CH1-1a Eigenschappen stoffen (B-ODISEE-JPOW26)

3 studiepuntenNederlands22 urenEerste semesterEerste semester
Robberecht Bram (coördinator) |  Robberecht Bram
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken: CH1-1a Eigenschappen stoffen (niveau: basis).

De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. CH1-1a Eigenschappen stoffen (B-ODISEE-JLOW41)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht22 urenEerste semesterEerste semester
Robberecht Bram
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

Inhouden

  • Kort overzicht van de geschiedenis van de chemie en het wetenschappelijk denken
  • Bouw van de materie: zuivere stoffen, mengsels, scheidingsmethoden, bouw van het atoom en atoommodellen, het PSE, intermoleculeire krachten en bindingen, stofklassen

Practica

  • Verschillende practica ter ondersteuning en verduidelijking van de leerinhoud met bijhouden van een practicumschrift.

Opdrachten

  • Verschillende opdrachten ter ondersteuning en verduidelijking van de leerinhoud.

 

Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.

Digitaal leren - Interactievormen - Labo - Oefeningen/opdrachten

We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van hybride leren en daarbinnen blended leren: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waar zinvol (synchroon of asynchroon)

Hoger Afstandsonderwijs (HAO)
Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen en practica uit te voeren. HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching).

Evaluatieactiviteiten

CH1-1a Eigenschappen stoffen (B-ODISEE-JVOW26)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Rekenmachine

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Bij een lockdown of verstrengde maatregelen kan de opleiding beslissen het opleidingsonderdeel digitaal vanop afstand te evalueren in plaats van on campus.

Bepaling eindcijfer:

  • Onderdeel 1: EXAMEN 80%
    • Theorie
    • Oefeningen
  • Onderdeel 2: OPDRACHTEN (20%)
    • Ter ondersteuning en verduidelijking van de leerinhoud.

De student moet alle opdrachten ingediend hebben en aan alle evaluatieactiviteiten hebben deelgenomen om te kunnen slagen.

Bij het ontbreken van een of meerdere opdrachten en/of evaluaties, wordt het resultaat bepaald als een gemiddelde van alle ingediende opdrachten en/of evaluaties met een maximum van 7/20. 

Als een student aan geen enkele evaluatieactiviteit deelneemt, leidt dit tot 'niet afgelegd' of NA. 

Ja.

Hier gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd.