56 Portfolio 3 (B-ODISEE-JPWD89)

3 studiepuntenNederlands29 urenBeide semestersBeide semestersUitgesloten voor examencontract
Deleenheer Griet (coördinator) |  Deleenheer Griet |  Van De Wielle Jos
Kernteam Bouw Aalst

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Onderwijsleeractiviteiten

1 sp. 56 Portfolio 3: Bouwen en Deontologie (B-ODISEE-OAH01k)

1 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum9 urenEerste semesterEerste semester
Van De Wielle Jos
Kernteam Bouw Aalst

Na een invulling van het begrip deontologie worden aan aantal actuele thema's besproken.

 

Wordt aangeboden via het leerplatform en is afhankelijk van het gekozen thema.

Tijdens de les vormen de studenten een mening m.b.t. het aangeboden en/of zelf gekozen thema. 

HAO-studenten kiezen een eigen thema, in overleg met de docent, en werken dit schriftelijk uit.

2 sp. 56 Portfolio 3: Professioneel Ontwikkelingsplan (POP) (B-ODISEE-OAH01l)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Opdracht20 urenBeide semestersBeide semesters
Deleenheer Griet
Kernteam Bouw Aalst

In de laatste fase van de opleiding ligt de focus op de intrede in de arbeidsmarkt. Met de stage als basis, de keuzevakken en de bachelorproef kan je als student op een vrij autonome manier invulling geven aan deze laatste fase in je traject. De keuzes die gemaakt worden, alsook het uiteindelijke resultaten vinden hun neerslag in het portfolio (blog).

De basistage, bij aanvang van het academiejaar, is een verplicht onderdeel van het portfolio. Vervolgens wordt verder gewerkt aan de persoonlijke en professionele identiteit. Dit gebeurt door workshops, voordrachten van professionelen en de persoonlijke initiatieven die de studenten nemen.

Een apart documentje is de helicopterview. “Vanuit een helikopter” wordt naar de eigen ontwikkeling in de opleiding gekeken. Vertrekkend vanuit sterke punten – talenten – wordt aangeven waar men als beginnend beroepsbeoefenaar vandaag staat en naar welke jobinouden en -plaats(en) de voorkeur uitgaat. 

Dit OPO wordt ook aangeboden in HAO. De begeleiding en terugkoppeling gebeuren op de terugkommomenten die voorzien worden of op individuele vraag van de student.

zie leerplatform

Portfolio

Evaluatieactiviteiten

56 Portfolio 3 (B-ODISEE-JVWD89)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Portfolio
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAALGeslaagd / Niet geslaagd
OAH01k - 56 Portfolio 3: Bouwen en DeontologieGeslaagd / Niet geslaagd
OAH01l - 56 Portfolio 3: Professioneel Ontwikkelingsplan (POP)Geslaagd / Niet geslaagd

OLA Professioneel ontwikkelingsplan (POP)
Er is met elke student een individueel gesprek dat geëvalueerd wordt op basis van de ingeleverde werkstukken (blog/helikopterview) en de criteria vermeld in het evaluatieformulier.
Voor VDAB/HAO-studenten gelden dezelfde modaliteiten.

OLA Bouwen en deontologie
Dagstudenten maken, in duo samenwerkend, een rapport op volgens de bepalingen uit de opdrachtomschrijving die via Toledo wordt verstrekt. Dit rapport wordt uiterlijk op een vooropgestelde datum en tijdstip ingewacht. Laattijdige afgifte leidt tot een NA-score. Beide studenten uit het duo krijgen dezelfde score.

HAO-studenten maken op individuele basis een rapport op volgens de bepalingen uit de opdrachtomschrijving die via Toledo wordt gepubliceerd. Dit rapport wordt uiterlijk op een vooropgestelde datum en tijdstip ingewacht. Laattijdige afgifte leidt tot een NA-score.

 

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • OAH01k - 56 Portfolio 3: Bouwen en Deontologie (binnen en over academiejaar)
  • OAH01l - 56 Portfolio 3: Professioneel Ontwikkelingsplan (POP) (binnen en over academiejaar)

OLA Professioneel ontwikkelingsplan (POP)
Bij niet slagen, komt de student, in de week volgend op de bekendmaking van de resultaten, verplicht op feedbackgesprek bij de lector. Er worden afspraken gemaakt over de verbeteringen die nodig zijn. Tijdens de tweede examenkans,  komt de student die verbeteringen toelichten. Voor HAO-studenten gelden dezelfde modaliteiten.

OLA Bouwen en deontologie
Dagstudenten: Als de studenten van het duo het rapport niet tijdig hebben ingediend, of als de inhoud van het rapport in zittijd 1 ontoereikend was, dienen zij in de tweede zittijd elk individueel een rapport in volgens de bepalingen uit de opdrachtomschrijving voor de tweede zittijd, die op Toledo wordt bekendgemaakt. Het rapport dient tijdig te worden ingediend. Laattijdige indiening leidt tot score NA.
HAO-studenten werken hun rapport uit de eerste zittijd bij of dienen hun rapport nu voor het eerst in, in beide gevallen in overeenstemming met de bepalingen uit de opdrachtomschrijving tweede zittijd die op Toledo verschijnt. Het rapport dient tijdig te worden ingediend. Laattijdige indiening leidt tot score NA.