CH2-1a Organische stofklassen (B-ODISEE-JPOX01)

Doelstellingen
Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken: CH2-1a Organische stofklassen (niveau: doorgroei)
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) (Chemie) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in afstandsonderwijs (Sint-Niklaas) (Chemie) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak - 2de diploma (Sint-Niklaas) (Chemie) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. CH2-1a Organische stofklassen (B-ODISEE-JLO201)




Inhoud
- In dit opleidingsonderdeel wordt een studie gemaakt van de structuur, naamgeving, fysische en chemische eigenschappen van de organische stofklassen en hun derivaten. Er wordt ingegaan op de veelzijdigheid van het koolstofatoom ter verklaring van de enorme diversiteit van organische verbindingen en inzicht verworven in de IUPAC-regels voor naamgeving zodat moleculen kunnen benoemd worden en van een gegeven naam een structuur kan getekend worden (met verschillende notaties en formules). De oplosbaarheid en aggregatietoestand van organische stoffen wordt onderzocht en verklaard en ook het begrip isomerie met verschillende systemen voor naamgeving komt aan bod. Verder wordt het voorkomen in de natuur en toepassingen in onze maatschappij van organische stoffen bestudeerd.
- Verschillende practica en oefeningen ter ondersteuning en verduidelijking van de leerinhoud met bijhouden van een practicumschrift.
- Verplicht zelfstandig werk: zie beschrijving leeractiviteit in de cursuswijzer.
Toelichting onderwijstaal
Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.
Toelichting werkvorm
We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van hybride leren en daarbinnen blended leren: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waar zinvol (synchroon of asynchroon).
Beschrijving leeractiviteiten:
- Hoorcolleges met behulp van allerlei didactisch materiaal
- Practicum: determineren, gebruik van moleculemodellen, experimenteel laboratoriumwerk, ...
- Verplicht zelfstandig werk: de opdrachten worden opgesomd en verduidelijkt in de cursuswijzer.
Hoger Afstandsonderwijs (HAO)
Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen. HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching).
Evaluatieactiviteiten
CH2-1a Organische stofklassen (B-ODISEE-JVOX01)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Bij een lockdown of verstrengde maatregelen kan de opleiding beslissen het opleidingsonderdeel digitaal vanop afstand te evalueren in plaats van on campus.
Bepaling eindcijfer:
- Een schriftelijk gesloten boek examen (80 %).
- Evaluatie van het verplicht zelfstandig werk (opdrachten) en de experimenteervaardigheid (20%).
Het eindcijfer wordt berekend aan de hand van een gewogen gemiddelde zonder correctiefactor.
Bij het ontbreken van een of meerdere opdrachten en/of evaluaties, wordt het resultaat bepaald als een gemiddelde van alle ingediende opdrachten en/of evaluaties met een maximum van 7/20.
Als een student aan geen enkele evaluatieactiviteit deelneemt, leidt dit tot 'niet afgelegd' of NA.
De student moet alle opdrachten ingediend hebben en aan alle evaluatieactiviteiten hebben deelgenomen om te kunnen slagen.
Toelichting bij herkansen
Hier gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd.