6 Bouwbedrijf en maatschappij 3 (B-ODISEE-OAH00Q)

Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=19446&OPLID=276
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. 6 Bouwbedrijf en maatschappij 3: Onderzoek (B-ODISEE-JLWD98)




Inhoud
Algemeen kader
De studenten gaan in groepsverband ondernemend te werk rond een innovatief thema in de bouw. Ze leggen zelf de nodige contacten met het werkveld en met experten, maken zelf een planning en werkverdeling op, analyseren de gekozen problematiek en presenteren een eindrapport. Elke groep lanceert een probleemstelling/doelstelling/oplossing dat onderbouwd is en maken het kenbaar elk op de wijze van hun keuze.
Inhoudelijke domeinafbakening
De studenten gaan in groep op zoek naar knelpunten, actuele en nieuwe bedreigingen en kansen in de bouwsector of er wordt hen een thema aangereikt door het docentteam. Het kan bijv. gaan om knelpunten binnen het stagebedrijf (organisatorische problemen, problemen met anderstaligen, ...), problemen of uitdagingen binnen energiewetgeving, bedreigingen of kansen waarmee ze geconfronteerd worden via de media, internet of vaktijdschrift of uitwerking van een lopend onderzoeksproject. Komen ook in aanmerking: nieuwe behoeften, opportuniteiten, jobs ontstaan uit de evoluties in de bouwsector of uit een neuwe benaderingen van samenwerkingsvormen tussen aannemers, ontwerpers, bouwheren (bouwteams) of uit de ontwikkeling van nieuwe materialen, of binnen kringlopen van afvalverwerking enz ...Co-creatie staat centraal.
Het domein waarrond wordt gewerkt is elk academiejaar verschillend en wordt kenbaar gemaakt tijdens de voorstelling van de keuzevakken waar ook dit opleidingsonderdeel deel van uitmaakt.
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=8584
De handleiding biedt een algemeen kader.
Toelichting werkvorm
Groepswerk
De groepsindeling komt tot stand door de keuze van het onderwerp of wordt opgelegd door de begeleidende docentenploeg.
Opdrachtformulering en planning
In een 1e week wordt verwacht dat de studenten een studie-object definiëren en de analyse (probleemstelling/doelstelling/oplossing) te presenteren aan de begeleidende docentenploeg (feedback-feed forward). Ook wordt het nodige onderzoek verricht en gaan de studenten naar het werkveld om hun probleemstelling/innovatief idee te onderbouwen.
In de tweede week gaan zij aan de slag met de uitwerking van de opdracht rond het vastgelegde onderwerp.
Het geheel wordt op het einde van week 2 gepresenteerd aan de hand van een rapport/presentatie ten aanzien van de stakeholders. De beoordeling gebeurt aan de hand van een permanente beoordeling.
Organisatie
De studenten beslissen binnen het opgegeven tijds- en opdrachtkader zelf over de groepsorganisatie, het stappenplan en de voortgangsplanning van hun opdracht. Zij maken zelf uit met welke instanties, organisaties, bedrijven, personen ze contact nemen en welke daarvan zij desgevallend betrekken in de rapportering en de presentatie.
Terugkoppeling
De begeleidende docentenploeg is gedurende de voorziene weken aanwezig om onmiddellijke terugkoppeling te geven. Op vraag van de studenten, wordt er ook daartussen opgevolgd.
Rapportering en presentatie
De studenten rapporteren over de werkzaamheden via een verslaggeving over de vergaderingen die zij houden. De presentatie van de bevindingen wordt zo opgevat, dat ze stand houdt tov. een professioneel publiek, dat ook daadwerkelijk kan worden uitgenodigd om de presentatie bij te wonen en te beoordelen. Om de gedachten te vestigen, kan de presentatie de vorm aannemen van (dit is geen beperkende lijst):
- debat met een professioneel panel
- poster
- artikel in een bouwgericht vakblad
- webstek
- toolboxmeeting
- een rapport
- een schaalmodel
- 2D of 3D tekenwerk
- reportage
- lezing
- interactieve sessie met publiek
- …
of een combinatie van dergelijke vormen.
HAO-studenten leggen hetzelfde traject af. Ze krijgen daarbij de keuze om deel te nemen met de dagstudenten of - indien er voldoende HAO-studenten ingeschreven zijn - met de HAO-studenten 1 groep te vormen.
Evaluatieactiviteiten
6 Bouwbedrijf en maatschappij 3 (B-ODISEE-O72291)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De evaluatie gebeurt permanent. Dit betekent dat de aanwezigheid verplicht is. Een niet-gewettigde afwezigheid leidt tot het niet slagen voor dit OLA.
De specifieke bepalingen m.b.t. de scores op de verschillende evaluatieactiviteiten staan uitgebreid toegelicht in de handleiding.
Toelichting bij herkansen
Studenten die een onvoldoende halen voor 6 Bouwbedrijf en Maatschappij 3: Onderzoek, kunnen een tweede examenkans opnemen onder vorm van een individuele opdracht. Deze opdracht wordt uitgewerkt met één van de begeleidende docenten. Deze opdracht kan geenszins de totale groepsopdracht vervangen.
De exacte bepalingen zijn te vinden in de handleiding.