CH2-1b Reactiemechanismen (B-ODISEE-JPOX02)

Doelstellingen
Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken: CH2-1b Reactiemechanismen (niveau: doorgroei)
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) (Chemie) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in afstandsonderwijs (Sint-Niklaas) (Chemie) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak - 2de diploma (Sint-Niklaas) (Chemie) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. CH2-1b Reactiemechanismen (B-ODISEE-JLO202)




Inhoud
In dit opleidingsonderdeel wordt:
- een overzicht en verklaring van de chemische eigenschappen van een aantal organische verbindingen besproken en verklaard. De focus ligt op alkanen, alkenen, alkynen, halogeenalkanen, alcoholen, aminen, ethers, aldehyden en ketonen, carbonzuren en benzeen(derivaten).
- een beknopt overzicht gegeven van de verschillende reacties tussen deze organische verbindingen met aandacht voor een aantal algemene en specifieke reactiemechanismen in de organische chemie. Begrippen zoals elektrofiel, nucleofiel, radicaal, hetero- en homolytisch, substitutie, additie, eliminatie, condensatie, .... komen aan bod
- strategieën aangeleerd voor het opstellen van een syntheseweg voor relatief eenvoudige organische verbindingen.
- Verschillende practica en oefeningen ter ondersteuning en verduidelijking van de leerinhoud met bijhouden van een practicumschrift.
- Verplicht zelfstandig werk: zie beschrijving leeractiviteit in de cursuswijzer.
Toelichting onderwijstaal
Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.
Toelichting werkvorm
We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van hybride leren en daarbinnen blended leren: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waar zinvol (synchroon of asynchroon).
Beschrijving leeractiviteiten:
- Hoorcolleges met behulp van allerlei didactisch materiaal
- Practicum: gebruik van moleculemodellen, experimenteel laboratoriumwerk, ...
- Verplicht zelfstandig werk: de opdrachten worden opgesomd en verduidelijkt in de cursuswijzer.
Hoger Afstandsonderwijs (HAO)
Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen. HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching).
Evaluatieactiviteiten
CH2-1b Reactiemechanismen (B-ODISEE-JVOX02)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Bij een lockdown of verstrengde maatregelen kan de opleiding beslissen het opleidingsonderdeel digitaal vanop afstand te evalueren in plaats van on campus.
Bepaling eindcijfer:
- schriftelijk examen (80%)
- Evaluatie van de opdrachten en de experimenteervaardigheden (20%)
Het eindcijfer wordt berekend aan de hand van een gewogen gemiddelde zonder correctiefactor.
Bij het ontbreken van een of meerdere opdrachten en/of evaluaties, wordt het resultaat bepaald als een gemiddelde van alle ingediende opdrachten en/of evaluaties met een maximum van 7/20.
Als een student aan geen enkele evaluatieactiviteit deelneemt, leidt dit tot 'niet afgelegd' of NA.
De student moet alle opdrachten ingediend hebben en aan alle evaluatieactiviteiten hebben deelgenomen om te kunnen slagen.
Toelichting bij herkansen
Hier gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd.