2 Geïntegreerd Project 1 (B-ODISEE-OAH00H)

3 studiepuntenNederlands43 urenTweede semesterTweede semesterUitgesloten voor examencontract
De Vuyst Danny (coördinator) |  De Vuyst Danny |  Ooghe Sarah |  Van der Meersch Stijn
Kernteam Bouw Aalst

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. 2 Geïntegreerd Project 1: Gebouwen 2 - praktijk (B-ODISEE-JLW0PB)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum-opdracht43 urenTweede semesterTweede semester
De Vuyst Danny |  Ooghe Sarah |  Van der Meersch Stijn
Kernteam Bouw Aalst

Het geïntegreerd project (GIPR1) integreert op een innovatieve manier een aantal inhoudelijke inzichten uit bepaalde vakgebieden in een projectwerk. Naast het inhoudelijke (hard skills) wordt er ook aandacht besteed aan soft skills (mindset projectwerk).

De doelstellingen van het projectwerk zijn:

  • Opgedane kennis kunnen toepassen in een concrete situatie
  • De verwevenheid van verschillende vakgebieden herkennen
  • Wetenschappelijke en vaktechnische informatie kunnen analyseren en toepassen
  • Nieuwe (technische) informatie zelfstandig kunnen opzoeken en toepassen
  • Werken vanuit een uitvoeringstechnisch standpunt
  • Probleemoplossend denken
  • Kritische en innovatieve ingesteldheid tonen 
  • Leren overleggen en argumenteren
  • Leren werken in team
  • Opdrachten kunnen plannen binnen het team
  • Gestructureerd kunnen rapporteren
  • Reflecteren over eigen inbreng én over het functioneren van het team
  • Leren omgaan met feedback

Het concept en de inhoudelijke uitwerking van het projectwerk worden toegelicht tijdens een algemene introsessie. De bijhorende documenten kunnen via het leerplatform geraadpleegd worden.
Studenten passen in team verworven inzichten toe in de praktijk. Hierbij zal de student zowel op hard als soft skills moeten inzetten.
Het projectwerk omvat verschillende hoofdfasen: een voorbereidingsfase, een evaluatiefase, een uitvoeringsfase en een reflectiefase. Tijdens deze fasen ligt de nadruk op zelfstandig werken met feedbackmomenten (vraaggestuurd).

Deze leeractiviteit wordt ook aangeboden in Hoger AfstandsOnderwijs (HAO). Hiervoor gelden afwijkende modaliteiten.
De algemene introsessie zal voor HAO-studenten online gegeven worden. Naast een beperkt aantal online contactmomenten, zullen HAO-studenten op een aantal momenten naar de campus moeten komen (tijdens de voorbereidingsfase en uitvoeringsfase). Bij aanvang van het semester worden afspraken gemaakt omtrent de momenten waarop ze op de campus verplicht aanwezig moeten zijn.

Evaluatieactiviteiten

2 Geïntegreerd Project 1 (B-ODISEE-O72262)

Type : Examen buiten de normale examenperiode
Evaluatievorm : Praktijkexamen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAALGeslaagd / Niet geslaagd

De gedetailleerde uitleg over het verloop van de evaluatie wordt toegelicht tijdens de algemene introsessie.

Belangrijke voorwaarde m.b.t. de evaluatie zijn:

  • men is geslaagd als elke fase (voorbereiding (incl. feedbackfase), uitvoering en reflectie) als voldoende (geslaagd) wordt beoordeeld;
  • er kan pas aan de uitvoeringsfase gestart worden wanneer de voorbereiding als voldoende (geslaagd) wordt beoordeeld. De criteria om te kunnen slagen worden tijdens de introsessie meegedeeld;
  • zowel hard als soft skills worden tijdens elke fase van het projectwerk geëvalueerd. M.b.t. soft skills wordt de gewenste mindset van het projectwerk tijdens de introsessie besproken;
  • aanwezigheid is voor elke activiteit noodzakelijk. Dit geldt zowel voor online als on-campus sessies. Niet-gewettigde afwezigheid leidt tot uitsluiting van de opleidingsactiviteit, met als gevolg een NA-score;
  • wie aan de uitvoeringsessies, zonder gewettigde redenen, tijdens het semester niet actief kan deelnemen, kan niet slagen. De student krijgt dan de resultaatscore NA voor het opleidingsonderdeel.
  • bij gewettigde afwezigheid wordt een inhaalsessie met een andere klas aangeboden, indien een inhaalsessie niet mogelijk is wordt in samenspraak met de docenten en STUVO een vervangopdracht voorzien.

Alle nodige informatie staat gedurende het semester ter beschikking op het online leerplatform.

Voor de evaluatie van deze leeractiviteit in Hoger AfstandsOnderwijs (HAO) gelden dezelfde modaliteiten.

Afhankelijk van de fase(n) die als onvoldoende werd(en) beoordeeld (niet geslaagd), zal de student of het volledige team een examenopdracht krijgen. Deze wordt met de studenten onderling besproken ten laatste tijdens de nazorgperiode van de tweede examenperiode. Dit geldt zowel voor DAG- als Afstandsonderwijs.