3 Bouwtechnieken Gebouwen 3 (B-ODISEE-JPWD23)
Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=9137&OPLID=276
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. 3 Bouwtechnieken Gebouwen 3: Gebouwen 3 (B-ODISEE-OAH01g)
Inhoud
Het constructief bestuderen en uitvoeringsgericht tekenen van gebouwen, in het bijzonder van aspecten die verband houden met:
- principes van water-, wind- en luchtdichtheid
- voegen tussen de geveldelen
- bouwknopen (in het bijzonder EPB-aanvaarde bouwknopen)
- detaillering van:
- hellende en platte daken (incl. aansluiting op verticale wanden)
- balkons en dakterrassen
met bijzondere aandacht voor stabiliteit, bouwfysische problematiek en uitvoerbaarheid - buitenschrijnwerk en zijn aansluiting op de wanden
- bepleistering
- dekvloeren
- trappen
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=29508
Het leermateriaal bestaat uit:
- cursusteksten, studiewijzer, (video)presentaties, opdrachtomschrijving(en) met bijhorende informatie op het leerplatform
- technisch en wetenschappelijke documentatie waarnaar wordt verwezen in de cursusteksten, presentaties en opdrachtomschrijving(en)
Toelichting werkvorm
Voor algemeen theoretische aspecten hanteren we een werkvorm die een combinatie is van hoorcollege en begeleide zelfstudie.
Daarnaast werken de DAG-studenten tijdens tekensessies (en verder thuis) opdrachten uit die gekoppeld zijn aan een casus. Hierbij zoeken ze onder begeleiding naar constructieve oplossingen die ze dan uitvoeringsgericht uittekenen. Zo verfijnen ze hun kennis in functie van een realistische bouwsituatie. Bovendien leren ze kritisch oplossingen bedenken voor constructievraagstukken die meervoudig kunnen worden beantwoord. De geplande tekensessies, met verplichte aanwezigheid voor DAG-studenten, bieden ook gelegenheid voor interactie en feedback.
De OLA wordt ook aangeboden in hoger afstandsonderwijs (HAO). Hiervoor gelden volgende afwijkende modaliteiten.De afstandsstudenten verwerken de leerstof in zelfstudie maar zij mogen ook deelnemen aan de colleges. Ook zij werken aan opdrachten maar dan thuis en met een grotere mate van zelfstandigheid. Voor hen wordt er online minstens één afzonderlijk contactmoment gepland om bijkomende toelichtingen te verstrekken, vragen te beantwoorden en tussentijdse feedback te geven bij de uitwerking van de opdrachten.
Evaluatieactiviteiten
3 Bouwtechnieken Gebouwen 3 (B-ODISEE-JVWD23)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Er zijn twee stappen voorzien voor de evaluatie, zowel voor DAG- als HAO-studenten.
Stap 1 (permanente evaluatie): 60%
Bij de eerste kans (EP1) zijn er voor de eerste stap twee substappen voorzien.
- ijkingstest (gesloten boek): 10%
Deze test wordt afgenomen in het eerste deel van het semester (normaal voor de herfstvakantie). Hiermee wordt parate kennis getoetst over:
- de basisleerstof van Bouwtechnieken Gebouwen 1 & 2 incl. de daarmee samenhangende kennis van materialenleer;
- de beoogde leerstof van Bouwtechnieken Gebouwen 3 m.b.t. EPB-aanvaarde bouwknopen en water- en luchtdichtheid van gebouwen incl. de daarmee samenhangende kennis van bouwfysica.
Met deze test wordt getoetst of de student de nodige basiskennis heeft om de studie- & tekenopdracht(en) van Bouwtechnieken Gebouwen 3 te starten. Slagen voor deze test is geen dwingende voorwaarde voor deelname aan de studie- & tekenopdracht(en) maar de test is wel een nuttige aanwijzing voor de kans op een succesvol vervolg. Wanneer een student niet slaagt, dient hij zijn kennis dringend bij te spijkeren. - studie- & tekenopdracht(en): 50%
Stap 2 (examen) 40%
- een schriftelijk examen (gesloten boek)
De omschrijving, beoordelingsmodaliteiten, evaluatiecriteria, indienwijze en -data van de opdrachten worden meegedeeld op het leerplatform.
Wanneer DAG-studenten meer dan eenmaal ongewettigd afwezig zijn tijdens de tekensessies, wordt voor hen de eerste stap beoordeeld als niet afgelegd (NA).
HAO-studenten werken thuis aan hun opdracht.
Het resultaat van het OPO wordt gewogen aan de hand van de wegingspercentages van beide stappen (zie hierboven). Indien echter op één van beide stappen een cijfer van 7/20 of minder is behaald, wordt het resultaat van het hele OPO teruggebracht tot het resultaat van de stap met het laagste cijfer.
Indien één van beide stappen wordt gekwalificeerd als niet afgelegd (NA) wordt het resultaat van het hele OPO beoordeeld als niet afgelegd (NA).
Wanneer een student bij het uitwerken van een opdracht of vraag een oplossing biedt die in de bouwpraktijk valt onder de noemer 'ernstige gebreken', m.a.w. bij een gebrek dat het gebruik van het gebouw onmiskenbaar bedreigt, dan is dit al een aanleiding om een 'onvoldoende' toe te kennen voor de opdracht/vraag.
Toelichting bij herkansen
Bij herkansing hoeft de student enkel de evaluatiestap(pen) te hernemen waarvoor hij minder dan 10/20 behaalde. Opgepast: de deeloverdracht voor een evaluatiestap van 10/20 of meer geldt enkel voor de tweede kans, niet voor een volgend academiejaar.
Een student die in eerste kans niet slaagde voor het OPO mag evenwel ook een stap hernemen waarvoor hij 10/20 of meer behaalde in eerste kans. Hij moet dat dan uitdrukkelijk melden via e-mail (vanuit zijn Odisee-account) aan de betrokken opleidingsonderdeelcoördinator voor de start van het het zomerreces.
Na afloop van de examenperiode voor de eerste kans wordt meegedeeld wie welke stap(pen) moet hernemen om te kunnen slagen in tweede kans.
Voor zover vereist (zie hierboven) omvat de evaluatie in EP3 ook twee stappen.
- Stap 1: studie- & tekenopdracht(en) aangeboden op het leerplatform en thuis zelfstandig uit te werken: 60%
Er is bij herkansing in de eerste stap geen ijkingstoets meer voorzien. - Stap 2: een mondeling examen (gesloten boek): 40%
Verder gelden dezelfde modaliteiten als in eerste kans.