Stage over de grenzen (B-ODISEE-JPO0Y2)

3 studiepuntenNederlands54 urenTweede semesterTweede semester
Van Sande Nicole (coördinator) |  De Geest Jonatan |  Roels Nathalie |  Van Sande Nicole
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

 

Ik lever een onderbouwde en constructieve bijdrage aan het maatschappelijke discours over actuele samenlevingskwesties (niveau: doorgroei).

Ik neem mijn persoonlijke professionele identiteit als kompas om maatschappelijk engagement op te nemen (niveau: doorgroei).

Ik leg contacten, communiceer en werk samen met externen om de lerenden tot maximale ontwikkeling te brengen (niveau: doorgroei).

 

 

De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Studenten HAO kunnen aansluiten bij de groep of kunnen individueel een gelijkaardige en vergelijkbare ervaring opdoen.

De dagstudent die een vak met andere evaluatiemodaliteit (permanente evaluatie) wil opnemen in zijn individueel studieprogramma, moet de sessies SOG ook effectief kunnen bijwonen. Om hiervan af te wijken is een gesprek tussen student en docent noodzakelijk. 

Volgtijdelijkheid
De student moet geslaagd zijn voor de Doorgroeistage van één onderwijsvak om Stage over de grenzen te mogen volgen.
De student Stage specifieke doelgroep 1 en Stage specifieke doelgroep 2 gevolgd hebben om Stage over de grenzen te mogen volgen.

 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Stage over de grenzen (B-ODISEE-JLO0Y2)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Stage54 urenTweede semesterTweede semester
De Geest Jonatan |  Roels Nathalie |  Van Sande Nicole
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

De student neemt deel aan een internationale stage in groep of organiseert die zelf. Tijdens de stage maakt hij een kritische vergelijkende studie tussen het Vlaamse onderwijssysteem en het onderwijssysteem van het land dat wordt bezocht. Hij deelt ervaringen met studenten en docenten ter plaatse, bezoekt scholen, observeert klassen en geeft les(sen) in een secundaire school. De student maakt kennis met de cultuur van dat land. 

 https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=8952

 

Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.

 

 

We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van hybride leren en daarbinnen blended leren: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waar zinvol (synchroon of asynchroon).

Organisatie
 - Info- en werksessies.

- Culturele en professionele uitwisseling met inkomende studenten. 
- Buitenlandse reis met 

  •    sessies en workshops in verschillende scholen;
  •    observatie- en stagelessen in verschillende scholen;
  •    reflectiemomenten met vakmentoren/docenten;
  •    culturele activiteiten;
  •    uitwisseling met studenten van de partnerhogeschool.

- Reflectie op de internationale ervaring in de vorm van een eindopdracht. 

Evaluatieactiviteiten

Stage over de grenzen (B-ODISEE-JVO0Y2)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Presentatie, Self assessment/Peer assessment, Medewerking tijdens contactmomenten, Portfolio, Procesevaluatie
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Bij een lockdown of verstrengde maatregelen kan de opleiding beslissen het opleidingsonderdeel digitaal vanop afstand te evalueren in plaats van on campus.


Bepaling eindcijfer: zie evaluatiecriteria op Toledo.

Aangezien het eindcijfer bepaald wordt op basis van permanente evaluatie, is het nodig dat de student

- deelneemt aan alle info- en werksessies voor de stage;

- actief betrokken is bij de uitwerking van de te geven lessen en uit te voeren activiteiten;

- alle opdrachten tijdig indient;

- alle nodige documenten tijdig invult en oplaadt;:

- fysiek aanwezig is tijdens de internationale stage;

- zich gepast gedraagt tijdens de stage;

- goede en gepaste lessen geeft tijdens de stage. 

HAO-student: indien de student deelneemt aan de fysieke Stage over de grenzen, voert hij dezelfde activiteiten/opdrachten/evaluaties uit als de DAG-student, tenzij er met de coördinator andere afspraken zijn gemaakt. De HAO-student die ervoor kiest om individueel deze stage uit te voeren, dient een portfolio met een vergelijkende studie in tegen een vooraf opgestelde datum. Indien bijkomende informatie nodig blijkt, nodigt de coördinator de student uit om het portfolio mondeling toe te lichten. Zie evaluatiecriteria op Toledo. 
 

Indien de student niet slaagt voor Stage over de grenzen, omdat hij opdrachten niet of laattijdig heeft ingediend of omdat die onvoldoende waren, krijgt hij de kans dit recht te zetten in de tweede zittijd. Onvoldoende prestatie/betrokkenheid of onwettige afwezigheid tijdens de fysieke stage kunnen niet rechtgezet worden in de tweede zittijd. In geval de student door ziekte/ongeval (medisch attest vereist) of wegens overlijden van naaste familie (overlijdensbericht vereist) niet aan de fysieke stage in eerste zittijd kan deelnemen, kan hij als alternatief de portfolio-opdracht uitwerken en indienen. 

Indien de HAO-student een onvoldoende uitgewerkt portfolio indient in de eerste examenperiode, kan hij een herwerkte versie indienen in de tweede zittijd.