5/6 Stage in Vlaanderen (keuze) (B-ODISEE-JPWDD5)

6 studiepuntenNederlands4 urenBeide semestersBeide semestersUitgesloten voor examencontractUitgesloten voor creditcontract
Denie Peter (coördinator) |  Denie Peter |  Haerens Eva |  Kenis Paul |  Maes Katleen |  Ooghe Sarah |  Peters David |  Van De Wielle Jos |  Van Tichelen Gert |  Van der Meersch Stijn  | MinderMeer
Kernteam Bouw Aalst

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. 5/6 Stage in Vlaanderen (keuze) (B-ODISEE-JLWDG9)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Stage4 urenBeide semestersBeide semesters
Denie Peter |  Haerens Eva |  Kenis Paul |  Maes Katleen |  Ooghe Sarah |  Peters David |  Van De Wielle Jos |  Van Tichelen Gert |  Van der Meersch Stijn  | MinderMeer
Kernteam Bouw Aalst

De student loopt stage in een bouwbedrijf in de loop van het academiejaar.

Hij/zij wordt hierin begeleid door een stagementor (bij de stagegever) en een stagebegeleider (binnen de opleiding). In onderling overleg wordt bij aanvang van de stage een Individuele StageOpdrachtOmschrijving (IStOO) opgesteld, die de concrete invulling die aan de stage zal worden gegeven vastlegt. Richtlijnen hieromtrent zijn terug te vinden in de stagehandleiding en bijhorende toelichtings- en uitvoeringsdocumenten die op het leerplatform worden gepubliceerd. De minimale stageduur bedraagt 16 dagen.

Deze stage kan, in functie van het ISP van de student, worden uitgebreid (met 10 stagedagen) om mee invulling te geven aan het OPO "56 Portfolio 3 POP", waarin  de student reflecteert over de eigen communicatievaardigheid en persoonlijkheidsontwikkeling, evenals over een geschikte beroepsattitude.

Deze invulling geldt zowel voor de dagstudenten als voor de studenten in HAO.

http://public.hubrussel.be/Ancor/SSM/Pages/BekijkSSM.aspx?OID=18598

Verplichte leermiddelen:
De de stagehandleiding en bijhorende toelichtings- en uitvoeringsdocumenten worden gepubliceerd op het online leerplatform.

 

Voorbereiding

  • In de loop van het voorafgaand academiejaar zoekt de student een geschikte stagegever. De student overlegt met de stagegever, in functie van zijn eigen intenties, om mondeling tot een principiële overeenkomst te komen.
  • Aansluitend zet de stagecoördinator de nodige stappen om te komen tot een formele stageovereenkomst tussen de partijen. De te volgen procedure wordt toegelicht op het leerplatform.

Begeleiding

  • Bij het begin van het academiejaar wordt aan de student een begeleider toegewezen. De begeleider is het eerste aanspreekpunt, ihb. wat betreft de voortgang van de student.
  • Verschillende mentoren (vakdocenten) zijn op vraag ter beschikking van de student voor vaktechnische ondersteuning.

Opzet

  • De stage in Vlaanderen is een zg. meewerkende stage, waarbij de stagiair concrete taken uitvoert binnen de stagefirma, aansluitend bij een beroepsprofiel op bachelorniveau en gericht op voorbereiding, uitvoering, begeleiding en/of nazorg van (minstens) middelgrote bouwprojecten.
  • De concrete invulling van de stage wordt afgebakend aan de hand van de Individuele StageOpdrachtOmschrijving (IStOO)
  • Gedurende de stage rapporteert de student op regelmatige basis aan zijn stagebegeleider  (voortgangsrapportering)
  • Inhoudelijke aspecten m.b.t. de stageopdrachten worden uitgediept en gedocumenteerd
  • Op het einde van de stage licht de student zij bevindingen toe aan een panel van docenten.

 

Deze bepalingen zijn van toepassing voor dagstudenten en voor studenten in HAO.

Evaluatieactiviteiten

5/6 Stage in Vlaanderen (keuze) (B-ODISEE-H73980)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie, Procesevaluatie
Vraagvormen : Open vragen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De evaluatie bestaat uit meerdere onderdelen:

  • de evaluatie van de procesvoortgang gedurende het semester (fail/pass)
  • beoordeling inhoudelijke aspecten m.b.t. de stageopdrachten, gedocumenteerd door de stagiair (70%)
  • beoordeling van inhoudelijke en communicatieve aspecten op basis van een eindpresentatie voor een panel van docenten (30%)

Nadere toelichting bij de evaluatiemodaliteiten wordt gepubliceerd op het leerplatform.

Deze bepalingen gelden voor DAG- en HAO-studenten.

 

Deze bepalingen zijn van toepassing voor dagstudenten en voor studenten in HAO.

De proces- en inhoudelijke aspecten kunnen worden bijgestuurd/uitgediept, de eindpresentatie wordt hernomen, zowel voor dag- als afstandsonderwijs.