Zorg in onderwijs (B-ODISEE-JPO0WY)

Doelstellingen
- Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken: Zorg in onderwijs (niveau: gevorderd).
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
De dagstudent die een vak met andere evaluatiemodaliteit (permanente evaluatie) wil opnemen in zijn individueel studieprogramma, moet de lessen ook effectief kunnen bijwonen. Om hiervan af te wijken is een gesprek tussen student en docent noodzakelijk.
De student doet bij voorkeur schoolstage in hetzelfde academiejaar om Zorg in onderwijs te mogen volgen omwille van de integratieopdracht in een praktijkcontext.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Zorg in onderwijs (B-ODISEE-JLO0WY)




Inhoud
- Zorgbeleid (zorgcontinuüm, HGW, buitengewoon onderwijs, leersteunmodel, UDL, .. )
- Leerproblemen en leerstoornissen
- ADHD en gedragsproblemen
- ASS
- DCD
- Psychische problemen
- (Kinder)mishandeling
- Deontologische en juridische aspecten van leerlingenbegeleiding
- Relevante en actuele thema's i.v.m. zorg
- EHBO (aparte sessies)
Toelichting onderwijstaal
Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.
Toelichting werkvorm
Dagonderwijs
Hoor- en werkcolleges met voorbereidende opdrachten. Groepswerk tijdens de les.
We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van hybride leren en daarbinnen blended leren: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waar zinvol (synchroon of asynchroon).
Hoger Afstandsonderwijs (HAO)
Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen. HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching).
Evaluatieactiviteiten
Zorg in onderwijs (B-ODISEE-JVO0WY)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Permanente evaluatie
Opdrachten: toepassings- en verwerkingsopdrachten tijdens de les, individuele opdracht tijdens de stage. Verplichte aanwezigheid tijdens EHBO.
Kennistoets na de lessenreeks (leerstofoverzicht zie Toledo).
Mondelinge toelichting bij de opdracht (= mondeling examen tijdens de examenperiode).
Bij een lockdown of verstrengde maatregelen kan de opleiding beslissen het opleidingsonderdeel digitaal vanop afstand te evalueren in plaats van on campus.
Bepaling resultaat
De student is geslaagd voor het opleidingsonderdeel wanneer men voor beide onderdelen (kennistoets + opdracht met mondeling examen) geslaagd is.
Het eindcijfer wordt berekend aan de hand van een gewogen gemiddelde met correctiefactor: indien de student voor één van beide onderdelen de cesuur (50%) niet haalt, wordt het resultaat van het opleidingsonderdeel teruggebracht tot het resultaat van het deel waarvoor de cesuur niet werd behaald.
In de bepaling van het eindcijfer wegen beide onderdelen (kennistoets + opdracht met mondeling examen) even zwaar door.
Bij het ontbreken van een of meerdere opdrachten en/of evaluaties, wordt het resultaat bepaald als een gemiddelde van alle ingediende opdrachten en/of evaluaties met een maximum van 7/20.
Als een student aan geen enkele evaluatieactiviteit deelneemt, leidt dit tot 'niet afgelegd' of NA.
Cijfer op basis evaluatieschema (zie Toledo).
Als een opdracht niet tijdig ingediend is, kan dit leiden tot een "niet geslaagd" voor het opleidingsonderdeel. De studenten kan de opdracht dan indienen in de tweede zittijd.
Toelichting bij herkansen
Hier gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd.
EP3 is slechts mogelijk als je de opdracht tijdens de stage hebt uitgevoerd.
Studenten met een tekort dienen de opdracht en/of de kennistoets te hernemen. Ze houden rekening met de opmerkingen uit EP1/EP2. Tijdens EP3 verdedigt de student de herwerkte taak tijdens een mondelinge toelichting (op afspraak).