Beroepsverkenning (B-ODISEE-JPOX13)

3 studiepuntenNederlands12 urenBeide semestersBeide semesters
Decroos Liesbet (coördinator) |  Audenaert Steven |  Decroos Liesbet
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

Ik lever een onderbouwde en constructieve bijdrage aan het maatschappelijke discours over actuele samenlevingskwesties (niveau: basis).

Ik neem mijn persoonlijke professionele identiteit als kompas om maatschappelijk engagement op te nemen (niveau: basis).

Ik leg contacten, communiceer en werk samen met externen om de lerenden tot maximale ontwikkeling te brengen (niveau: basis).

De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

De dagstudent die een OPO met andere evaluatiemodaliteit (permanente evaluatie) wil opnemen in zijn individueel studieprogramma, moet de lessen ook effectief kunnen bijwonen. Om hiervan af te wijken is een gesprek tussen student en docent noodzakelijk.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Beroepsverkenning (B-ODISEE-JLO214)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Opdracht12 urenBeide semestersBeide semesters
Audenaert Steven |  Decroos Liesbet
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

Doorheen het OPO beroepsverkenning vervult de student een aantal door de docent geformuleerde opdrachten met als doel het beroep van leraar breed te verkennen en te verbinden aan het eigen maatschappelijk engagement en het bredere maatschappelijke discours. De student legt doorheen de opdrachten contact met verscheidene onderwijsbetrokken organisaties en scholen. 

De opdrachten worden verduidelijkt op Toledo.

Dagonderwijs (DAG):

  • Participatie onderwijsgemeenschap via Odisee Onderwijsactua (Facebookgroep)
  • Individuele bijles van minstens vier sessies
  • Talentstage met videoreflectie
  • Bronnenonderzoek secundaire school (voorkeur: school waar je instapstage zal lopen)
  • Educatieve activiteiten uit het aanbod van Odisee (minstens 3, waarvan één zelf in te brengen)
  • Participatie Canon Cultuurdag
  • Interview met een leraar
  • Deelname aan twee werksessies klashouden en maken van de bijhorende opdracht
  • Afsluitende zelfreflectie 'beroepsverkenning'

Hoger afstandsonderwijs (HAO):

  • Individuele bijles van minstens vier sessies
  • Bronnenonderzoek secundaire school (voorkeur: school waar je instapstage zal lopen)
  • Interview met een leraar
  • Participatie onderwijsgemeenschap via Odisee Onderwijsactua (Facebookgroep)
  • Deelname aan werksessie klashouden en maken van de bijhorende opdracht
  • Afsluitende zelfreflectie 'beroepsverkenning'

Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media. 

Interactievormen - Oefeningen/opdrachten - Reflectie - Simulatie - Spelvormen

We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van hybride leren en daarbinnen blended leren: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waar zinvol (synchroon of asynchroon).

Hoger Afstandsonderwijs (HAO)
Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen. HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching).

Evaluatieactiviteiten

Beroepsverkenning (B-ODISEE-JVOX13)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Verslag, Medewerking tijdens contactmomenten

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAALGeslaagd / Niet geslaagd

Bij een lockdown of verstrengde maatregelen kan de opleiding beslissen het opleidingsonderdeel digitaal vanop afstand te evalueren in plaats van on campus.

De dagstudent vervult volgende opdrachten (opdrachtomschrijvingen: zie Toledo):

  • Opdracht onderwijsactua (deelname besloten Facebookgroep)
  • Opdracht individuele bijles
  • Opdracht deelname talentstage + videoreflectie
  • Opdracht bronnenonderzoek
  • Opdracht educatieve activiteiten
  • Opdracht deelname Canon Cultuurdag
  • Opdracht interview met een leraar
  • Deelname aan de werksessies 'klashouden' en vervolgopdracht
  • Opdracht 'afsluitende zelfevaluatie beroepsverkenning'

De afstandsstudent vervult volgende opdrachten (opdrachtomschrijvingen: zie Toledo):

  • Opdracht onderwijsactua (deelname besloten facebookgroep) 
  • Opdracht individuele bijles
  • Opdracht bronnenonderzoek
  • Opdracht interview met een leraar
  • Deelname aan het monitoraat 'klashouden' en vervolgopdracht
  • Opdracht 'afsluitende zelfevaluatie beroepsverkenning'

Bepaling eindcijfer: De student slaagt voor het OPO wanneer de student slaagt voor alle opdrachten. De student laadt zijn opdrachten op via Toledo.

Een opdracht die te laat wordt ingediend, wordt als niet-ingeleverd beschouwd en als NA beoordeeld.

Er wordt een NG gegeven voor het opleidingsonderdeel wanneer de student niet aan alle evaluatieactiviteiten heeft deelgenomen.

Als een student aan geen enkele evaluatieactiviteit deelneemt, leidt dit tot 'niet afgelegd' of NA.

Hier gelden dezelfde modaliteiten als in de eerste zittijd. De student laadt tegen 20 augustus alle opdrachten op.