Entrepreneurial Skills (B-ODISEE-OAB15A)
Doelstellingen
Kerndoelen
1.1 Op basis van de analyse van bedrijfsprocessen, de bedrijfsfuncties, de strategie, de bedrijfscultuur en de omgeving een (eenvoudig) advies formuleren en verantwoorden voor de optimalisering van het bedrijfsbeleid op korte en lange termijn.
1.2 Opstellen, onderbouwen en opvolgen van de budgetten
1.4 Een opportuniteit omzetten in een project en hiervoor een (eenvoudig) businessplan opstellen, presenteren en verdedigen
3.1 Op een correcte wijze mondeling geformuleerde boodschappen begrijpen en interpreteren.
3.2 Rapporteren en/of verwoorden van een informatieve boodschap, persoonlijke mening of standpunt. Zakelijke informatie en cijfermateriaal gepast integreren in een boodschap.
3.4 Correct en kritisch interpreteren en evalueren van geschreven zakelijke bronnen, boodschappen of instructies.
3.5 Informatieve en overtuigende teksten schrijven waarvan de stijl volledig is aangepast aan het publiek en hierbij verschillende media combineren.
16.1 Een afnemersanalyse en/of een leveranciersanalyse en/of concurrentieanalyse uitvoeren en interpreteren
16.2 De macro-omgevingsanalyse uitvoeren en interpreteren
18.1 Beslissingen nemen over segmenten, doelgroepen en positionering
18.8 Ontwerpen van een marketingplan met integratie van product- /diensten-, distributie-, communicatie en/of prijsstrategische elementen.
Begintermen
Leerdoelen
Ontdekken of ondernemen iets voor jou is:hoe ondernemend ben jij?
Opstap naar zelf ondernemend handelen vergemakkelijken
Basisinstrument aanbieden om over elk aspect van de opstart van een onderneming na te denken en kennis te maken
Op weg zetten om verdere stappen te kunnen nemen bij de effectieve opstart van jouw onderneming of zelfstandige activiteit.
Kennismaking met intrapreneurship
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de agro- en biotechnologie - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) 180 sp.
- Bachelor in de biomedische laboratoriumtechnologie (Gent) (Afstudeerrichting farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie) 180 sp.
- Bachelor in de biomedische laboratoriumtechnologie (Gent) (Afstudeerrichting medische laboratoriumtechnologie) 180 sp.
- Bachelor in de voedings- en dieetkunde - in dagonderwijs (Gent) 180 sp.
- Bachelor in de vroedkunde - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) 180 sp.
- Bachelor in het bedrijfsmanagement - in dagonderwijs (Aalst) (Afstudeerrichting accountancy-fiscaliteit) 180 sp.
- Bachelor in het bedrijfsmanagement - in dagonderwijs (Aalst) (Afstudeerrichting marketing) 180 sp.
- Bachelor in de bouw - in dagonderwijs (Aalst) 180 sp.
- Bachelor in het vastgoed - in dagonderwijs (Aalst) 180 sp.
- Bachelor in de chemie - in dagonderwijs (Gent) (Afstudeerrichting biochemie) 180 sp.
- Bachelor in de chemie - in dagonderwijs (Gent) (Afstudeerrichting chemie) 180 sp.
- Bachelor in de chemie - in dagonderwijs (Gent) (Afstudeerrichting milieutechnologie) 180 sp.
- Bachelor in de elektronica-ICT - in dagonderwijs (Gent) (Afstudeerrichting ICT) 180 sp.
- Bachelor in de elektronica-ICT - in dagonderwijs (Gent) (Afstudeerrichting elektronica) 180 sp.
- Bachelor in de energietechnologie (Gent) 180 sp.
- Bachelor in de ontwerp- en productietechnologie (Gent) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor kleuteronderwijs - in dagonderwijs (Aalst) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor lager onderwijs - in dagonderwijs (Aalst) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor lager onderwijs - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) 180 sp.
- Bachelor in de voedings- en dieetkunde - in afstandsonderwijs (Gent) 180 sp.
- Bachelor in de bouw - in afstandsonderwijs (Aalst) 180 sp.
- Bachelor in het vastgoed - in afstandsonderwijs (Aalst) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor lager onderwijs - in afstandsonderwijs (Sint-Niklaas) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor lager onderwijs - in afstandsonderwijs (Aalst) 180 sp.
- Bachelor in de vroedkunde - in afstandsonderwijs (Sint-Niklaas) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor kleuteronderwijs - in afstandsonderwijs (Aalst) 180 sp.
- Bachelor in het bedrijfsmanagement - in afstandsonderwijs (Aalst) (Afstudeerrichting accountancy-fiscaliteit) 180 sp.
- Bachelor in het bedrijfsmanagement - in afstandsonderwijs (Aalst) (Afstudeerrichting marketing) 180 sp.
- Bachelor in organisatie & management - Afstand+ (Aalst) (Afstudeerrichting Business & Languages) 180 sp.
- Bachelor in organisatie & management - Afstand+ (Aalst) (Afstudeerrichting Health Care Management) 180 sp.
- Bachelor in de agro- en biotechnologie - in afstandsonderwijs (Sint-Niklaas) 180 sp.
- Bachelor in het facility management - in dagonderwijs, in afbouw (Gent) 180 sp.
- Bachelor in het facility management - in afstandsonderwijs, in afbouw (Gent) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in afstandsonderwijs (Sint-Niklaas) 180 sp.
- Bachelor in de ergotherapie (Brussel) 180 sp.
- Bachelor in de gezinswetenschappen - Traject voor volwassen studenten (Schaarbeek) 180 sp.
- Bachelor in de gezinswetenschappen - Traject voor jongvolwassen studenten (Schaarbeek) 180 sp.
- Bachelor in de medische beeldvorming en radiotherapie (Brussel) 180 sp.
- Bachelor in de oogzorg, in afbouw (Brussel) 180 sp.
- Bachelor in de orthopedagogie (Dilbeek) 180 sp.
- Bachelor in organisatie & management (Brussel) (Afstudeerrichting Business & Languages) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor kleuteronderwijs (Brussel) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor kleuteronderwijs - in deeltijds traject (Brussel) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor lager onderwijs (Brussel) 180 sp.
- Bachelor in het sociaal werk (Brussel) 180 sp.
- Bachelor in de elektromechanica - in dagonderwijs (Aalst) (Afstudeerrichting elektromechanica) 180 sp.
- Bachelor in de elektromechanica - in dagonderwijs (Aalst) (Afstudeerrichting klimatisering) 180 sp.
- Bachelor in de elektromechanica - in afstandsonderwijs (Aalst) (Afstudeerrichting elektromechanica) 180 sp.
- Bachelor in de elektromechanica - in afstandsonderwijs (Aalst) (Afstudeerrichting klimatisering) 180 sp.
- Bachelor in de medische beeldvorming en radiotherapie - in afstandsonderwijs (Brussel) 180 sp.
- Educatieve Bachelor voor secundair onderwijs (Dilbeek) 180 sp.
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak/2e diploma (Dilbeek) 180 sp.
- Bachelor in de oogzorg (Brussel) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Entrepreneurial Skills (B-ODISEE-OAB15a)
Inhoud
De opdracht bestaat uit volgend delen:
1) Business Idee (verder) uitwerken of project uitwerken voor een bedrijf
Via het businessmodel canvas wordt een idee uitgewerkt. Dit idee wordt beschermd. Alle studenten en docenten die bij dit vak betrokken zijn, gaan om met elkaar in een sfeer van vertrouwen. Op deze manier kan er vrij informatie gedeeld worden en kunnen studenten een inspiratie zijn voor elkaar.
Ook aan het nakijken van het merk en van bescherming handelsnaam wordt aandacht besteed.
Indien er een project voor een bedrijf uitgewerkt wordt, worden de omschrijving van het project en de te behalen doelstellingen samen met het bedrijf bepaald.
2) Businessplan of projectplan opstellen – via werkstukken/deeltaken en gebruik van de Online Unizo start-simulator
De docent geeft een aantal taken op waarmee onderdelen van het businessplan worden opgesteld (bijvoorbeeld concurrentie-analyse). Tijdens het eerste contactmoment worden deze taken toegelicht. De taken maken deel uit van de permanente evaluatie van het opleidingsonderdeel.
De toelichting gebeurt op het leerplatform
3) Marketing info: Er wordt een traject rond basis marketing voorzien, met mogelijkheid tot vragen en feedback van docenten.
Nadien dient er eenvoudige marketing of communicatie-actie uitgewerkt te worden, als onderdeel van het businessplan/projectplan. De toelichting gebeurt op het leerplatform.
4) Financiële informatie sessie
Er wordt een eenvoudig kosten/opbrengst model opgesteld als onderdeel van het businessplan/projectplan. Tijdens de sessie rond het financieel plan krijg je hiervoor informatie en de verdere toelichting gebeurt op het leerplatform.
5) Inspiratiesessies: offline op een externe locatie
De toelichting gebeurt via het leerplatform.
6) Voorstelling idee
Je stelt jouw tijdens het semester uitgewerkte idee, onderneming of uitgewerkt product voor tijdens het laatste contactmoment/sessie. Deze voorstelling mag volgende vormen aannemen:
- Volledig uitgeschreven business plan (marketing en financieel)
- PowerPoint en beknopt uitgeschreven business plan
- Video: met mondelinge toelichting van beknopt businessplan
- Uitgewerkt product: app, prototype,… met beknopt uitgeschreven business plan
De voorstelling gebeurt in het kader van een ‘beursstand’.
Je stelt dus jouw bedrijf of uitgewerkt project aan jouw medestudenten. De concrete uitwerking wordt verder toegelicht op het leerplatform.
Na de presentatie verwachten we van elke student een individueel reflectieverslag met de vraag of ondernemen iets voor jou is, en wat je van plan bent met jouw oorspronkelijk idee. Dit verslag is tussen de 500 en 1500 woorden lang of in de vorm van een video tussen de 3 en 5 minuten.
De opdrachtenbladen en richtlijnen die tijdens de campus-sessies worden meegegeven of nadien op Toledo gepost, maken integraal deel uit van de ECTS-fiche.
VERPLICHTE aanwezigheid op alle sessies – CHECK je lessenrooster.
Alle sessies zijn werksessies samen met jouw medestudenten. Er zijn geen powerpoints of opgenomen lessen. Aanwezighed is verplicht.
•Infoles: 1 oktober van 19:00 tot 20:00 via ONLINE Teams: Info taken, planning en business idee motivatie
•Startsessie: Business idee uitwerken en afspraken samenwerking: 17 oktober van 19:00 tot 21:15 CAMPUS GENT
•Inzichten in het marketing luik: ONLINE via Teams 24/10 19:00 tot 21:00
•Inspiratiedag, ondernemers aan het woord, sprekers en feedback:
•Lesvrije week 28/10 van 9:30 tot 16:00 Campus Brussel
•Inzichten in het financiële luik: ONLINE via Teams 28/11 van 19:00 tot 21:00
•Slotsessie: voorstelling project: vrijdag 13/12 van 9:00 tot 16:00 regio Sint-Niklaas
Doorheen het semester:
- Coachingsgesprekken via teams ‘s avonds
- Werken aan opdrachten
De startsessie, inspiratie en slotsessie gaan fysiek door op verschillende locaties. Indien het niet mogelijk is, zal er een digitale alternatief voorzien worden.
De opdrachtenbladen en richtlijnen die tijdens de campus-sessies worden meegegeven of nadien op Toledo gepost, maken integraal deel uit van de ECTS-fiche.
Studiemateriaal
Powerpoints campus- en inspiratiesessies, documenten taken en achtergrondinformatie (Toledo)
Toelichting werkvorm
Begeleide zelfstudie - Digitaal leren - Oefeningen/opdrachten - Samenwerkend leren/Collaboratief leren - Spelvormen
Probleemgestuurd en projectmatig groepswerk
Voor het goed volbrengen van de opdracht zal opzoekwerk via verschillende instanties nodig zijn. Tevens zal je het bestaande cursusmateriaal als basis kunnen gebruiken. Het raadplegen van de sites van Unizo, FlandersDc, Voka, van Sociale economie Vlaanderen en In–C en financiële instellingen zullen zeker nodig zijn om de opstart van je onderneming te realiseren. Beperkt onderzoek in het veld is noodzakelijk.
Er zal in team of individueel gewerkt worden aan de verschillende opdrachten. Een juiste en evenwichtige taakverdeling is van uitermate belang . De opdrachten worden door de docent begeleid tijdens de voorziene begeleidingsuren waar de aanwezigheid van de studenten verplicht is. Tevens worden er al of niet verplichte feedbackmomenten voorzien.
Om een evenwichtige taakverdeling te voorzien , is het tevens vereist om een systeem te voorzien voor het opvolgen van taken (Bijvoorbeeld S-planner of Excel) ( zie Toledo) . Er worden op regelmatige tijdstippen peerassessments afgenomen om de werking van de groep na te gaan, indien je in groep werkt.
