STEM3 Duurzaamheid (B-ODISEE-JPOW14)

3 studiepuntenNederlands9 urenBeide semestersBeide semesters
Van Acker Jan (coördinator) |  Balck Christel |  Temmerman Wim |  Van Acker Jan
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken: STEM 3 Duurzaamheid (niveau: gevorderd).

 

 

 


 

De algemene toelatingsvoorwaarden  zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. STEM3 Duurzaamheid (B-ODISEE-JLOW23)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College9 urenBeide semestersBeide semesters
Balck Christel |  Temmerman Wim |  Van Acker Jan
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

Leerplan

De ongelijke regionale druk op de draagkracht van de aarde- uitputting van grondstoffen.

Duurzaam versus niet-duurzaam.

Menselijke  activiteiten overschrijden bepaalde planetaire grenzen.

Het versterkte broeikaseffect en de feedbackmechanismen.

De transitie naar een duurzame wereld.

De duurzame ontwikkelingsdoelen van de VN.

De rol van de technologie in de transitie naar een duurzame wereld.

Basis

Milieu-uitputting - milieuverontreiniging - milieuaantasting.

De milieucompartimenten (lucht, water en bodem).

Indeling van de milieuproblemen.

Milieurelevante maatschappelijke ontwikkelingen : demografische en economische processen.

Mondiale milieuproblemen:  de klimaatverandering en -verstoring, ozonafbraak in de stratosfeer.

Continentale milieuproblemen:  toename van ozon op leefniveau (troposfeer);  verzuring;  radioactieve verontreiniging.

Fluviale en regionale milieuproblemen:  vermesting van bodem, (grond)water en rivieren;  vergiftiging van bodem, (grond)water en rivieren;  vervuiling door materialen en afval.

De natuurherstelwet van de E.U.

 

Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.

Begeleide zelfstudie - Oefeningen/opdrachten - Samenwerkend leren/Collaboratief leren

Werkvorm

We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van hybride leren en daarbinnen blended leren: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waar zinvol (synchroon of asynchroon).

Hoorcolleges
Elk hoofdstuk uit de syllabus wordt in de les met behulp van presentaties,beeldmateriaal en zo actueel mogelijk omschreven.

De oorzaken van de milieuproblemen worden wetenschappelijk onderbouwd, de gevolgen voor de menselijke gezondheid en biodiversiteit worden beschreven.

De excursies
De cursus wordt verdiept tijdens een excursie naar een duurzame woonbuurt of een bezoek aan een milieu-instantie zoals bijvoorbeeld een waterzuiveringsstation.

Hoger afstandsonderwijs (HAO)

Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen. HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching).

Evaluatieactiviteiten

STEM3 Duurzaamheid (B-ODISEE-JVOW14)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Verslag, Procesevaluatie
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Bij een lockdown of verstrengde maatregelen kan de opleiding beslissen het opleidingsonderdeel digitaal vanop afstand te evalueren in plaats van on campus.

Bepaling eindcijfer

Het eindcijfer wordt berekend aan de hand van een gewogen gemiddelde zonder correctiefactor.

Als een student aan geen enkele evaluatieactiviteit deelneemt, leidt dit tot 'niet-afgelegd' of NA.

Bij het ontbreken van een of meerdere opdrachten en/of evaluaties, wordt het resultaat bepaald als een gemiddelde van alle ingediende opdrachten en/of evaluaties met een maximum van 7/20.


Evaluatiekenmerken

DAG-studenten

70 % gesloten boek examen
30% opdrachten thuis en on campus 

HAO-studenten

70% gesloten boek examen en 30% opdrachten thuis

 



 

 

Hier gelden dezelfde modaliteiten als in de eerste zittijd.