PAV3-1a Lichamelijke, geestelijke en relationele gezondheidszorg (B-ODISEE-JPO0VX)

3 studiepuntenNederlands14 urenEerste semesterEerste semester
Van Cauteren Christel (coördinator) |  Van Cauteren Christel
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken: PAV3-1a Lichamelijke, geestelijke en relationele gezondheidszorg (niveau: gevorderd).

 

De algemene toelatingsvoorwaarden  zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.   

 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. PAV3-1a Lichamelijke, geestelijke en relationele gezondheidszorg (B-ODISEE-JLO0VX)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht14 urenEerste semesterEerste semester
Van Cauteren Christel
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

LICHAMELIJKE, GEESTELIJKE EN RELATIONELE GEZONDHEIDSZORG

  • Gezondheidseducatie en RSV op school
  • Eindtermen en leerplandoelen lichamelijke, geestelijke en sociaal-relationele competenties in de B-stroom en A-finaliteit
  • Leerplan- en handboekenstudie
  • Eigen lichaam
  • Gezonde levensstijl en gezondheidskeuzes
  • Relationele en seksuele vorming: het belang van RSV en RSV in de klas, seks en maatschappij, puberteit, relaties, seks en lichaam, geboorteregeling, gender, seksuele oriëntatie, soa’s en HIV, seksueel grensoverschrijdend gedrag
  • Kopzorgen: lichamelijk, mentaal, sociaal en spiritueel welbevinden, gevoelens, gedachten, gedrag en gevolgen voor zichzelf, verslavingen en preventie

Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.

PAV kiest voor vakkenintegratie en ervaringsgericht leren. Er is veel afwisseling en variatie in werkvormen: leergesprekken, zelfstandig werk, groepswerk, projectwerk, discussies, workshops, veldverkenning, didactische oefeningen, vakkenstage, flipped-the-classroom …

We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van blended onderwijs: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waarbij afstandsonderwijs synchroon of asynchroon kan zijn.

Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen. HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching).

Evaluatieactiviteiten

PAV3-1a Lichamelijke, geestelijke en relationele gezondheidszorg (B-ODISEE-JVO0VX)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Bepaling eindcijfer

  • Portfolio: opdrachten tijdens semester (40%)
  • Examen: mondeling examen tijdens examenperiode (60%)

Evaluatiekenmerken

  • Consulteer het Onderwijs- en examenreglement voor meer informatie over de organisatie van de examens.
  • De student moet alle opdrachten ingediend hebben en aan alle evaluatieactiviteiten hebben deelgenomen om te kunnen slagen. Om te kunnen slagen moeten studenten tevens voor portfolio en examen geslaagd zijn. 
  • Bij het ontbreken van een of meerdere opdrachten en/of evaluaties, wordt het resultaat bepaald als een gemiddelde van alle ingediende opdrachten en/of evaluaties met een maximum van 7/20. 
  • Als een student aan geen enkele evaluatieactiviteit deelneemt, leidt dit tot NA (niet afgelegd).       
  • Bij een lockdown of verstrengde maatregelen kan de opleiding beslissen het opleidingsonderdeel digitaal vanop afstand te evalueren in plaats van on campus.

Hier gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd.