2 Bouwtechnieken Gebouwen 2 (B-ODISEE-JPWD22)

3 studiepuntenNederlands23 urenTweede semesterTweede semester
Van der Meersch Stijn (coördinator) |  Ooghe Sarah |  Van der Meersch Stijn
Kernteam Bouw Aalst

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs-en examenregeling.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. 2 Bouwtechnieken Gebouwen 2: Gebouwen 2 (B-ODISEE-OAH01x)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht23 urenTweede semesterTweede semester
Ooghe Sarah |  Van der Meersch Stijn
Kernteam Bouw Aalst

De inhoud is een vervolg op OPO 1 Bouwtechnieken Gebouwen 1: Gebouwen 1.

Volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Vrijdragende vloeren
  • Platte daken
  • Hellende daken

Tijdens interactieve hoorcolleges wordt gefocust op de basisleerstof. Vervolgens zal de student zelfstandig aan de slag moeten gaan om de leerstof te begrijpen en vervolgens te kunnen toepassen. Hierbij speelt de eigen kijkstage een belangrijke rol. Gedurende het volledige semester (vervolg semester 1, Gebouwen 1) wordt van de student verwacht dat hij de bouw van een eengezinswoning (of eenvoudige meergezinswoning) opvolgt.

Tijdens een aantal werkcolleges wordt het toepassen van de leerstof begeleid. Tijdens de werkcolleges maken de studenten opdrachten, waaronder schetsopdrachten. Deze schetsopdrachten kunnen betrekking hebben tot de eigen kijkstage. De uitwerking van deze opdrachten (schetsen en tekeningen) moeten gebundeld worden in hetzelfde schetsboek als Gebouwen 1. Het schetsboek is een vast ingebonden schrift of boek. Tijdens werkcolleges wordt tijd voorzien om aan de schetsen en tekeningen te werken en om feedback te vragen. Daarnaast zal de student zelfstandig aan de slag moeten gaan. Feedback kan op afgesproken momenten gevraagd worden.

De lessen omtrent platte daken worden opgevat als 'Flipped Classroom'. De leerstof zal in modules worden aangeboden. Hierbij studeert de student, volgens een aangeboden studiewijzer, vooraf de leerstof. Vervolgens kan tijdens een werkcollege feedback over de leerstof gevraagd worden. Zelfstudie en eigenaarschap staan hierbij centraal.

Deze leeractiviteit wordt ook aangeboden in Hoger AfstandsOnderwijs (HAO). Hiervoor gelden deels afwijkende modaliteiten.
De studenten verwerken de leerstof volledig in zelfstudie. Tijdens online contactmomenten zijn de docenten beschikbaar voor het verstrekken van bijkomende toelichtingen en het beantwoorden van vragen.
De bovenstaande toelichting omtrent het schetsboek en de link met de kijkstage is ook voor hen geldig.

Evaluatieactiviteiten

2 Bouwtechnieken Gebouwen 2 (B-ODISEE-JVWD22)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Tijdens de examenperiode wordt een mondeling 'beperkt openboek' examen afgenomen. Het examen ondervraagt zowel basiskennis als toepassingen.

De evaluatie gebeurt geïntegreerd met het OLA Gebouwen 2 - tekenen. Dit wil zeggen dat tijdens 1 examenmoment beide onderwijsactiviteiten worden geëvalueerd. De score die verkregen wordt op dit examen is analytisch wat betekent dat er een aparte score wordt toegekend voor het OLA Gebouwen 2 - tekenen en dit OPO. 

Het schetsboek wordt, volgens vooropgestelde afspraken, tijdens het examen voorgelegd aan en doorgenomen door de vakdocenten. Wanneer het schetsboek niet voldoet aan de vooropgestelde afspraken (die gecommuniceerd worden via het online leerplatform) of de student geen schetsboek kan voorleggen, krijgt de student een 0-score voor het opleidingsonderdeel. Studenten kunnen tijdens het semester, volgens gemaakte afspraken, feedback krijgen op hun schetsen.

Om te kunnen deelnemen aan het examen gelden onderstaande voorwaarden:

  • De student dient een stagecontract (kijkstage) op de afgesproken deadline in;
  • De student toont volgens de vooropgestelde afspraken de werfopvolging van de kijkstage aan via beeldmateriaal (opdracht kijkstage).

Zodra aan 1 van bovenstaande voorwaarden niet voldaan is, krijgt de student de resultaatscore NA voor het opleidingsonderdeel.

Voor de evaluatie van deze leeractiviteit in Hoger AfstandsOnderwijs (HAO) gelden dezelfde bovenstaande modaliteiten.

Als herkansing gelden dezelfde voorwaarden dan tijdens de eerste kans (examenperiode 1), zowel voor DAG- als Afstandsonderwijs.