FY3-1b Vakdidactiek 3 (B-ODISEE-JPOX24)

3 studiepuntenNederlands14 urenEerste semesterEerste semester
Balck Christel (coördinator) |  Balck Christel
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

Ik toon aan over vakdidactische expertise van de verschillende leer- en vakgebieden  te beschikken: FY3-1b vakdidactiek 3 (niveau: gevorderd)

De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. FY3-1b Vakdidactiek 3 (B-ODISEE-JLO225)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht14 urenEerste semesterEerste semester
Balck Christel
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

Didactiek voor de volgende onderwerpen toegepast op het onderwijsvak fysica:

- de verkorte lesvoorbereiding

- leerling- activerende werkvormen 

- evalueren

- een semesterplanning maken

- de brug naar de basisschool

- vakliteratuur inzetten

- experimenten uitvoeren gebruik makend van digitale tools

- modelleren (conceptvoorbeeld kosmologie)

Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.

We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van hybride leren en daarbinnen blended leren: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waar zinvol (synchroon of asynchroon).

Hoger Afstandsonderwijs (HAO)
Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen. HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching).

Evaluatieactiviteiten

FY3-1b Vakdidactiek 3 (B-ODISEE-JVOX24)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Procesevaluatie
Vraagvormen : Gesloten vragen, Open vragen
Leermateriaal : Rekenmachine

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Bij een lockdown of verstrengde maatregelen is het mogelijk dat er digitaal vanop afstand geëvalueerd wordt in plaats van on campus.

Bepaling eindcijfer:

Procesevaluatie aan de hand van digitale portfolio's: 100%

  • Indien een portfolio ingediend werd na de aangegeven deadline of onvolledig is: 0/20  
  • Indien een portfolio ingediend werd ten laatste op de aangegeven deadline met beperkte uitwerking: 10/20
  • Indien een portfolio ingediend werd ten laatste op deadline met uitgebreide uitwerking: 15-20/20

Bepaling resultaat:
Om te kunnen slagen voor het OPO moet de student alle opdrachten hebben ingediend.

Het eindcijfer wordt berekend aan de hand van een gewogen gemiddelde zonder correctiefactor.

Bij het ontbreken van een of meerdere opdrachten en/of evaluaties, wordt het resultaat bepaald als een gemiddelde van alle ingediende opdrachten en/of evaluaties met een maximum van 7/20.

Als een student aan geen enkele evaluatieactiviteit deelneemt, leidt dit tot 'niet afgelegd' of NA.

Hier gelden dezelfde modaliteiten als in de eerste zittijd.