AA2-2a Landbouw - Industrie (B-ODISEE-JPOW12)

Doelstellingen
Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken: AA 2-2a Landbouw-Industrie (niveau: doorgroei).
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) (Aardrijkskunde) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) (Biologie) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) (Fysica) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in afstandsonderwijs (Sint-Niklaas) (Aardrijkskunde) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in afstandsonderwijs (Sint-Niklaas) (Biologie) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in afstandsonderwijs (Sint-Niklaas) (Fysica) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak - 2de diploma (Sint-Niklaas) (Aardrijkskunde) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. AA2-2a Landbouw - Industrie (B-ODISEE-JLOW20)




Inhoud
Leerplan
Economische evoluties hebben een grote ruimtelijke impact en zetten het systeem aarde onder druk.
Landbouwlandschappen & industrielandschappen in de wereld.
Netwerken en handelsstromen in de wereld - globalisering - transitie naar een duurzame wereld.
Methodologische achtergrond bij de thema's landbouw & industrie.
Basis en theorie
Landbouwgeografie : landbouwlandschappen in België en Europa, landbouw in de wereld
Industriële geografie : economisch-geografische aspecten van industrie, industrielandschappen in België en Europa, industrie in de wereld, ijzer- en staalindustrie
Uitdieping
Landbouwbeleid in Vlaanderen en Europa - de mestproblematiek - economische globalisering en industrie - het industriesysteem.
Excursie naar een landbouwbedrijf in de eigen omgeving: onder begeleiding of zelfstandig.
Toelichting onderwijstaal
Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.
Toelichting werkvorm
Begeleide zelfstudie - Oefeningen/opdrachten - Samenwerkend leren/Collaboratief leren
We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van hybride leren en daarbinnen blended leren: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waar zinvol (synchroon of asynchroon).
Hoger afstandsonderwijs (HAO)
Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen.
HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching).
Evaluatieactiviteiten
AA2-2a Landbouw - Industrie (B-ODISEE-JVOW12)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Bij een lockdown of verstrengde maatregelen is het mogelijk dat er digitaal vanop afstand geëvalueerd wordt in plaats van on campus.
Bepaling eindcijfer
Het eindcijfer wordt berekend aan de hand van een gewogen gemiddelde zonder correctiefactor.
Als een student aan geen enkele evaluatieactiviteit deelneemt, leidt dit tot 'niet-afgelegd' of NA.
Bij het ontbreken van één of meerdere opdrachten en/of evaluaties, wordt het resultaat bepaald als een gemiddelde van alle ingediende opdrachten en/of evaluaties met een maximum van 7/20.
Evaluatiekenmerken
80 % gesloten boek examen (mondeling)
20% opdrachten thuis en op de campus (permanente evaluatie, excursieverslagen, ...)
Toelichting bij herkansen
Hier gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd.