BI1-2 Energiedoorstroming in de natuur (B-ODISEE-JPOW16)

3 studiepuntenNederlands27 urenTweede semesterTweede semester
Temmerman Wim (coördinator) |  Temmerman Wim
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken: BI1-2 Energiedoorstroming in de natuur (niveau: basis)

De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling. 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. BI1-2 Energiedoorstroming in de natuur (B-ODISEE-JLOW36)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht27 urenTweede semesterTweede semester
Temmerman Wim
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

Inleiding in de biochemie, fysiologie en ecologie
- Energiedoorstroming in ecosystemen met aandacht voor water- koolstof,- stikstof- en zwavelkringloop, (voedsel)relaties tussen organismen onderling. 
- Studie van anabolische processen in de natuur (fotosynthese, chemosynthese, eiwitsynthese).
- Studie van katabolische processen in de natuur (suikermetabolisme, fermentatie, vetmetabolisme, eiwitmetabolisme), met specifieke aandacht voor hun belang in inergievoorziening en hun onderlinge verbanden.
- Afbraakprocessen in de natuur (met bijzondere aandacht voor de systematiek, fysiologie en biochemie van prokaryoten en fungi.

- Practica die de lessen begeleiden met bijhouden van een practicumschrift. 

- Verplichte excursie (studenten HAO sluiten bij voorkeur aan bij DAG voor de excursies. Indien niet mogelijk maken zij de excursies zelfstandig).

Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.

We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van hybride leren en daarbinnen blended leren: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waar zinvol (synchroon of asynchroon).

Beschrijving leeractiviteiten
- hoorcolleges met behulp van allerlei didactisch materiaal.
- practicum: determineren, microscopie, experimenteel laboratoriumwerk, ...

Verplicht persoonlijk werk: de opdrachten worden opgesomd en verduidelijkt in de cursuswijzer.

Hoger Afstandsonderwijs (HAO)
Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen. HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching).

Evaluatieactiviteiten

BI1-2 Energiedoorstroming in de natuur (B-ODISEE-JVOW16)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Bij een lockdown of verstrengde maatregelen kan de opleiding beslissen het opleidingsonderdeel digitaal vanop afstand te evalueren in plaats van on campus.

Bepaling eindcijfer:

- Schriftelijk gesloten boek examen: 80%

- Evaluatie van het verplicht persoonlijk werk en de experimenteervaardigheid met een mondelinge toelichting: 20%

Het eindcijfer wordt berekend aan de hand van een gewogen gemiddelde zonder correctiefactor.

Bij het ontbreken van een of meerdere opdrachten en/of evaluaties, wordt het resultaat bepaald als een gemiddelde van alle ingediende opdrachten en/of evaluaties met een maximum van 7/20.

Als een student aan geen enkele evaluatieactiviteit deelneemt, leidt dit tot 'niet afgelegd' of NA.

De student moet alle opdrachten ingediend hebben en aan alle evaluatieactiviteiten hebben deelgenomen om te kunnen slagen.

 

Hier gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd.