AA1-2b Bevolking (B-ODISEE-JPOW10)

Doelstellingen
Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken: AA 1-2b Bevolking (niveau: basis).
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) (Aardrijkskunde) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) (Biologie) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) (Fysica) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in afstandsonderwijs (Sint-Niklaas) (Aardrijkskunde) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in afstandsonderwijs (Sint-Niklaas) (Biologie) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in afstandsonderwijs (Sint-Niklaas) (Fysica) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak - 2de diploma (Sint-Niklaas) (Aardrijkskunde) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. AA1-2b Bevolking (B-ODISEE-JLOW17)




Inhoud
Leerplan
Demografische evoluties zetten het systeem aarde onder druk.
Demografische evoluties hebben een grote ruimtelijke impact.
Het demografisch transitiemodel.
Basis
Bevolkingsgeografie
- Bronnen en kaartvoorstelling
- Spreiding van de bevolking
- Evolutie van de bevolking
- Geboortenoverschot
- Migraties
- Leeftijdsopbouw
- Ecologische voetafdruk en draagkracht van de aarde
- Wereldvoedselproblematiek
Uitdieping
Parate kaartkennis van België en Europa : oro-hydrografie, steden, landen, geografische streken
Parate kennis van de wereld : miljoenensteden
Toelichting onderwijstaal
Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.
Toelichting werkvorm
Digitaal leren - Oefeningen/opdrachten
Werkvormen
We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van hybride leren en daarbinnen blended leren: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waar zinvol (synchroon of asynchroon).
Hoger afstandsonderwijs (HAO)
Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen.
HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching).
Evaluatieactiviteiten
AA1-2b Bevolking (B-ODISEE-JVOW10)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Bij een lockdown of verstrengde maatregelen is het mogelijk dat er digitaal vanop afstand geëvalueerd wordt in plaats van on campus.
Bepaling eindcijfer
Het eindcijfer wordt berekend aan de hand van een gewogen gemiddelde zonder correctiefactor.
Voor het onderdeel parate kaartkennis geldt wel een cesuur van 70%.
Als een student aan geen enkele evaluatieactiviteit deelneemt, leidt dit tot 'niet-afgelegd' of NA.
Bij het ontbreken van één of meerdere opdrachten/evaluaties, wordt het resultaat bepaald als een gemiddelde van alle ingediende opdrachten en/of evaluaties met een maximum van 7/20.
Evaluatiekenmerken
80 % gesloten boek examen (schriftelijk)
20% opdrachten thuis en op de campus (permanente evaluatie, excursieverslagen, ...)
Toelichting bij herkansen
Hier gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd.