CH1-1b Chemisch rekenen - Anorganische stofklassen (B-ODISEE-JPOW27)

3 studiepuntenNederlands22 urenEerste semesterEerste semester
Robberecht Bram (coördinator) |  Robberecht Bram
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

De algemene toelatingsvoorwaarden  zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. CH1-1b Chemisch rekenen - Anorganische stofklassen (B-ODISEE-JLOW42)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht22 urenEerste semesterEerste semester
Robberecht Bram
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

Inhouden

  • Overzicht en eigenschappen van de anorganische stofklassen: oxiden, zuren, basen en zouten
  • Definitie en kort overzicht van chemische reacties
  • Stoichiometrie: maken van oplossingen en verdunningen, berekenen van hoeveelheden en concentraties bij chemische reacties, omzetten van verschillende concentratie eenheden

Practica

  • Verschillende practica ter ondersteuning en verduidelijking van de leerinhoud met bijhouden van een practicumschrift.

Opdrachten

  • Voorbeeldoefeningen verzamelen met oplossingssleutel
  • Materiaal ontwikkelen om inhouden in te oefenen

 

Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.

Digitaal leren - Interactievormen - Labo - Oefeningen/opdrachten

We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van hybride leren en daarbinnen blended leren: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waarbij afstandsonderwijs synchroon of asynchroon kan zijn.kan zijn.

  • Beschrijving leeractiviteiten
    • Hoorcolleges met behulp van dia’s, transparanten, cd-rom, internet, modellen, video, dvd, demonstratieproeven …
    • Teksten in handboeken kritisch verwerken
    • Opzoekingen verrichten in de bibliotheek en op het internet
    • Oefeningen maken
    • Theorie didactiek toepassen op casussen
    • Experimimentele onderzoeksopdrachten uitvoeren volgens de wetenschappelijke methode
    • Semesteropdrachten beschreven in studiewijzer.

Hoger Afstandsonderwijs (HAO)

Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen en practica uit te voeren. HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching).

Evaluatieactiviteiten

CH1-1b Chemisch rekenen - Anorganische stofklassen (B-ODISEE-JVOW27)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Verslag
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Rekenmachine

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Bij een lockdown of verstrengde maatregelen kan de opleiding beslissen het opleidingsonderdeel digitaal vanop afstand te evalueren in plaats van on campus.

Bepaling eindcijfer:

  • Onderdeel 1: EXAMEN (80%)
    • Theorie
    • Oefeningen
    • Didactiek
  • Onderdeel 2: PERMANENTE EVALUATIE (20%)
    • Voorbeeldoefeningen verzamelen met oplossingssleutel

    • Materiaal ontwikkelen om inhouden in te oefenen

Bij het ontbreken van een of meerdere opdrachten en/of evaluaties, wordt het resultaat bepaald als een gemiddelde van alle ingediende opdrachten en/of evaluaties met een maximum van 7/20. 

Als een student aan geen enkele evaluatieactiviteit deelneemt, leidt dit tot 'niet-afgelegd' of NA.

Om te kunnen slagen voor het OPO moet de student alle opdrachten hebben ingediend en zowel op het examen als op de permanente evaluatie slagen. Is dat niet het geval, dan wordt er het niet tolereerbare cijfer van 7/20 gegeven voor het opleidingsonderdeel en de student herneemt het deel / de delen waarvoor een tekort werd behaald.

Clustertolerantie

Maximum 6 SP van de 36 SP van het onderwijsvak over de drie opleidingsfases zijn tolereerbaar.

 

 

Ja.

Hier gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd.