AA2-2b Weer - Klimaat (B-ODISEE-JPOW11)

3 studiepuntenNederlands20 urenTweede semesterTweede semester
Van Acker Jan (coördinator) |  Van Acker Jan
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken: AA 2-2b Weer-Klimaat (niveau: doorgroei).


 

De algemene toelatingsvoorwaarden  zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. AA2-2b Weer - Klimaat (B-ODISEE-JLOW19)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht20 urenTweede semesterTweede semester
Van Acker Jan
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

Leerplan

Het weer - het klimaat - klimaatzones - natuurlijke vegetaties - klimaatverandering - extreem weer

Basis

Samenstelling en opbouw van de atmosfeer - stralingsbalans op aarde - algemene luchtcirculatie op aarde - luchtvochtigheid en neerslag - weerkaarten en het weerbericht - natuurlijke plantengroei en vegetaties

Uitdieping 

Klimaatclassificatie van Köppen

 

Actieve kennis van het Nederlands.

Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.

Digitaal leren - Oefeningen/opdrachten

We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van hybride leren en daarbinnen blended leren: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waar zinvol (synchroon of asynchroon). 

Werkvormen

- Hoorcollege : theorie, vragen en opgaven
- Werkcollege : groepsopdrachten, ICT-opdracht
- Excursie naar de Nationale Plantentuin van Meise : kennismaking met de biomen in de wereld

Hoger afstandsonderwijs (HAO)

Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen.

HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching).

Evaluatieactiviteiten

AA2-2b Weer - Klimaat (B-ODISEE-JVOW11)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Gesloten vragen, Open vragen
Leermateriaal : Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Bij een lockdown of verstrengde maatregelen is het mogelijk dat er digitaal vanop afstand geëvalueerd wordt in plaats van on campus.

Bepaling eindcijfer

Het eindcijfer wordt berekend aan de hand van een gewogen gemiddelde zonder correctiefactor.

Als een student aan geen enkele evaluatieactiviteit deelneemt, leidt dit tot 'niet-afgelegd' of NA.

Bij het ontbreken van één of meerdere opdrachten en/of evaluaties, wordt het resultaat bepaald als een gemiddelde van alle ingediende opdrachten/evaluaties met een maximum van 7/20. 

Evaluatiekenmerken

Schriftelijk gesloten boek examen: 80%
Permanente evaluatie + opdrachten: 20%

 

Hier gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd.