Entrepreneurial Skills​ (B-ODISEE-OAB15A)

3 studiepuntenNederlands19 urenEerste semesterEerste semesterUitgesloten voor examencontract
Carlier Cathy (coördinator) |  Keygnaert Wim |  Leroy Stijn |  Mettepenningen Evy |  Monserez Lieven
Kernteam Bedrijfsmanagement Aalst

Kerndoelen

1.1   Op basis van de analyse van bedrijfsprocessen, de bedrijfsfuncties, de strategie, de bedrijfscultuur en de omgeving een (eenvoudig) advies formuleren en verantwoorden voor de optimalisering van het bedrijfsbeleid op korte en lange termijn.

1.2   Opstellen, onderbouwen en opvolgen van de budgetten

1.4   Een opportuniteit omzetten in een project en hiervoor een (eenvoudig) businessplan opstellen, presenteren en verdedigen

3.1   Op een correcte wijze mondeling geformuleerde boodschappen begrijpen en interpreteren.

3.2   Rapporteren en/of verwoorden van een informatieve boodschap, persoonlijke mening of standpunt. Zakelijke informatie en cijfermateriaal gepast integreren in een boodschap.

3.4   Correct en kritisch interpreteren en evalueren van geschreven zakelijke bronnen, boodschappen of instructies.

3.5   Informatieve en overtuigende teksten schrijven waarvan de stijl volledig is aangepast aan het publiek en hierbij verschillende media combineren.

16.1   Een afnemersanalyse en/of een leveranciersanalyse en/of concurrentieanalyse uitvoeren en interpreteren

16.2   De macro-omgevingsanalyse uitvoeren en interpreteren

18.1   Beslissingen nemen over segmenten, doelgroepen en positionering

18.8   Ontwerpen van een marketingplan met integratie van product- /diensten-, distributie-, communicatie en/of prijsstrategische elementen.

 

 

Leerdoelen

Ontdekken of ondernemen iets voor jou is:hoe ondernemend ben jij?

Opstap naar zelf ondernemend handelen vergemakkelijken

Basisinstrument aanbieden om over elk aspect van de opstart van een onderneming na te denken en kennis te maken

Op weg zetten om verdere stappen te kunnen nemen bij de effectieve opstart van jouw onderneming of zelfstandige activiteit.

Kennismaking met intrapreneurship

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Entrepreneurial Skills​ (B-ODISEE-OAB15a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht19 urenEerste semesterEerste semester
Keygnaert Wim |  Leroy Stijn |  Mettepenningen Evy |  Monserez Lieven
Kernteam Bedrijfsmanagement Aalst

De opdracht bestaat uit volgend delen:

1) Business Idee (verder) uitwerken of project uitwerken voor een bedrijf

Via het businessmodel canvas wordt een idee uitgewerkt. Dit idee wordt beschermd. Alle studenten en docenten die bij dit vak betrokken zijn, gaan om met elkaar in een sfeer van vertrouwen. Op deze manier kan er vrij informatie gedeeld worden en kunnen studenten een inspiratie zijn voor elkaar.

Ook aan het nakijken van het merk en van bescherming handelsnaam wordt aandacht besteed.

Indien er een project voor een bedrijf uitgewerkt wordt, worden de omschrijving van het project en de te behalen doelstellingen samen met het bedrijf bepaald.

2) Businessplan of projectplan opstellen – via werkstukken/deeltaken en gebruik van de Online Unizo start-simulator

De docent geeft een aantal taken op waarmee onderdelen van het businessplan worden opgesteld (bijvoorbeeld concurrentie-analyse).  Tijdens het eerste contactmoment worden deze taken toegelicht. De taken maken deel uit van de permanente evaluatie van het opleidingsonderdeel.

De toelichting gebeurt op het leerplatform

3) Marketing info: Er wordt een traject rond basis marketing voorzien, met mogelijkheid tot vragen en feedback van docenten.

Nadien dient er eenvoudige marketing of communicatie-actie uitgewerkt te worden, als onderdeel van het businessplan/projectplan. De toelichting gebeurt op het leerplatform.

4) Financiële informatie sessie

Er wordt een eenvoudig kosten/opbrengst model opgesteld als onderdeel van het businessplan/projectplan. Tijdens de sessie rond het financieel plan krijg je hiervoor informatie en de verdere toelichting gebeurt op het leerplatform.

