STEM3 Duurzaamheid (B-ODISEE-JPOW14)

Doelstellingen
Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken: STEM 3 Duurzaamheid (niveau: gevorderd).
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in afstandsonderwijs (Sint-Niklaas) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak - 2de diploma (Sint-Niklaas) (Aardrijkskunde) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak - 2de diploma (Sint-Niklaas) (Biologie) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. STEM3 Duurzaamheid (B-ODISEE-JLOW23)




Inhoud
Leerplan
De ongelijke regionale druk op de draagkracht van de aarde- uitputting van grondstoffen.
Duurzaam versus niet-duurzaam.
Menselijke activiteiten overschrijden bepaalde planetaire grenzen.
Het versterkte broeikaseffect en de feedbackmechanismen.
De transitie naar een duurzame wereld.
De duurzame ontwikkelingsdoelen van de VN.
De rol van de technologie in de transitie naar een duurzame wereld.
Basis
Milieu-uitputting - milieuverontreiniging - milieuaantasting.
De milieucompartimenten (lucht, water en bodem).
Indeling van de milieuproblemen.
Milieurelevante maatschappelijke ontwikkelingen : demografische en economische processen.
Mondiale milieuproblemen: de klimaatverandering en -verstoring, ozonafbraak in de stratosfeer.
Continentale milieuproblemen: toename van ozon op leefniveau (troposfeer); verzuring; radioactieve verontreiniging.
Fluviale en regionale milieuproblemen: vermesting van bodem, (grond)water en rivieren; vergiftiging van bodem, (grond)water en rivieren; vervuiling door materialen en afval.
De natuurherstelwet van de E.U.
Toelichting onderwijstaal
Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.
Toelichting werkvorm
Begeleide zelfstudie - Oefeningen/opdrachten - Samenwerkend leren/Collaboratief leren
Werkvorm
We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van hybride leren en daarbinnen blended leren: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waar zinvol (synchroon of asynchroon).
Hoorcolleges
Elk hoofdstuk uit de syllabus wordt in de les met behulp van presentaties,beeldmateriaal en zo actueel mogelijk omschreven.
De oorzaken van de milieuproblemen worden wetenschappelijk onderbouwd, de gevolgen voor de menselijke gezondheid en biodiversiteit worden beschreven.
De excursies
De cursus wordt verdiept tijdens een excursie naar een duurzame woonbuurt of een bezoek aan een milieu-instantie zoals bijvoorbeeld een waterzuiveringsstation.
Hoger afstandsonderwijs (HAO)
Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen. HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching).
Evaluatieactiviteiten
STEM3 Duurzaamheid (B-ODISEE-JVOW14)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Bij een lockdown of verstrengde maatregelen kan de opleiding beslissen het opleidingsonderdeel digitaal vanop afstand te evalueren in plaats van on campus.
Bepaling eindcijfer
Het eindcijfer wordt berekend aan de hand van een gewogen gemiddelde zonder correctiefactor.
Als een student aan geen enkele evaluatieactiviteit deelneemt, leidt dit tot 'niet-afgelegd' of NA.
Bij het ontbreken van een of meerdere opdrachten en/of evaluaties, wordt het resultaat bepaald als een gemiddelde van alle ingediende opdrachten en/of evaluaties met een maximum van 7/20.
Evaluatiekenmerken
DAG-studenten
70 % gesloten boek examen
30% opdrachten thuis en on campus
HAO-studenten
70% gesloten boek examen en 30% opdrachten thuis
Toelichting bij herkansen
Hier gelden dezelfde modaliteiten als in de eerste zittijd.