met de begeleider, vat de student het onderzoek aan: het onderzoek wordt nu daadwerkelijk uitgevoerd, de onderzoeksresultaten worden verwerkt en de conclusies worden geformuleerd in een Eindrapport en samengevat in een Poster.

Tijdens 4 werksessies, gespreid over het academiejaar, krijgen de studenten terugkoppeling op door hen voorbereide gedeelten van het onderzoek.
Op het einde van het academiejaar worden Eindrapport en Poster verdedigd voor een jury van lectoren en vakdeskundigen uit de bouwsector.
Tijdens het academiejaar reflecteert de student over de eigen communicatievaardigheid en persoonlijkheidsontwikkeling, evenals over een geschikte beroepsattitude.

De Bachelorproef: Onderzoek kan individueel worden uitgevoerd of in duo.

Dit OPO wordt eveneens aangeboden in Hoger Afstandsonderwijs (HAO). De modaliteiten voor de HAO-student zijn in principe gelijkaardig.

Zie voorgaande rubrieken en de handleiding.

  • De onderzoeksopdracht is een zelfstandige studie die deels structureel, deels op vraag wordt ondersteund en teruggekoppeld. Ze handelt over de onderzoeksvraag die de student mede zelf definieert.
  • Van de student wordt een zelfsturende houding verwacht, ook wat betreft het beroep op de hiernavermelde voortgangs- of vakgerichte begeleiding.
  • Bij het begin van het jaar wordt aan de student een begeleider toegewezen. De begeleider is het eerste aanspreekpunt, ihb. wat betreft de voortgang van de student.
  • Verschillende mentoren en onderzoekekers (DUBiT) zijn op vraag ter beschikking van de student voor vaktechnische ondersteuning.
  • Tijdens een aantal werksessies stelt de student zijn vorderingen voor aan zijn medestudenten, aan zijn begeleider en aan de mentoren. Tijdens deze sessies wordt de voortgang van de student proces- en vakgericht teruggekoppeld.
  • De student houdt een portfolio bij. Het reflectieluik in de dagrapporten is verplicht (56 Portfolio 3: Professioneel OntwikkelingsPlan).
  • Op een indiendatum geeft de student zijn studie persoonlijk af. Er vindt een formele controle van de volledigheid plaats.
  • Tijdens de eerste zittijd ontvangt de student binnen een vastgelegde termijn inhoudelijke terugkoppeling bij de ingediende studie. In de tweede zittijd gebeurt dit enkel op vraag.
  • Na terugkoppeling en voor een vastgelegde datum bezorgt de student de studie persoonlijk aan een extern, lezend jurylid en licht ze toe.
  • Op het einde van het academiejaar wordt de studie verdedigd voor een jury, samengesteld uit het lezend jurylid, bouwprofessionelen en docenten/onderzoekers.

Dit OPO wordt eveneens aangeboden in Hoger Afstandsonderwijs (HAO). De modaliteiten voor de HAO-student zijn in principe gelijkaardig.

Evaluatieactiviteiten

56 Bachelorproef: Praktijkgericht onderzoek en stage in Vlaanderen (B-ODISEE-O72293)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Computer

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Omschrijving:

  • Tijdens de werksessies wordt de student beoordeeld op deelopdrachten door de begeleider en de vakdocenten.
  • Op een vastgelegde afgiftedatum wordt de bachelorproefstudie ingediend. Enkel volledige studies zijn ontvankelijk. Onvolledige studies worden uitgesteld. In de eerste zittijd krijgen de studenten binnen een vastgestelde termijn inhoudelijke terugkoppeling op de ingediende studie, evenals een advies over de verdedigbaarheid. In de tweede zittijd gebeurt dit enkel op expliciete vraag aan de begeleider. De afgegeven studie wordt door de begeleider gequoteerd, indien nodig na overleg met collegae-vakdocenten.
  • Hierna bezorgt de student de bachelorproefstudie aan het zgn. lezend jurylid, voor een vastgelegde datum. Het lezend jurylid kent vooraf een score toe aan de voorgelegde bachelorproefstudie.
  • Tijdens de bachelorproefverdediging wordt de student ondervraagd door een jury. In deze jury zetelen de begeleider, het lezend jurylid, vakdocenten, onderzoekers en bouwprofessionelen.
  • In het eindcijfer wordt rekening gehouden met de docentenbeoordelingen, met de beoordeling van het lezend jurylid en met de beoordeling van de verdediging. De onderlinge verhoudingen van deze deelcijfers wordt medegedeeld in een overzichtstabel die als bijlage aan de bachelorproefhandleiding wordt toegevoegd. In deze beoordelingen bevindt zich telkens een communicatief luik en een inhoudelijk luik.
  • De voortgang gedurende het academiejaar (dagrapporten, werksessies) wordt beoordeeld als 15% permanente evaluatie en is niet herkansbaar.
  • Het niet nakomen van de verplichtingen in het kader van de permanente voortgangsevaluatie: indienen van dagrapport per stagedag, bijwonen en presenteren van de vooropgestelde inhoud op de zgn. werksessies, wordt gesanctioneerd met de uitsluiting.
  • Deze scoreberekening is van toepassing tenzij anders medegedeeld in de loop van het semester.

Dit OPO wordt eveneens aangeboden in Hoger Afstandsonderwijs (HAO). De modaliteiten voor de HAO-student zijn in principe gelijkaardig.

 

In de tweede zittijd is het voortgangsgedeelte (beoordeling werksessies) van de evaluatie niet herkansbaar. De hiervoor behaalde score wordt derhalve voor verrekening in de eindscore overgedragen naar de tweede zittijd.

Alle andere luiken zijn wel herkansbaar (zelfde modaliteiten en beoordelingsschema als in de 1ste zittijd):

  • beoordeling door de vakdocenten;
  • beoordeling door het lezend jurylid;
  • beoordeling door de jury.

Deze modaliteiten gelden voor zwoel dagstudenten als voor HAO-studenten.