5) Inspiratiesessies: offline op een externe locatie

De toelichting gebeurt via het leerplatform.

6) Voorstelling idee

Je stelt jouw tijdens het semester uitgewerkte idee, onderneming of uitgewerkt product voor tijdens het laatste contactmoment/sessie. Deze voorstelling mag volgende vormen aannemen:

  • Volledig uitgeschreven business plan (marketing en financieel)
  • PowerPoint en beknopt uitgeschreven business plan
  • Video: met mondelinge toelichting van beknopt businessplan
  • Uitgewerkt product: app, prototype,… met beknopt uitgeschreven business plan

De voorstelling gebeurt in het kader van een ‘beursstand’.

Je stelt dus jouw bedrijf of uitgewerkt project aan jouw medestudenten. De concrete uitwerking  wordt verder toegelicht op het leerplatform.

Na de presentatie verwachten we van elke student een individueel reflectieverslag met de vraag of ondernemen iets voor jou is, en wat je van plan bent met jouw oorspronkelijk idee. Dit verslag is tussen de 500 en 1500 woorden lang of in de vorm van een video tussen de 3 en 5 minuten.

De opdrachtenbladen en richtlijnen die tijdens de campus-sessies worden meegegeven of nadien op Toledo gepost, maken integraal deel uit van de ECTS-fiche.

VERPLICHTE aanwezigheid op alle sessies – CHECK je lessenrooster.

Alle sessies zijn werksessies samen met jouw medestudenten. Er zijn geen powerpoints of opgenomen lessen. Aanwezighed is verplicht.

•Infoles: 1 oktober van 19:00 tot 20:00 via ONLINE Teams: Info taken, planning en business idee motivatie

•Startsessie: Business idee uitwerken en afspraken samenwerking: 17 oktober van 19:00 tot 21:15 CAMPUS GENT

•Inzichten in het marketing luik: ONLINE via Teams 24/10 19:00 tot 21:00

•Inspiratiedag, ondernemers aan het woord, sprekers en feedback:

•Lesvrije week 28/10 van 9:30 tot 16:00 Campus Brussel

•Inzichten in het financiële luik: ONLINE via Teams  28/11 van 19:00 tot 21:00

•Slotsessie: voorstelling project: vrijdag 13/12 van 9:00 tot 16:00 regio Sint-Niklaas

Doorheen het semester:

  • Coachingsgesprekken via teams ‘s avonds
  • Werken aan opdrachten

De startsessie, inspiratie en slotsessie gaan fysiek door op verschillende locaties. Indien het niet mogelijk is, zal er een digitale alternatief voorzien worden.

De opdrachtenbladen en richtlijnen die tijdens de campus-sessies worden meegegeven of nadien op Toledo gepost, maken integraal deel uit van de ECTS-fiche.

 

Powerpoints campus- en inspiratiesessies, documenten taken en achtergrondinformatie (Toledo)

Begeleide zelfstudie - Digitaal leren - Oefeningen/opdrachten - Samenwerkend leren/Collaboratief leren - Spelvormen

Probleemgestuurd en projectmatig groepswerk

Voor het goed volbrengen van de opdracht zal opzoekwerk via verschillende instanties nodig zijn. Tevens zal je het bestaande cursusmateriaal als basis kunnen gebruiken. Het raadplegen van de sites van Unizo, FlandersDc, Voka, van Sociale economie Vlaanderen en In–C en financiële instellingen zullen zeker nodig zijn om de opstart van je onderneming te realiseren. Beperkt onderzoek in het veld is noodzakelijk.

Er zal in team of individueel gewerkt worden aan de verschillende opdrachten. Een juiste en evenwichtige taakverdeling is van uitermate belang . De opdrachten worden door de docent begeleid tijdens de voorziene begeleidingsuren waar de aanwezigheid van de studenten verplicht is. Tevens worden er al of niet verplichte feedbackmomenten voorzien.

Om een evenwichtige taakverdeling te voorzien , is het tevens vereist om een systeem te voorzien voor het opvolgen van taken (Bijvoorbeeld S-planner of Excel) ( zie Toledo) . Er worden op regelmatige tijdstippen peerassessments afgenomen om de werking van de groep na te gaan, indien je in groep werkt.

Bij individueel werken is er geen peer-evaluatie.

