CH1-1b Chemisch rekenen - Anorganische stofklassen (B-ODISEE-JPOW27)
Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=8304&OPLID=250
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) (Chemie) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in afstandsonderwijs (Sint-Niklaas) (Chemie) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak - 2de diploma (Sint-Niklaas) (Chemie) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. CH1-1b Chemisch rekenen - Anorganische stofklassen (B-ODISEE-JLOW42)
Inhoud
Inhouden
- Overzicht en eigenschappen van de anorganische stofklassen: oxiden, zuren, basen en zouten
- Definitie en kort overzicht van chemische reacties
- Stoichiometrie: maken van oplossingen en verdunningen, berekenen van hoeveelheden en concentraties bij chemische reacties, omzetten van verschillende concentratie eenheden
Practica
- Verschillende practica ter ondersteuning en verduidelijking van de leerinhoud met bijhouden van een practicumschrift.
Opdrachten
- Voorbeeldoefeningen verzamelen met oplossingssleutel
- Materiaal ontwikkelen om inhouden in te oefenen
Toelichting onderwijstaal
Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.
Toelichting werkvorm
Digitaal leren - Interactievormen - Labo - Oefeningen/opdrachten
We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van hybride leren en daarbinnen blended leren: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waarbij afstandsonderwijs synchroon of asynchroon kan zijn.kan zijn.
- Beschrijving leeractiviteiten
- Hoorcolleges met behulp van dia’s, transparanten, cd-rom, internet, modellen, video, dvd, demonstratieproeven …
- Teksten in handboeken kritisch verwerken
- Opzoekingen verrichten in de bibliotheek en op het internet
- Oefeningen maken
- Theorie didactiek toepassen op casussen
- Experimimentele onderzoeksopdrachten uitvoeren volgens de wetenschappelijke methode
- Semesteropdrachten beschreven in studiewijzer.
Hoger Afstandsonderwijs (HAO)
Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen en practica uit te voeren. HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching).
Evaluatieactiviteiten
CH1-1b Chemisch rekenen - Anorganische stofklassen (B-ODISEE-JVOW27)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Bij een lockdown of verstrengde maatregelen kan de opleiding beslissen het opleidingsonderdeel digitaal vanop afstand te evalueren in plaats van on campus.
Bepaling eindcijfer:
- Onderdeel 1: EXAMEN (80%)
- Theorie
- Oefeningen
- Didactiek
- Onderdeel 2: PERMANENTE EVALUATIE (20%)
Voorbeeldoefeningen verzamelen met oplossingssleutel
Materiaal ontwikkelen om inhouden in te oefenen
Bij het ontbreken van een of meerdere opdrachten en/of evaluaties, wordt het resultaat bepaald als een gemiddelde van alle ingediende opdrachten en/of evaluaties met een maximum van 7/20.
Als een student aan geen enkele evaluatieactiviteit deelneemt, leidt dit tot 'niet-afgelegd' of NA.
Om te kunnen slagen voor het OPO moet de student alle opdrachten hebben ingediend en zowel op het examen als op de permanente evaluatie slagen. Is dat niet het geval, dan wordt er het niet tolereerbare cijfer van 7/20 gegeven voor het opleidingsonderdeel en de student herneemt het deel / de delen waarvoor een tekort werd behaald.
Clustertolerantie
Maximum 6 SP van de 36 SP van het onderwijsvak over de drie opleidingsfases zijn tolereerbaar.
Toelichting bij herkansen
Ja.
Hier gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd.