34 Portfolio 2 (B-ODISEE-JPWD41)

Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=9204&OPLID=276
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. 34 Portfolio 2 (B-ODISEE-JLWD41)




Inhoud
Portfolio
Tijdens de tweede opleidingsfase verkennen we:
- het teamgebeuren o.m. in functie van de ontwikkeling van de persoonlijke identiteit
- de verschillende jobmogelijkheden als bachelor in de bouw i.f.v. de ontwikkeling van de professionele identiteit.
De handleiding bij het portfolio, te vinden op het leerplatform, verduidelijkt die focus. My Compass wordt gebruikt als ondersteunende tool.
Op het einde van het academiejaar werkt de student ook een motivatie uit voor de stage en de bachelorproef in de derde fase van de opleiding. In dit verband wordt de mogelijkheid geboden om reeds een beperkte, verkennende stage te lopen in het bedrijfsleven (zie toelichting werkvorm).
Dit OPO wordt ook aangeboden in HAO. De inleiding gebeurt tijdens een formeel contactmoment. De verdere begeleiding gebeurt op vraag van de HAO-student.
Studiemateriaal
De handleiding voor dit opleidingsonderdeel wordt ter beschikking gesteld via Toledo.
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=7700
Toelichting werkvorm
Portfolio
My Compass, dat in de eerste fase werd opgestart, wordt verder door ontwikkeld.
Per semester worden een aantal activiteiten georganiseerd die input geven voor het portfolio: een teambuilding, een sollicitatietraining, de jobhappening, workshops op de campus. Daarnaast is ook de input uit andere OPO's een manier om de eigen professionele en persoonlijke ontwikkeling verder vorm te geven.
Ter ondersteuning van de beoogde competentie-ontwikkeling wordt de mogelijkheid voorzien om reeds een beperkte, verkennende stage te lopen in het bedrijfsleven. Studenten die van deze mogelijkheid gebruik wensen te maken doen dit steeds in overleg met de stagecoördinator van de opleiding, die daarvoor de nodige omkadering zal voorzien. De stage is in dit verband echter geen verplichte activiteit.
Voor HAO-studenten gebeurt terugkoppeling op het portfolio op vraag.
Evaluatieactiviteiten
34 Portfolio 2 (B-ODISEE-JVWD41)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | Geslaagd / Niet geslaagd |
Het portfolio wordt geëvalueerd op basis van de tool "My Compass" en een evaluatiegesprek. Twee lectoren bespreken in een evaluatiegesprek het gevolgde traject en de opbouw van het portfolio. Uitgangspunt voor evaluatie vormen de criteria en het evaluatieformulier vermeld in de handleiding voor het portfolio en gepubliceerd op Toledo.
Dezelfde modaliteiten gelden voor VDAB en HAO-studenten.
Toelichting bij herkansen
Studenten die niet geslaagd zijn, komen, in de week na de bekendmaking van de resultaten van EP2, verplicht op feedbackgesprek bij de docent. Op basis van dit gesprek worden afspraken gemaakt over de aanpassingen die moeten gebeuren.
Tijdens een gesprek in EP3 licht de student de verbeteringen toe.
Voor VDAB en HAO-studenten gelden dezelfde modaliteiten.