Stage specifieke doelgroep 1 (B-ODISEE-JPO510)

3 studiepuntenNederlands21 urenEerste semesterEerste semester
Roels Nathalie (coördinator) |  Roels Nathalie |  Van Sande Nicole
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

Onderwijskundig ontwerpen, realiseren en evalueren

  • Ik wend de diversiteit van de groep aan als leer- en ontwikkelkans: Stage specifieke doelgroep 1. (niveau: basis)
  • Ik geef diversiteitresponsief les: Stage specifieke doelgroep 1. (niveau: basis)
  • Ik integreer de meerwaarde van de buurt en de wereld als leerkans: Stage specifieke doelgroep 1. (niveau: basis)

Samenwerken en communiceren

  • Ik pas zelfstandig de schriftelijke en mondelinge communicatie aan aan de diversiteit van mijn doelpubliek (lerenden, ouders, partners,…): Stage specifieke doelgroep 1. (niveau: basis)
  • Ik toon aan dat ik verbindend kan communiceren: Stage specifieke doelgroep 1. (niveau: basis)
  • Ik werk samen met collega’s en externe partners om het leerproces van de lerenden te optimaliseren: Stage specifieke doelgroep 1. (niveau: basis)
  • Ik werk samen en ga in gesprek met het onderwijsteam om het pedagogisch project van de school samen te realiseren: Stage specifieke doelgroep 1. (niveau: basis)

 

De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.  

 

De dagstudent die een vak met andere evaluatiemodaliteit (permanente evaluatie) wil opnemen in zijn individueel studieprogramma, moet de lessen ook effectief kunnen bijwonen. Om hiervan af te wijken is een gesprek tussen student en docent noodzakelijk. 

 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Stage specifieke doelgroep 1 (B-ODISEE-JLOW09)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Stage21 urenEerste semesterEerste semester
Roels Nathalie |  Van Sande Nicole
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

  • Kennismaking met OKAN
  • Inleving in doelgroep
  • Taalgericht werken
  • Kennismaking met projectwerk
  • Leren samenwerken als voorbereiding op het functioneren in een leerkrachtenteam 

 

 

Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.

DAG-studenten: leergesprekken, observatie en participatie in het werkveld, groepswerk, stage met verplichte aanwezigheid tijdens werksessies (permanente evaluatie)

We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van hybride leren en daarbinnen blended leren: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waar zinvol (synchroon of asynchroon). 

Hoger Afstandsonderwijs (HAO)  
Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen. HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching). 

 

Evaluatieactiviteiten

Stage specifieke doelgroep 1 (B-ODISEE-JVO510)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Self assessment/Peer assessment, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Bij een lockdown of verstrengde maatregelen kan de opleiding beslissen het opleidingsonderdeel digitaal vanop afstand te evalueren in plaats van on campus. 

Individuele en groepsevaluatie (project in de school + taaldorp). Aanwezigheid tijdens de werksessies en voorbereidende momenten is verplicht. De student moet zowel voor de individuele als de groepsevaluatie geslaagd zijn om te slagen voor het opleidingsonderdeel. 

Bepaling eindcijfer: Het eindcijfer wordt bepaald aan de hand van de criteria op het evaluatieformulier (zie Toledo). De student moet zowel geslaagd zijn voor de groepsevaluatie als voor de individuele evaluatie. Als de student voor één van de deelevaluaties niet slaagt, kan het eindcijfer niet hoger zijn dan 9/20.  

Bij het ontbreken van een of meerdere opdrachten en/of evaluaties, wordt het resultaat bepaald als een gemiddelde van alle ingediende opdrachten en/of evaluaties met een maximum van 7/20.  

Als een student aan één van de evaluatieactiviteiten niet deelneemt, leidt dit tot 'niet-afgelegd' of NA. 

Afhankelijk van de redenen van het niet slagen wordt de tweede examenkans besproken. De student kan bepaalde opdrachten nog indienen in de tweede zittijd. Het is niet mogelijk om de stage te hernemen tijdens de tweede zittijd.