Evaluatie

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode. Er wordt een feedbackformulier voorzien, waarbij de student de mogelijkheid heeft om een minder goede taak opnieuw in te dienen om alsnog te slagen.

Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Verslag, Presentatie, Self assessment/Peer assessment

Leermateriaal : Powerpoints campus- en inspiratiesessies, documenten taken en achtergrondinformatie (Toledo)

Bij een ongewettigde afwezigheid op of laattijdig indienen van een onderdeel permanente evaluatie krijgt de student een niet-geslaagd voor dat onderdeel. Als beoordeling krijgt de student een gemiddelde van de behaalde resultaten van de permanente evaluatie dat wordt weergegeven als geslaagd of niet-geslaagd.

Zowel het gedeelte productevaluatie (de ingestuurde taken) als het gedeelte presentatie & individuele mondelinge verdediging zullen evenveel doorwegen op het resultaat, ervan uitgaande dat de peerassessment het individuele resultaat van elk groepslid zowel in positieve als negatieve zin kan beïnvloeden.

Dit betekent dat het individuele resultaat sterk kan afwijken van het groepsresultaat.

2e examenkans:

De student krijgt een soortgelijke opdracht van het onderdeel waar hij niet voor geslaagd is, maar deze dient individueel uitgevoerd te worden en wordt in samenspraak met de docent bepaald.

---

Je werkt deels individueel, en deels in team met medestudenten. 
Alle details over deze opdracht kan je terugvinden in het uitgeschreven projectboek, dat zal worden bezorgd bij het begin van het betreffende semester 
en maakt integraal deeluit van de ECTS-fiche. 

De studenten die minder dan 75% van de lessen (zowel online als offline) bijwonen, krijgen een nulscore voor de evaluatie buiten de examenperiode;
 

 

 

Evaluatieactiviteiten

Entrepreneurial Skills​ (B-ODISEE-O70506)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten, Portfolio, Procesevaluatie
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAALGeslaagd / Niet geslaagd

Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Verslag, Presentatie, Self assessment/Peer assessment

Bij een ongewettigde afwezigheid op of laattijdig indienen van een onderdeel permanente evaluatie krijgt de student een niet-geslaagd voor dat onderdeel. Als beoordeling krijgt de student een gemiddelde van de behaalde resultaten van de permanente evaluatie dat wordt weergegeven als geslaagd of niet-geslaagd.

Zowel het gedeelte productevaluatie (de ingestuurde taken) als het gedeelte presentatie & individuele mondelinge verdediging zullen evenveel doorwegen op het resultaat, ervan uitgaande dat de peerassessment het individuele resultaat van elk groepslid zowel in positieve als negatieve zin kan beïnvloeden.

Dit betekent dat het individuele resultaat sterk kan afwijken van het groepsresultaat.

 

Je werkt deels individueel, en deels in team met medestudenten. 
Alle details over deze opdracht kan je terugvinden in het uitgeschreven projectboek, dat zal worden bezorgd bij het begin van het betreffende semester 
en maakt integraal deeluit van de ECTS-fiche. 
 

  • Afwezigheidsbeleid: Wat te doen in geval van ziekte tijdens opdrachten, toetsen of presentaties, of afwezigheid tijdens een examen? Gelieve het Bedrijfskunde afwezigheidsbeleid te volgens zoals online gepubliceerd: https://www.odisee.be/bedrijfskunde-jouw-afwezigheid-melden
     
  • Beleid inzake AI, documentauthenticiteit en fraude: ChatGPT of andere AI-tools kunnen dienen ter ondersteuning van opdrachten. Wanneer je deze gebruikt, geef je dit ook verplicht aan in je bronnen. Wanneer je dit niet doet, krijg je een NA of onvoldoende. Je toont ook aan dat je kritisch met deze tools kan omgaan. ​Wanneer de docent vermeldt dat je bij opdrachten, testen (permanente evaluatie ) en/of examens geen AI-tools mag gebruiken en je doet dit toch, - dan wordt dit uiteraard als fraude beschouwd.​ Meer info over het Odisee brede AI beleid vind je op volgende link: https://www.odisee.be/artificiele-intelligentie-ai-odisee.

2e examenkans:

De student krijgt een soortgelijke opdracht van het onderdeel waar hij niet voor geslaagd is, maar deze dient individueel uitgevoerd te worden en wordt in samenspraak met de docent bepaald.