Bij individueel werken is er geen peer-evaluatie.
Evaluatie
Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode. Er wordt een feedbackformulier voorzien, waarbij de student de mogelijkheid heeft om een minder goede taak opnieuw in te dienen om alsnog te slagen.
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Verslag, Presentatie, Self assessment/Peer assessment
Leermateriaal : Powerpoints campus- en inspiratiesessies, documenten taken en achtergrondinformatie (Toledo)
Bij een ongewettigde afwezigheid op of laattijdig indienen van een onderdeel permanente evaluatie krijgt de student een niet-geslaagd voor dat onderdeel. Als beoordeling krijgt de student een gemiddelde van de behaalde resultaten van de permanente evaluatie dat wordt weergegeven als geslaagd of niet-geslaagd.
Zowel het gedeelte productevaluatie (de ingestuurde taken) als het gedeelte presentatie & individuele mondelinge verdediging zullen evenveel doorwegen op het resultaat, ervan uitgaande dat de peerassessment het individuele resultaat van elk groepslid zowel in positieve als negatieve zin kan beïnvloeden.
Dit betekent dat het individuele resultaat sterk kan afwijken van het groepsresultaat.
2e examenkans:
De student krijgt een soortgelijke opdracht van het onderdeel waar hij niet voor geslaagd is, maar deze dient individueel uitgevoerd te worden en wordt in samenspraak met de docent bepaald.
---
Je werkt deels individueel, en deels in team met medestudenten.
Alle details over deze opdracht kan je terugvinden in het uitgeschreven projectboek, dat zal worden bezorgd bij het begin van het betreffende semester
en maakt integraal deeluit van de ECTS-fiche.
De studenten die minder dan 75% van de lessen (zowel online als offline) bijwonen, krijgen een nulscore voor de evaluatie buiten de examenperiode;
Evaluatieactiviteiten
Entrepreneurial Skills (B-ODISEE-O70506)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | Geslaagd / Niet geslaagd |
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Verslag, Presentatie, Self assessment/Peer assessment
Bij een ongewettigde afwezigheid op of laattijdig indienen van een onderdeel permanente evaluatie krijgt de student een niet-geslaagd voor dat onderdeel. Als beoordeling krijgt de student een gemiddelde van de behaalde resultaten van de permanente evaluatie dat wordt weergegeven als geslaagd of niet-geslaagd.
Zowel het gedeelte productevaluatie (de ingestuurde taken) als het gedeelte presentatie & individuele mondelinge verdediging zullen evenveel doorwegen op het resultaat, ervan uitgaande dat de peerassessment het individuele resultaat van elk groepslid zowel in positieve als negatieve zin kan beïnvloeden.
Dit betekent dat het individuele resultaat sterk kan afwijken van het groepsresultaat.
Je werkt deels individueel, en deels in team met medestudenten.
Alle details over deze opdracht kan je terugvinden in het uitgeschreven projectboek, dat zal worden bezorgd bij het begin van het betreffende semester
en maakt integraal deeluit van de ECTS-fiche.
- Afwezigheidsbeleid: Wat te doen in geval van ziekte tijdens opdrachten, toetsen of presentaties, of afwezigheid tijdens een examen? Gelieve het Bedrijfskunde afwezigheidsbeleid te volgens zoals online gepubliceerd: https://www.odisee.be/bedrijfskunde-jouw-afwezigheid-melden
- Beleid inzake AI, documentauthenticiteit en fraude: ChatGPT of andere AI-tools kunnen dienen ter ondersteuning van opdrachten. Wanneer je deze gebruikt, geef je dit ook verplicht aan in je bronnen. Wanneer je dit niet doet, krijg je een NA of onvoldoende. Je toont ook aan dat je kritisch met deze tools kan omgaan. Wanneer de docent vermeldt dat je bij opdrachten, testen (permanente evaluatie ) en/of examens geen AI-tools mag gebruiken en je doet dit toch, - dan wordt dit uiteraard als fraude beschouwd. Meer info over het Odisee brede AI beleid vind je op volgende link: https://www.odisee.be/artificiele-intelligentie-ai-odisee.
Toelichting bij herkansen
2e examenkans:
De student krijgt een soortgelijke opdracht van het onderdeel waar hij niet voor geslaagd is, maar deze dient individueel uitgevoerd te worden en wordt in samenspraak met de docent bepaald.