AA2-2b Weer - Klimaat (B-ODISEE-JPOW11)

Doelstellingen
Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken: AA 2-2b Weer-Klimaat (niveau: doorgroei).
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) (Aardrijkskunde) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) (Biologie) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) (Fysica) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in afstandsonderwijs (Sint-Niklaas) (Aardrijkskunde) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in afstandsonderwijs (Sint-Niklaas) (Biologie) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in afstandsonderwijs (Sint-Niklaas) (Fysica) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak - 2de diploma (Sint-Niklaas) (Aardrijkskunde) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. AA2-2b Weer - Klimaat (B-ODISEE-JLOW19)




Inhoud
Leerplan
Het weer - het klimaat - klimaatzones - natuurlijke vegetaties - klimaatverandering - extreem weer
Basis
Samenstelling en opbouw van de atmosfeer - stralingsbalans op aarde - algemene luchtcirculatie op aarde - luchtvochtigheid en neerslag - weerkaarten en het weerbericht - natuurlijke plantengroei en vegetaties
Uitdieping
Klimaatclassificatie van Köppen
Toelichting onderwijstaal
Actieve kennis van het Nederlands.
Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.
Toelichting werkvorm
Digitaal leren - Oefeningen/opdrachten
We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van hybride leren en daarbinnen blended leren: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waar zinvol (synchroon of asynchroon).
Werkvormen
- Hoorcollege : theorie, vragen en opgaven
- Werkcollege : groepsopdrachten, ICT-opdracht
- Excursie naar de Nationale Plantentuin van Meise : kennismaking met de biomen in de wereld
Hoger afstandsonderwijs (HAO)
Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen.
HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching).
Evaluatieactiviteiten
AA2-2b Weer - Klimaat (B-ODISEE-JVOW11)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Bij een lockdown of verstrengde maatregelen is het mogelijk dat er digitaal vanop afstand geëvalueerd wordt in plaats van on campus.
Bepaling eindcijfer
Het eindcijfer wordt berekend aan de hand van een gewogen gemiddelde zonder correctiefactor.
Als een student aan geen enkele evaluatieactiviteit deelneemt, leidt dit tot 'niet-afgelegd' of NA.
Bij het ontbreken van één of meerdere opdrachten en/of evaluaties, wordt het resultaat bepaald als een gemiddelde van alle ingediende opdrachten/evaluaties met een maximum van 7/20.
Evaluatiekenmerken
Schriftelijk gesloten boek examen: 80%
Permanente evaluatie + opdrachten: 20%
Toelichting bij herkansen
Hier gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd.