5 Betonschade (B-ODISEE-JPWDD2)

3 studiepuntenNederlands30 urenEerste semesterEerste semesterUitgesloten voor examencontract
Craeye Bart (coördinator) |  Craeye Bart
Kernteam Bouw Aalst

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. 5 Betonschade (B-ODISEE-JLWDG6)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht30 urenEerste semesterEerste semester
Craeye Bart
Kernteam Bouw Aalst

Betonschade: van waarneming tot duurzaam herstel

Kadering

In de jaren '70 zijn er een aanzienlijk aantal betonconstructies opgetrokken. Rekening houdende met een gemiddelde levensduur van een 50-tal jaar, kunnen we op middellange termijn een aanzienlijke golf van betonrenovatieprojecten verwachten. Naast het klassieke herstel, waarbij de gecarbonateerde zones weggekapt worden en plaatselijk hersteld met behulp van herstelmortel, en waarvan de levensduur van het bouwwerk met maximaal 10 jaar verlengd wordt (in het beste geval: indien onvoldoende voorstudie kan de situatie zelf erger worden na herstel door 'ompoling'), komen nieuwe, duurzame en innovatieve herstelmethoden, zoals bijvoorbeeld kathodische bescherming, realkalisatie en/of cholride-extractie op de voorgrond. Kennis van de exacte oorzaak van de opgetreden schade, en de achterliggende mechanismen zijn een noodzakelijk gegeven om tot een duurzaam herstel te komen. Bovendien kan met behulp van destructieve en niet-destructieve meettechnieken een beeld gevormd worden van de omvang van de opgetreden schade, en kan op basis van de voorafgaande schadediagnose studie een duurzaam herstel voorgeschreven worden. Tot slot dient het herstel conform de richtlijnen van de Europees geldende normering NBN EN 1504 voorgeschreven en uitgevoerd te worden.

Inhoud

  • Module I - Algemene aspecten: Inleiding, noodzaak van duurzaam herstel, overzicht leermateriaal en introductie van opdracht
  • Module II - Scheurvorming en schadefenomenen bij betonconstructies: overzicht materiaaltechnologie en courant voorkomende schadeoorzaken (mechanisch, chemisch, fysisch en schade door wapeningscorrosie), herkennen van scheurpatronen en duurzaamheidseisen in de praktijk
  • Module III - Inspectie en onderzoek van betonconstructies: verschillende onderdelen van een betoninspectie, namelijk dossieronderzoek, visuele inspectie, schaderegistratie, en metingen ter plaatse met onderscheid tussen destructieve en niet-destructieve meettechnieken, monsterneming en labo-onderzoek + evaluatie van de constructie en rapportering
  • Module IV - Herstellen van betonconstructies: selctie van herstelling- en beschermingssystemen, overzicht van herstelproducten (mortels en oppervlaktebeschermingssystemen), principe van hechting, traditionel herstelling van betonschade en overzicht van innovatieve technieken (kathodische bescherming, scheurinjectie,...)
  • Module V - Kwaliteit- en kostenaspecten + Case-studies: duurzaam betonherstel in de praktijk

 

Naast interactieve hoorcolleges met demonstraties en case-studies in het auditorium worden eveneens een aantal excursies gepland (betonherstellingswerf, betonlabo, producent herstelproducten), wordt een schadediagnose-onderzoek georganiseerd op de campus en worden een of meerdere gastcolleges door externen met werkveldervaring gegeven.

Gedurende het semester zullen de studenten in groep een eigen case uitwerken, die op het einde van het semester voor een jury van experts zal voorgesteld en verdedigd worden.

Voor HAO studenten: afhankelijk van het aantal ingeschreven HAO-studenten wordt:

  • (i) indien aantal = 1: de student ingedeeld bij een groep met dagstudenten,
  • (ii) indien aantal = 2-3: de student ingedeeld bij een groep HAO-studenten.

De HAO student kan voor vragen via mail contact opnemen of afspraak maken op de HAO avondsessies. De verdediging voor de jury verloopt op dezelfde dag als de dagstudenten.

Evaluatieactiviteiten

5 Betonschade (B-ODISEE-H73977)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Gedurende het semester zullen de studenten in groep een eigen case uitwerken, die op het einde van het semester voor een jury van experts zal voorgesteld en verdedigd worden. Nadat een interessante beschadigde betonconstructie werd gekozen en ter goedkeuring werd voorgelegd aan de docent, dient een visuele inspectie en schade-begroting te worden uitgevoerd waarbij getracht wordt de schade-oorzaak te bepalen via een (fictief) onderzoeksprogramma. Op basis van deze diagnose wordt een duurzaam herstel voorgeschreven conform de Europese normering NBN EN 1504, en wordt een begroting van de herstelkosten gemaakt. Dit alles wordt in een schade-diagnose rapport neergeschreven en gedocumenteerd.

Deze studie zal voorgelegd en gepresenteerd worden aan een jury van betonspecialisten, en dit in de week voor het Kerstverlof.

Het rapport neemt 70% van de score in beslag, de presentatie 30%. De verdeel- en verbetersleutel zal bij aanvang van de opdracht worden meegedeeld. Er wordt een individuele score per student gegeven.

Voor HAO studenten: afhankelijk van het aantal ingeschreven HAO-studenten wordt:

  • (i) indien aantal = 1: de student ingedeeld in een groep met dagstudenten,
  • (ii) indien aantal =2-3 de student ingedeeld in een groep HAO-studenten.

De HAO student kan voor vragen via mail contact opnemen of afspraak maken op de HAO avondsessies. De verdediging voor de jury verloopt op dezelfde dag als de dagstudenten.

Een 2de examenkans is mogelijk. In dat geval wordt een verbeterde versie van het bestaande rapport of een volledig nieuwe case (in geval van ernstige tekortkomingen) ingediend én opnieuw verdedigd voor een jury van betonspecialisten.
Afhankelijk van het resultaat zal deze herkansing individueel of in groep gebeuren. Dit geldt zowel voor dagstudenten als voor HAO-studenten.