5 Renovatietechnieken (B-ODISEE-JPWD94)
Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=9220&OPLID=276
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. 5 Renovatietechnieken (B-ODISEE-JLWDA7)
Inhoud
Er wordt gewerkt ifv. onderstaande doelstellingen:
- Het kunnen vaststellen van de schade aan gebouwen en het stellen van een diagnose, alsmede het bepalen van de te volgen herstellingsmethoden.
- In staat zijn om een eerste en elementaire inschatting te maken van mogelijke probleemsituaties bij de verbouwing van bestaande gebouwen.
- Oog hebben voor actualiteit en innovatieve initiatieven op bouwtechnisch gebied.
Meer specifiek komen volgende onderwerpen aan bod:
- Energiebewuste renovaties en installatie-eisen (EPB) bij renovaties
- Afbraakwerken en standzekerheid van bestaande gebouwen
- Structurele renovaties van historische constructies
- Monumentenzorg, regel- en wetgeving
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=8605
Aanvullend leermateriaal wordt ter beschikking gesteld via het elektronisch leerplatform.
Toelichting werkvorm
Van de behandelde onderwerpen worden de hoofdlijnen in college toegelicht, waarna voor verdere uitdieping wordt doorverwezen naar geselecteerde referentieteksten.
Van een selectie aan specifieke uitvoeringstechnieken worden gevallenstudies voorgesteld.
De student werkt parallel aan een werkstuk dat deel uitmaakt van de evaluatie. Aansturing hiervan gebeurt via het leerplatform, tijdens colleges en/of terugkommomenten (HAO).
Dit OPO wordt ook aangeboden in hoger afstandsonderwijs. De afstandsstudenten verwerken de leerstof in zelfstudie. Tijdens verschillende terugkommomenten is de docent beschikbaar voor feedback en nadere toelichting bij de leerstof en het projectvoorstel.
Evaluatieactiviteiten
5 Renovatietechnieken (B-ODISEE-JVWD94)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Voor dagstudenten
Permantente evaluatie: verplichte aanwezigheid tijdens toetsmomenten op de campus. Op het leerplatform afgebakende leerstof wordt per sessie geëvalueerd a.h.v. korte kennistoetsen (40%), deels aangeboden in de vorm van meerkeuzevragen, mogelijk met giscorrectie.
Paper: de resterende 60% wordt beoordeeld op basis van een individueel werkstuk, volgens opdrachtomschrijving op het leerplatform.
Voor HAO-studenten:
De permanente evaluatie wordt vervangen door een mondeling examen tijdens de examenperiode.
Toelichting bij herkansen
Voor dagstudenten:
Permantente evaluatie: herevaluatie van de kennistoetsen (40%) gebeurt in EP3 aan de hand van een mondelinge overhoring over alle thema's (geen deelvrijstellingen per thema/toets).
Paper: (60%) - het werkstuk wordt in herwerkte vorm ingediend voor herevaluatie
Voor HAO-studenten:
Zelfde modaliteiten als voor de eerste kans.