5 Medical devices (B-ODISEE-OAC45A)
Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=19625&OPLID=267In dit Opleidingsonderdeel leer je als co-manager managementbeslissingen mee voorbereiden, op verschillende niveaus en verschillende werkterreinen implementeren en opvolgen. In het competentieprofiel van de opleiding 'Organisatie en Management' afstudeerrichting Health Care Management is dit het leerresultaat nr. 7.
De volgende geselecteerde kerndoelen uit dit leerresultaat zijn:
7.1 Realiseert de implementatie van managementbeslissingen vanuit een inzicht in bedrijfsorganisatorische aspecten van een onderneming (organogram, cultuur, managementstijl, visie, missie, verantwoordelijkheden, bevoegdheden, taken, enz.) Je kan dit vertalen als : “Ik heb een brede, economische achtergrondkennis die mij toelaat het bedrijfsbeleid beter te begrijpen. Die kennis is ook nodig om geloofwaardig te zijn als ik meewerk aan de uitvoering van managementbeslissingen.”
7.2 Formuleert en verantwoordt een eenvoudig en correcte advies op basis van de analyse van bedrijfsprocessen, de strategie, de bedrijfscultuur, de omgeving en het HRM- en/of commercieel beleid. Je kan dit vertalen als : “Functioneren als rechterhand van een management houdt in dat ik ook een klankbord kan zijn voor de manager en een onderbouwd advies kan formuleren. Dat is best een veeleisende rol, maar ook een bijzonder prettig aspect van mijn job.”
Omdat de materie van de 'Medical Devices/ Medische hulpmiddelen' zeer specifiek is, zal je , ookal is dit een vak van de eindfase, heel wat nieuwe theorie moeten verwerven. Het is de manier waarop je dit verwerft die past binnen de aanpak van de eindfase van jouw opleiding. Het vraagt van jou planning, doorzicht, autonomie, gericht opzoekingswerk en nadenken hoe je de info ter beschikking stelt aan de docent ( die hier de functie van manager kan innemen).
Begintermen
Je dient een basiskennis te hebben over het gezondheidszorgsysteem in Belgie en/of daarbuiten. Informatievaardigheden maken het mogelijk dit OPO goed te verwerken. Verder een zeer gezonde nieuwschierigheid om de wereld van de Medische Hulpmiddelen/ Medical Devices te leren kennen en dieper in de materie te willen duiken en de oppervlakkigheid te willen overstijgen.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in organisatie & management - in dagonderwijs (Aalst) (Afstudeerrichting Health Care Management) 180 sp.
- Bachelor in organisatie & management - in afstandsonderwijs (Aalst) (Afstudeerrichting Health Care Management) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. 5 Medical devices (B-ODISEE-OAC45a)
Inhoud
De cursus blijft een basiscursus waarin volgende onderdelen door de student verwerkt worden :
Na een voorwoord, inleiding en begripsbepaling, gaat men dieper in op:
- de bronnen van MD.
- de definitie van MD.
- Indeling in Klassen.
- verschil met een geneesmiddel.
- het wetenschappelijk onderzoek naar MD.
- in de handel brengen van MD.
Er zijn contacten met accountmanagers om een dossieropbouw en het proces van bespreking mbt MD te integreren in de cursus. Op dit moment is dit nog niet gefinaliseerd.
Studiemateriaal
Een online interactieve cursus op het leerplatform Toledo is beschikbaar.
Toelichting onderwijstaal
Nederlands en vakjargon
Toelichting werkvorm
Begeleide zelfstudie - Digitaal leren - Oefeningen/opdrachten
Evaluatieactiviteiten
5 Medical devices (B-ODISEE-O72401)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De evaluatie gebeurt op basis van de ingediende antwoorden uit de interactieve cursus. Er wordt gepeild naar juistheid, volledigheid, naar diepgang in de nieuwe materie en naar de doordachtheid waarin het resultaat aangeboden wordt aan de docent. U kan hierin alle kerndoelen terugvinden die omschreven zijn in het onderdeel 'doelstellingen' van deze ECTS fiche.
De details staan omschreven op het leerplatform Toledo en deze maken integraal deel uit van deze ECTS fiche.
Indien overmachtssituaties zoals het Corona-virus voorkomen, kunnen de werkvormen en evaluatievormen nog evolueren. In dat geval worden de aangepaste maatregelen tijdig bekendgemaakt via de Toledo-cursus, zodat de studenten zich kunnen voorbereiden op deze gewijzigde situatie.
Dit OPO respecteert het inclusiebeleid van Odisee.
Via KULoket- studievoortgangsdossier- resultaten- tabblad toleranties kan je raadplegen of dit OPO tolereerbaar is.
Toelichting bij herkansen
De herkansing heeft dezelfde modaliteiten als de eerste examenkans.